کتاب بازاریابی املاک و مستغلات - راهکارهای علمی و عملی خرید فروش انتخاب رهن واجاره ملک و ساختمان تال
بازاریابی املاک و مستغلات
راهکارهای علمی و عملی در
انتخاب، خريد، فروش و اجاره
ساختمان، ملک و آپارتمان
با نگرش بازار و فرهنگ ایران
شماره کتابشناسی ملی :1859953 |
نام كت
چاپ اول 1388
قیمت: ۴۵۰۰ تومان
تیراژ: 1000
چاپخانه:
کلیه حقوق محفوظ و مخصوص ناشر(مولف )می باشد
مراکز توزیع:
علی خویه............................................................www.khooyeh.com
o سخنران و مدرس دانشگاه
o مولف و مترجم بيش از 6 عنوان كتاب در زمينه ارتباطات، بازاريابي، فروش و تبليغات[1]
o مشاور، محقق، مولف و مجری برنامه ها و پروژه های بازاریابی، فروش و تبلیغاتی
o مهمان، کارشناس و مجری برخی از برنامه های صدا و سیما
o تدوین کننده سبک ها و مکتب های تبلیغات برای اولین بار در تبلیغات بازاریابی
o مدرس دوره هاي مختلف خلاقيت، تريز، بازاريابي ، فروش، تبليغات، روانشناسي، ارتباطات و ....
o عضو هیات تحریریه نشریات اقتصادی، تبلیغاتی و بازاریابی
o تالیف، ترجمه و چاپ بیش از ده ها عنوان مقاله در مورد ارتباطات، بازاریابی، فروش و تبلیغات
o مفتخر به همکاری با برندهای معتبر و بزرگ ملی و بین المللی
o مبدع و مخترع شيوه هاي نوين و خلاقانه بازاريابي و تبليغات و فروش
o دارای دو اختراع ثبت شده، مجری نرم افزار آموزشي و اجرايي راز تجارت و بازاريابي خلاق
o دارای بیش از 15 سال فعالیت تجربی در تمامي زمينه هاي هنري، تبليغاتي، بازاریابی و فروش
o عضو 1to1media
o عضو WARC
فهیمه احمدی............................................www.fahimehahmadi.com
o کارشناس ارشد روانشناسی بالینی
o مدرس زبان، روانشناسی و ارتباطات
o عضو هیات تحریریه نشریات مختلف اجتماعی، ادبی و فرهنگی
o مهمان وکارشناس برخی از برنامه های صدا و سیما
o گزارشگر چندین نشریه ادبی و فرهنگی
o برنده جایزه بهترین اثر در زمینه داستان و گزارش در جشنواره مطبوعات کودک نوجوان(82 و 86)
o نویسنده ودارای چهار کتاب چاپ شده در حوزه ادبیات، فرهنگ و اقتصاد
o همکار در تولید و تهیه نرم افزارهای آموزشی و تحقیقی راز تجارت و زن و رازهای زنان
o ویراستار کتاب های مهندسی ذهن و ان ال پی، تبلیغات تریزی، مدیریت استراتژیک تبلیغات – انتشارات رسا
تماس با ما: khooyehali@yahoo.com – fahimeh.ahmady@yahoo.com – 09122991608
برای تهیه کتاب با ما تماس بگیرید ۰۹۱۲۲۹۹۱۶۰۸
فهرست
پيشگفتار مولف.......................................................................................................................7
مقدمه....................................................................................................................................8
بازاریابی ملک و ساختمان چیست..........................................................................................9
هدف از بازاريابي ملك و ساختمان........................................................................................9
برخی از تعاريف و مفاهيم مهم در بازاریابی ،خرید و فروش ملک و ساختمان.........................10
انتظار از بازاريابي ملك و ساختمان ........................................................................................14
8 نکته مهم در تهیه، خرید یا اجاره ملک و محل اداری...........................................................14
برخي از مفاهيم مهم بازاريابي ملك و ساختمان .....................................................................15
مديريت تقاضا در بازاريابي ملك و ساختمان..........................................................................17
بازار ملك و ساختمان............................................................................................................18
روشهای خرید و تهیه ملک در ایران .....................................................................................19
جعبه ابزار يا آميخته بازاريابي ملك و ساختمان.......................................................................20
ابعاد گوناگون بازاریابی ساختمان و ملك...............................................................................22
50 نکته مهم دراجاره ملک ساختمان و آپارتمان ...................................................................25
فرآيند مديريت بازاريابي ملك و ساختمان.............................................................................28
تجزيه و تحليل فرصتهاي خريد فروش و بازار ملك، ساختمان و مسكن..................................29
جستجو و انتخاب بازارهاي هدف..........................................................................................30
اندازهگيري و پيش بيني تقاضا ...........................................................................................30
تقسيمبندي بازار در ساختمان و ملک...................................................................................31
هدف گيري در بازار املاک و ساختمان...............................................................................33
جايگاه يابي در بازار املاک و ساختمان................................................................................33
تعيين استراتژيهاي بازاريابي..................................................................................................34
تحقيقات ساختمان و ملک و تحقیقات بازاريابي ملک.........................................................34
فرايند تحقيقات بازاريابي در بازار ملک و ساختمان..............................................................35
10 نکته مهم در خرید، اجاره، سرقفلی و رهن مغازه........................................................39
فرایند 6 مرحله ای بازاریابی ملک و ساختمان...................................................................40
