برای دریافت کامل مطالب برخی از مقالات به نشریات مهندسی تبلیغات، مدیریت بازاریابی و تبلیغات، تبلیغات، روزنامه سرمایه، نشریه توسعه مهندسی بازار، نشریه تدبیر، اقتصاد ایران، ماهنامه بازاریابی و .... مراجعه شود..........

البته سعی می شود پس از چاپ مقالات در نشریات و کسب اجازه از مدیران مسئول آنها به طور کامل در وبلاگ قرار بگیرند.

 

رزومه علی خویه ۲۰۰۷

http://alikhooyeh.blogfa.com/page/resumecv.aspx

وبلاگ فارسی:

www.alikhooyeh.blogfa.com

وبلاگ انگلیسی:

www.alikhooyeh.blogspot.com

 

 ۰۹۱۲۲۹۹۱۶۰۸


 

 

تبلیغات پست مدرن

مهندس علی خویه

مولف مشاور مجری و محقق تبلیغات

در واقع  اصطلاح «پست» (به معناي ماورا و نقطه پايان)اشاره دارد پست­مدرنيسم نيز در صدد به پايان رساندن مدرن و اعلام پايان مدرنيته در تمامي زمينه­هاي علمي، فرهنگي، اجتماعي، ادبيات،فلسفه،سينما، هنر، تبليغات، بازاريابي و ...است. از هنگامي كه كاتلر پايه­گذار بازاريابي مدرن شناخته شد و بر بازاريابي مدرن «مشتري پادشاه است» تأكيد كرد، محققان دیگری با پژوهش­هايي، نظريه­هاي مخالف او را ثابت كردند و به همين صورت بازاريابي ضد كاتلري و بازاريابي پست­مدرني پديدار شد كه ثابت مي­كرد مشتريان از اينكه همان لحظه نياز­شان برآورده شود و از اين همه توجه خسته شده­اند. بلكه مشتريان مي­خواهند، قدم بزنند، قيمت كنند، كمي تجربه كنند، ببينند، بشنوند، و سپس خودشان خريد كنند. در بازاريابي پست­مدرن از اينكه مشتري همان لحظه ارضا شود، اجتناب مي­شود و با پژوهش­ها و بررسي­هايي ثابت مي­كند با به تاخير انداختن رفع نياز مشتري، مشتري به كالا ارزش مي­دهد و حاضر است آن را با قيمت بهتري خريداري نمايد. به همين صورت در تبليغات نيز مخاطبان از اين همه رنگ، صدا و حركت به تنگ آمده­اند و آسايشي ندارند. در شبكه­هاي ماهواره و تلويزيون مخاطبان با مشاهده تيزرهاي تبليغاتي سريع شبكه­ها را  تعويض مي­كنند. مخاطبان از اين همه بوق، صداها، رنگ­ها و شعارها خسته شده­اند. در گذر از مدرنيته و در دنياي پست­مدرن گاهي شركت­هايي با كمترين شعار و با كمترين سر و صداي تبليغاتي بيشترين سود را از آن خود كرده­اند. (مانند بانك ولزفارگو، شركت اپل، شركت مايكروسافت و ....).........

برای دریافت و مشاهده کامل مقاله به نشریه تدبیر مراجعه شود


تبليغات وب 2 و تبلیغات پسامدرن

مرگ تبلیغات مدرن و دگرگوني تبليغات اینترنتی

Web2 Advertizing

مهندس علي خويه

مشاور، محقق، مولف و مدرس تبلیغات

www.alikhooyeh.blogfa.com

در زمانهای گذشته حتی تا چند سال اخیر همیشه قدرت فروش و تبلیغات دست سازندگان، تولید کنندگان و صاحبان برند و محصول بود. آنها با هر ترفند، تکینک، فشار و کششی سعی در جذب مخاطبان می کردند آنها با تکنیک های مختلف تبلیغاتی سعی در تبلیغ برند، محصول و خدمت خود بودند. ولی همانطور که هر چیزی روزی فنا شدنی است و هیچ قدرتی پا برجا نبوده، مرگ قدرت تبلیغات نیز فرارسید. مخاطبان دیگر از دست تبلیغات خسته شده اند و چشم دیدن هیچ تبلیغی را ندارند و حتی گاهی شروع به مبارزه با این غول بی شاخ و دم را بر سر دارند. دیگر شرکت ها با بهترین تیزرها، بیلبوردها، بنرها و سایت ها  نیز نمی توانند مخاطبی جذب کنند و فروش خود را افزایش دهند. براستی بر سر تبلیغات چه آمده است؟ در آمارهای بررسی شده برخی از شرکت های بزرگ و کوچک، بودجه های تبلیغاتی کلانی مشاهده می شود که بدون هیچ اثربخشی دورریخته شده است، این نوشته کوتاه که به طور خلاصه به بررسی نسل جدید تبلیغات پرداخته است سعی دارد تا به بررسی تبلیغات پست مدرن و وب 2 ، که در دنیای تبلیغات دگرگونی و شگفتی خاصی پدید آورد بپردازد.

 نخستين كنفرانس در باره ويژگي هاي اساسي نسل دوم اينترنت در (5-7) اكتبر 2004 در هتل نيكو Nikko  سان فرانسيسكو برگزار و با استقبال بی نظیر جهاني مواجه شد. این کنفرانس درب های تازه ای به جهان کسب و کار و اینترنت باز کرد و دیدگاه جهانیان را بر نادیدنی هایی از بازاریابی تجارت و تکنولوژی باز کرد.

در این کنفرانس ها رهبران تجاری خلاق و پیشرو (Forward-thinking) و مدیران مبدع و کارآفرین در قالب کنفرانسها و نشستهایی دور هم جمع می شوند تا ایده های بکر و تحول آفرين را سازماندهی کنند ارلی ( O Reilly Media ) یکی از

 

مرگ رسانه:

 «ژان‌ بودريار»، يكي‌ از نظريه­پردازن‌ اصلي رسانه‌ پست‌مدرنيسم‌ مشخصه‌ دوران‌ پسامدرنيته‌ را گسستگي‌ ميان‌ تصويري‌ كه‌ رسانه‌ها و علوم‌ از جهان‌ ارايه‌ مي‌دهند، مي‌داند. او به همين دلايل مرگ رسانه­ها را اعلام مي­كند. رسانه­هايي كه در پوست مغز و استخوان مخاطبان به ويژه با پيشرفت تكنولوژي اينترنت و وب، به طرز ناگواري جا گرفته و از اصل و ماهيت خود دور افتاده­اند. در تبليغات پست­مدرن همانطور كه پيام واژگون مي­شود و ساختارشكني بر پيكره آن وارد مي­آيد، رسانه نيز..........

تبلیغات وب 2  و تبلیغات فرامدرن چیست؟

اکنون دورانی فرارسیده است که به طور میانگین 8 ساعت از عمر هر فردی با اینترنت می گذرد دیگر رسانه هایی مانند تلویزیون رادیو روزنامه و مجلات نقش کمرنگی دارند هر فرد به طور متوسط سعی می کند تا اخبار و برنامه های مورد علاقه خود را در حین کار و پشت دستگاه رایانه خود که بسیار انعطاف پذیر و در دسترس است نگاه کرده و از آنها استفاده کند. در کشور آلمان.........

وب2  نام تكنولوژي خاصي نيست بلكه يك اصطلاح عمومي general term است براي آنچه كه "نسل جديد اينترنت" و "نسل جدید تبلیغات" ناميده شده و مشخصه عمده آن اين است كه متمركز بر مخاطب و كاربر user-focussed است." در تبلیغات «وب 2» نیز برخلاف تبلیغات در گذشته که تمرکز بر رسانه و پیام بوده است تمرکز بر مخاطب و کاربران است و سعی می کند در تبلیغات و بازاریابی مخاطب را نیز وارد میدان کرده و به او سود یا ارزش برساند«وب 2»یک رویکرد نو با استفاده از برخي فن آوري هاي نوين براي پاسخ به اين چالشها است.

از جمله مفاهيم و فناوري‌هايي كه بر تبلیغات فرامدرن .............

 

وب و تبلیغات به‌عنوان يك پلتفرم

یکی از مهمترین ویژگی های تبلیغات پست مدرن و وب2، پلتفرم بودن آن است وب2 را مي‌توان به‌صورت مجموعه‌اي از اصول و شيوه‌ها در نظر گرفت كه منظومه‌اي كامل از سايت‌ها، كه همه يا بعضي از‌اين اصول را دنبال مي‌كنند، در حول هسته آن با فواصل كم وزياد قرار گرفته‌اند. در واقع در  وب 2 بازار و  اینترنت به ابزاری مانند کتابخانه مانند تبدیل ...........

 

برای دریافت و مشاهده کامل مقاله به نشریه مدیریت بازاریابی و تبلیغات و نشریه مهندسی تبلیغات مراجعه شود.......

 


مقاله زیر در نشریه تبلیغات انجمن صنفی شرکت های تبلیغاتی ایران به چاپ رسید....

به نام خدا

روانشناسي تبليغات(بخش اول)

مهندس علي خويه

مشاور محقق مولف مجری و مدرس تبلیغات

www.alikhooyeh.blogfa.com

 

مقدمه:

امروزه با گسترش تكنولوژي اطلاعات و واقعيتهاي جهاني شدن، مخاطبان، محصولات، خدمات، رقبا، پيام ها و رسانه ها نيز مرزهاي خود را از دست داده اند. ديگر نمي توان تبليغات را با روش ها، فنون و تكنيك هاي گذشته عملي كرد. گستره اين علم نيز به اندازه اي جهاني شده است كه نيازهاي جديد و علوم جانبي جديدي را به چالش كشيده است در اين ميان مخاطبان تبليغات كه از نيروهاي انساني تشكيل شده است نيز با چالش هاي جديد مواجه شده اند. تبليغات كه با هدف خاص براي مخاطبان خاص ارايه مي شود وقتي مي تواند اثربخش عمل كند كه مخاطب هدف خود كه يك موجود پيچيده چند بعدي است به خوبي شناخته شود مهمتر اينكه پيام ها، رسانه ها، كانالهاي ارتباطي و زيرساخت هاي ارتباطات بازاريابي نيز كه با مخاطبان سر و كار دارد عوامل تاثير گذاري هستند كه شناخت آنها از نظر روانشناسي مي تواند در موفقيت و اثربخشي تبليغات، نقش مهمي را ايفا كند. دراين نوشته كوتاه سعي مي شود تا مساله روانشناسي تبليغات مورد تجزيه و تحليل قرار گيرد.

کليد واژه ها: مصرف کننده، تصميم خريد، درگيري مصرف کننده، انگيزه، رضايت،روانشناسي تبليغ، روانشناسي ارتباط، روانشناسي شخصيت، رفتار مصرف كننده، ......

 

تعريف:

در آغاز، و پيش از آنکه به ارائة مباحث اساسي روان­شناسي تبليغات و يافته­هاي آن بپردازيم، لازم است به معنا و مفهوم روان­شناسي اشاره کنيم.

روان­شناسي را به عنوان "علم مطالعة رفتار آدمي" تعريف مي­کنند. در اين تعريف، هر سه مفهوم "علم"، "مطالعه"، و "رفتار" معاني خاص خود را دارند:

وقتي از علم صحبت مي­کنيم منظورمان دانش نظام­يافته در هر دو معناي تحصّلي  و خردمندانة آن (يعني در هر دو معناي عيني و عمقي) است. منظور از مطالعه در اين تعريف، تحقيق علمي در معناي همه­جانبه و در هر دو معناي کمي و کيفي و ترکيبي آن است. در موضوع رفتار نيز منظور ما همة رفتارهاي آشکار و پنهان و محسوس و نامحسوس و خودآگاه و ناخودآگاه و ساير فرآيندهاي روان­شناختي آدمي است.

روان­شناسي هم در معناي فلسفي، و هم در معناي علمي آن تعاريف خاص خود را پيدا مي­کند. روان­شناسي، که در معناي جديد آن به معناي دانش نظام­يافتة حاصل از مشاهدات و اندازه­گيري و سنجش واقعه­هاي رواني به حساب مي­آيد، وقتي که در متن تفکر مفهومي و حکمت و خرد قرار گيرد راهنماي ارزشمندي در تبليغات خواهد بود.

مشاهدات و مطالعات روان­شناسي در نظريه­هاي روان­شناسي تلخيص مي­شوند. اين نظريه­ها و اصول و قوانين آنها، هم معرفت ما را از روان­شناسي آدمي نشان مي­دهند و هم مي­توان با کمک آنها به پيش­بيني و کنترل پديده­هاي رواني در ارتباطات ، بازاريابي و تبليغات پرداخت. به اين ترتيب روان­شناسي دانشي است که هم جنبة بنيادي و هم جنبة کاربردي دارد.

نقش و اهميت روانشناسي در تبليغات:

هر چند نظريه­هاي بنيادي در روان­شناسي بايد به دقت و در تماميت خود مبناي فهم ما از رفتار آدمي قرار گيرد اما در زمان کنوني، جنبه­هاي کاربردي دانش روان­شناسي نيز حائز اهميت اساسي است. شناخت کاربرد اصول و قوانين روان­شناسي در تبليغات، مهارت و هنري است که نيازمند برخورداري از دانشهاي ديگر در حوزه­هاي علوم انساني و علوم مديريتي و بهره­مندي از ديدگاهها و نگرشهاي محکم در مورد ارتباطات است.

مشاهدات و مطالعات و تجارب روان­شناسي ضرورتي انکارناپذير براي فهم و حل مسائل تبليغاتي است. دانش عام و جهاني روان­شناسي در کنار دانش تبليغات مي­تواند کمکي جدي براي شناخت و حل مسائل بازاريابي و تبليغات باشد و دانشي ثمربخش براي بهبود اقتصاد و بازرگاني كشورها به حساب آيد.

توجه به تماميت رفتار و فرايندهاي روان­شناختي حائز اهميت اساسي در روان­شناسي تبليغات است. مفهوم "رفتار" در تعريف روان­شناسي، حاکي از هر واقعة روان­شناختي است که در آدمي بروز مي­کند. برخي از اين واقعه­ها قابل اندازه­گيري مستقيم، بسياري موضوع اندازه­گيريهاي غيرمستقيم، و برخي ديگر هنوز ناشناخته هستند. مطالعات و پژوهشهاي مختلفي كه درباره رفتار مصرف كننده در علم بازاريابي صورت مي گيرد اهميت اين موضوع را بيشتر نشان مي دهد.

روانشناسي تبليغات صرفا نبايد محدود به  بررسي رفتار مخاطبان باشد مثلاً، ذهن آدمي و فرآيندهاي شناختي و عاطفي و احساسات دروني و انگيزه­ها و باورها و ارزشهاي افراد و عوامل مرتبط با آنها در پيام ها و رسانه هاي تبليغاتي نيز در شمار " مطالعات روانشناسي تبليغ قرار مي گيرند چون با مشاهدة دقيق تجليات اين رفتارها و مطالعة فرآيندهاي دروني روان­شناختي مي­توانيم تصوير جامعتري از روان­شناسي عوامل تبليغاتي ارائه نماييم. براي نمونه عكس العمل هر فرد نسبت به يك شعار تبليغاتي و فرايند پاسخگويي فرد به آن مي تواند مورد تجزيه و تحليل رواني قرار گيرد.

همچنين، روان­شناسي تنها دانشي نيست که در تبليغات مورد مطالعه قرار مي گيرد علوم ديگر چون انسان­شناسي، جامعه­شناسي، علوم تربيتي، اقتصاد، سياست، حقوق و تاريخ نيز به در عوامل تبليغات بسيار تاثير گذار است.

ويژگي کنوني روان­شناسي عبارت از چشم­اندازهاي مختلف يا ديدگاهها در مورد اين موضوع است که چه چيز در فهم رواني و رفتار تبليغاتي عوامل تبليغاتي مانند مخطبان هدف، پيام ها و شعارها، رسانه ها و كانالهاي ارتباطي و ارتباطات بازاريابي، مهم است.

روان­شناسي تبليغ مي تواند داراي رشته­هاي مختلفي باشد و مهندسان كارشناسان تبليغات نيز در ده­ها حوزة متنوع اين علم کار مي­کنند. روان­شناسي تجربي و فيزيولوژيک، روان­شناسي رشد، روان­شناسي پيام و روان­شناسي رسانه، روان­شناسي ارتباطات، روان­شناسي مشاوره­اي، روان­شناسي اجتماعي، و روان­شناسي صنعتي و سازماني، از جمله رشته­هاي گوناگون روان­شناسي تبليغ است. كه برخي از اين موارد در دانشگاه هاي دنيا تدريس شده و مورد تجزيه وتحليل قرار مي گيرند.

در زير دو نمونه از الگوهاي روانشناسي تبليغ را مشاهده مي كنيد.

 

 

 

  

الگوي فرآيند بررسي عوامل روانشناسي در تبليغات 

 

الگوي نظري مطالعه روانشناسي تبليغ

 

فرايند بررسي مسائل روانشناسي تبليغ:

مهندس و محقق تبليغ بايد سه دسته از تصميمها را با كمك آزمونهاي روانشناسي  اتخاذ كند: تصميمهاي قبل از تبليغ؛ تصميمهاي در جريان تبليغ و تصميمهاي پس از تبليغ. آزمونهاي مورد استفاده در تصميمهاي نوع اول را آزمون جاي­دهي، نوع دوم را آزمون تشخيصي و نوع سوم را آزمون نهايي مي­ناميم.

محقق و مهندس تبليغ، قبل از تبليغ، بايد به دو پرسش عمده پاسخ دهد: ١- مخاطبان، پيامها و رسانه ها تا چه اندازه از نظر روانشناسي داراي قابليت هايي براي آغاز تبليغ هستند؟ ٢- مخاطبان تا چه اندازه محتواي رواني پيام هاي مورد نظر در برنامة تبليغ را از قبل آموخته­اند.

آنچه براي محقق و مهندس تبليغ در جريان تبليغ اهميت دارد اين است كه ببيند روند تدريجي پيشرفت مسائل رواني پيام ها چگونه است.

در پايان تبليغ نيز محقق و مهندس تبليغ بايد اثربخشي رواني پيامها رسانه هاو مخاطبان را بررسي كند تا با رارزيابي آنها در برنامه هاي تبليغاتي ديگر بااثربخشي بيشتري عمل نمايد.

عوامل مهم تاثير گذار بر روانشناسي تبليغ:

در اين بخش برخي از عوامل روانشناسي را كه بر عوامل تبليغاتي تاثير گذار است شرح داده مي شود.

شخصيت

شخصيت در ابعاد مختلف بر عوامل تبليغاتي تاثير كذار است. شناخت شخصيت مخاطبان مي تواند راهنماي در پيام سازي و رسانه سازي دست اندركاران تبليغ باشد براي نمونه براي تبليغ خدمات بيمه بايد با توجه به شخصي مخاطبان كه احساس ناامني دارند برنامه و كمپين تبليغاتي مناسب طراحي و تدوين كرد

تعاريف مختلفي از شخصيت ارائه شده است که هر يک بر وجهي از شخصيت تأکيد کرده‌اند. هيلگارد (Hilgard) شخصيت را «الگوهاي رفتار و شيوه‌هاي تفکر که نحوه سازگاري شخص را با محيط تعيين مي‌کند» تعريف کرده است در حالي که برخي ديگر «شخصيت» را به ويژگيهاي «پايدار فرد» نسبت داده و آن را بصورت «مجموعه ويژگيهايي که با ثبات و پايداري داشتن مشخص هستند و باعث پيش بيني رفتار فرد مي‌شوند» تعريف مي‌کنند.

شخصيت (Personality) از ريشه لاتين (Persona) که به معني «نقاب و ماسک» است گرفته شده است و اشاره به ماسک و نقابي دارد که بازيگران يونان و روم قديم بر چهره مي‌گذاشتند و اين تعبير تلويحا به اين موضوع اشاره دارد که «شخصيت هر فرد ماسکي است که او بر چهره خود مي‌زند تا وجه تمايز (تفاوت) او از ديگران باشد شناخت ماسكها و رفتارهاي شخصيتي در پيام سازي، پيام گرداني، رسانه سازي و رسانه گرداني نقش مهمي دارد.

براي نمونه برخي از شركت هاي تبليغاتي با توجه به سن ها ورفتارهاي مخاطبان نسبت به محصولات و خدمات خود تيزرهاي مختلف و متنوعي را طراحي مي كنند.

در تعريف ديگر شخصيت يعني « مجموعه‌اي از رفتار وشيوه‌هاي تفکر شخص در زندگي روزمره که با ويژگي هاي بي همتا بودن ، ثبات (پايداري) و قابليت پيش بيني» مشخص مي‌شود. از اين تعريف چندين نکته قابل استنباط است.

·     بي همتايي و تفاوت : شخصيت يک فرد بي‌همتاست و در عين بعضي مشابهت‌ها ، هيچ دو شخصيت يکسان و همسان وجود ندارد. به همين دليل طراحي شعارها و پيام هاي تبليغاتي به دقت و مطالعه زيادي نياز دارد

·     ثبات داشتن (پايداري) : اگر چه افراد در شرايط و محيطهاي گوناگون در ظاهر رفتار متضاد و مختلفي دارند، ولي در طول زمان (مثلا چندين دهه) رفتار و واکنش و همچنين شيوه تفکر آنها داراي يک در ثبات نسبي دائمي است.

·     قابليت پيش بيني : با توجه کردن و مطالعه رفتار و نوع تفکر اشخاص مي‌توان سبک رفتاري و تفکري افراد را با احتمال زياد پيش بيني کرد. قابليت پيش بيني رفتار با «ثبات در رفتار» رابطه متقابل دارد

برخي از صفات مهمي كه در عوامل تبليغاتي مي توان با بررسي آنها تبليغات اثربخشي ارايه كرد شامل موارد زير مي باشد. ثابت قدمي، عجله، معاشرتي بودن، ميهن دوستي، زيبايي شناسي، ورزش دوستي خوش بيني و بد بيني، زودرنجي و تُرشرويي، تحريك پذيري و ملايمت

ادامه دارد.......

 

 

 


 

به نام خدا

تبليغات در فرودگاه(1)

«بررسی موردی تبلیغات در فرودگاهها(1)»

علی خویه

مشاور، محقق و مجری تبلیغات فرودگاهی

Airport Advertising

www.alikhooyeh.blogfa.com

چكيده

تبليغات در فرودگاه‌ها راهبردي است كه از دو دهه قبل توسط شركت هاي مختلف به منظور افزايش بهره‌وري تبليغاتي در فرودگاهها اتخاذ گرديده است. دراين پژوهش موردی کوتاه سعي شده است كه ضمن بيان تعريف تبليغات در فرودگاهها و روشهاي مختلف انجام آن نقاط قوت و ضعف، فرصت ها و تهديدهاي تبليغات فرودگاهي تشريح و بررسي شود.

پيش زمينه تحقيقات تبليغات فرودگاهي:

يك شركت بزرگ تحقيقات بازار به نام آربيتن اولين بار تحقيقاتي را براي اثربخشي تبلیغات فرودگاهي انجام داد از تمامي 2005 مسافري  كه در جولاي 2003 درباره تبليغات فرودگاه هاي آمريكا مصاحبه و پرسشنامه هايي تهيه شد 1500 نفر تحت تاثير تبليغات فرودگاه ها قرار گرفته و عكس العمل هاي سودآورانه نشان داده بودند.

براي نمونه طبق تحقيقات صورت گرفته از هر 41 نفري كه نشريات فرودگاهي را در فرودگاه هاي آمريكا تهيه كرده اند 4 نفر از آنها مشتريان كساني شده بودند كه در اين مجلات آگهي داده بودند.

طبق تحقيقات صورت گرفته از تمامي تبليغاتي كه در فرودگاه ها صورت مي گيرد 23 درصد از مخاطبان به تبليغات دروني و نوشتاري و كوچك توجه كرده اند و 77 درصد از آنها نمايشگرهاي بزرگ تبليغاتي و تبليغات محیطی و بيروني فرودگاه را از نگاه خود گذرانده و به آنها توجه كرده اند.

انواع تبليغات فرودگاهي

با توجه به آمار زير تبليغات فرودگاهي را به دو بخش دروني و بيروني تقسيم  مي كنيم.

 92 درصد از افراد جهان در 12 سال گذشته با هواپيما مسافرت كرده و به فرودگاه ها رفته اند. درصد از افراد بالاي 18 سال در آمريكا يك سال گذشته با هواپيما به سفر رفته اند.  درصد از افراد بالاي 18 سال با هواپيما به مسافرات هاي تجاري و غير تجاري رفته اند. آخرين آمار نشان مي دهد كه 21درصد از مردم آمريكا يا 50 ميليون نفر در مدت 3 ماه و 11 درصد يا 26 ميليون نفر از فرودگاه هاي آمريكا استفاده كرده اند.

1-   تبليغات دروني:

 تبليغات دروني به تبليغاتي گفته مي شود كه در محوطه دروني فرودگاه انجام مي شود و شامل مونيتورهاي داخلي، بيلبوردهاي داخلي، استندهاي داخلي، تلويزيونهاي داخلي، تابلوهاي داخلي، وسايل حمل ونقل داخلي، پوسترها و بروشرهاي داخلي، مجلات داخلي، ديورارهاي ورود و خروج مسافران، سالنهاي استراحت مسافران، بليط هاي مسافران، برچسب هاي بارها و...

2-    تبليغات بيروني

تبيغات بيروني شامل بيلبوردهاي بزرگ و محيطي، تلويزيونهاي شهري بيرون فرودگاه، آويزهاي بيروني، سردر ورودي و خروجي ها، پل هاي بيروني، وسايل حمل ونقل بيروني فرودگاه، ترمينالهاي ورودي مسافران، اتوبوس هاي فرودگاه، تاكسي هاي فرودگاه و ...

 

كاركردهاي تبليغات فرودگاهي:

اگر تبليغ‌ تجاري‌ را فرآيندي‌ ارتباطي‌ بدانيم‌ كه‌ با معرفي‌ كالاها و خدمات‌ تجاري‌ تلاش‌ مي‌كند تا مخاطبان‌ خود را براي‌ انتخاب‌ و خريد ................

 

اثر بخشي تبليغات فرودگاهي :

رسانه هاي فرودگاه جزو اولين و آخرين رسانه هايي است كه به آنها توجه مي شود با توجه به حجم و گستردگي تبليغات در شهرها، مسافران ورودي و خروجي- به طور كل طبق تحقيقات صورت گرفته - مخاطبان تبليغات به ابتدا و انتهاي تبليغات و به رسانه هاي ابتدايي و انتهايي هر حوزه اي توجه بيشتري مي كنند.

اثر بخشي تبليغات فرودگاهي را به دو صورت مي توان بررسي كرد.

...........

بررسي عوامل تبليغات فرودگاهي:

در اين بخش برخي از عوامل تاثير گذار تبليغات فرودگاه ها بررسي مي شود.

·        مخاطبان:

به طور کل تبلیغات برای دل کسی ساخته نمی­شود. خیلی کم پیش می­آید که شرکتی، تبلیغاتی برای دل خود بسازد. معمولاً تبلیغات برای کسی ساخته می­شود که مخاطب و مشتری نام دارد و بازارهدف تبلیغات است. در برنامه­ریزی بازایابی آن­ها را به عنوان بازارهدف محصول یا خدمت مشخص کرده­اند. در این میان تا مخاطب به طور کامل شناخته نشود تبلیغات بی­فایده است به قول یکی از بزرگان، اول بشناس بعد حرف بزن. تبلیغاتی که بدون شناخت مخاطب به بازار می­آید بیشتر هزینه است تا سود.

برخی از صاحب­نظران .........


خویه چیست؟

1-    فارسی: در زبان فارسی خوی و خویه به معناهای زیر به کار می رود.

·        خوی به جایی می گویند که تازه آباد شده باشد.

·        همچنین هنگامی که شما با جاری کردن نهری در کنار چند درخت و درختچه به آن مکان جان تازه ای بدهید؛ آنجا خوی شده است. اضافه شدن «ه» نسبت به آن یعنی نسبت دادن کسی به آن منطقه.

·        خوی و خویه به معنای سرشت، ذات، رفتار و اخلاق درونی نیز به کار می رود مانند خلق خوی کسی را توصیف کردن. در واقع رفتارهای درونی هر فردی را خوی آن فرد می گویند.

·   در دایره المعارف های انگلیسی و لاتین منطقه ای (Khouy)از آذربایجان غربی می دانند که بسیار حاصلخیز و با دشت های بزرگ و وسیع است همچنین یکی از مناطق بسیار قدیمی با تمدن و سابقه تاریخی بسیار است.

2-    ترکی: (Khooy)نام منطقه ای در آذربایجان غربی و چند شهر کوچک ترکیه است در ترکی نیز به معنای آبادیهای کوچک به کار می رود. در ترکیه نام چند رودخانه کوچک نیز می باشد.

3-    عربی: خوی در زبان عربی به معنای برادر به کار می رود هنگامی که« ه »نسبت می گیرد به معنای نشان دادن برادری نسبت به کسی است علاوه بر این در زبان عربی به نهرهایی که نیزارهای زیادی در آنجا باشد نیز خوی می گویند.

4-    لاتین و  یونانی : در زبان لاتین و یونانی خوی(Khoi) یا (Khooy) یکی از خدایان خلاقیت است. در یکي از افسانه های لاتین خدای خلاقیت توسط غولی خورده می شود ولی چون نمی تواند آن را ببلعد آن را پس می دهد.

در برخی از فرهنگ های لغت یونانی به معنای نور و روشنایی نیز به کار رفته است.

5-    آفریقایی: در قاره آفریقا به قبایلی که به طور ذاتی و ریشه ای اهل آنجا باشند خوی(Khooi) می گویند. خوی خوی(Khoikhoi) نام یکی از قبایل آفریقای جنوبی است همچنین يكي‌ از انواع‌ بومي‌ هاي‌ جنوب‌ افريقا كه ‌اندامي‌ كوتاه‌ و رنگ‌ قهوه‌اي‌ مايل‌ به‌زرد دارند.

6-    روسی: در زبان روسی و کشور روسیه اتوموبیلی بسیار غول پیکر می باشد

7-    آسیای شرقی و هند: یکی از شهرهای مهم کشور بخش بنگلادشی کشور هند است. Khowaiیکی از رودخانه های کوچک هند نیز می باشد

نوعی ظرف غذا خوری در حوالی کشور ویتنام است که در آن شکر یا خورشت می ریزند.

8-    چینی: در کشور چین و زبان چینی یکی از گروه های قومی قبیله ای از بخش لواس(Loas) چین است و زبانی که صحبت می کنند نیز به همین نام است.