رفتار خریداران و مصرف کنندگان ملك و ساختمان.......................................................42
عوامل موثر بر رفتار مصرف کننده ساختمان و ملک.........................................................42
عوامل فردی تاثیرگذار بر خریداران ملک و ساختمان.......................................................44
عوامل روانشناختی تاثیرگذار بر خریداران ساختمان و ملک.............................................46
10 نکته مهم در خرید وتهیه ملک و ساختمان برای مدیران شرکت ها وموسسات..............48
دستهبندي افراد در پذيرش ساختمان ها و املاک جديد....................................................49
انواع رفتارهای خرید در بازاریابی ملك و ساختمان..........................................................50
نكات مهم از چگونگي فعالیت بنگاه هاي مشاوران املاك................................................51
الف) نحوه فعاليت بنگاههاي مشاور املاك متناسب با نوع عملكرد فروشنده......................51
ب) نحوه فعاليت بنگاههاي مشاور املاك متناسب با شرايط خريداران...............................52
فرایند تصمیم گیری خرید ملك و ساختمان.....................................................................53
بازاریابی مشاوران املاک.................................................................................................56
ساخت و سازه در بازاریابی، خرید و فروش املاک وساختمان..........................................58
53 نکته مهم در معاملات خانه، ساختمان یا ملک..............................................................63
قیمت و قیمت گذاری ملك و ساختمان...........................................................................70
رويكردهاي عمومي قيمتگذاري در ملك و ساختمان.....................................................74
اشتباهات بزرگ در قیمت گذاری ملک و ساختمان.........................................................75
استراتژیهای تعديل و مديريت قيمتها.............................................................................78
5 نکته مهم بازاریابی املاک و مستغلات برای زوج های جوان.........................................79
تبليغات و ارتباطات بازاريابي در بازاريابي خريد و فروش ملک........................................80
مراحل تدوين سيستم ارتباطي بازاريابي(تصميمات اصلي در ارتباط بازاريابي)..................82
تكنيك هاي بازاريابي،انتخاب، خريد و فروش املاك.....................................................86
تاكتيك فروش املاک خوشهای.....................................................................................86
مزيت رقابتي فروش املاکي.........................................................................................87
اصل تضاد در املاک، مستغلات و ساختمان ها............................................................87
6 نکته مهم در بازاریابی ساختمان ها مستغلات و املاک..............................................88
تكنيك آيدا در بازاریابی، خرید و فروش ساختمان و ملک..........................................89
پنج تكنيك مهم در فروش و بازاریابی املاک و ساختمان............................................90
خرید و فروش املاک مشاركتي..................................................................................91
تاكتيك و استراتژي جودويي در فروش املاک و ساختمانها........................................92
فروش املاک چند بعدي............................................................................................94
فروش املاک مفهومي ...............................................................................................94
بازاریابی و فروش ویروسی در صنعت ملک و ساختمان...............................................94
بازاریابی تلفنی املاک و مستغلات..............................................................................95
خطاها و دامهاي خريد و فروش ساختمان و ملك .......................................................98
تاكتيك يا تكنيك الگوبرداري در فروش املاک......................................................102
مهندسي ارزش در بازاریابی و فروش املاك و ساختمان...........................................103
مراحل اجراي مهندسي ارزش بازاریابی و فروش املاك............................................105
5 نکته مهم در تهیه انتخاب خرید و اجاره واحد های دانشجویی.................................110
فروش بدون كمك بنگاه مسكن................................................................................110
برخی از نکات و تکنیک های فروش ملک و ساختمان..............................................112
نمونه قراردادهای خرید، فروش وبازاریابی املاک و ساختمان................................... 116
برخی از اصول و نکات سکونت در مجتمع های مسکونی......................................... 132
35 توصيه مهم آپارتمان نشینی.................................................................................135
پایان ( فهرست کتاب بعدی مولفان)..........................................................................142
پيشگفتار مولفان:
مسكن، ملك و ساختمان از مهمترين و ضروري ترين نيازهای زندگی هر فردي است و هر كس به نوعي و به هر شكلي در طول زندگی خود درگير این مساله می شود. طبق برخي از آمار بيش از 3 درصد از فكر، گفتار و ذهن هر فردي در طول زندگیش مساله ی مسكن و ملك ميباشد. هر انساني پس از تامین نيازهاي اوليه ي خود مانند غذا و پوشاك، به فكر تامين يك سقف، مسكن و ملك مناسب مي باشد. علاوه بر اين صنعت ساختمانسازي و بازار خريد و فروش،مسكن و ملك يكي از مسائل بسيار مهم بوده و نقش بسيار مهمي در اقتصاد كشور و سبد هر خانواده دارد؛ بطوريكه ميزان سرمايهگذاريهاي بخش ملك و مسكن در سالهاي اخير حتي بيشاز توان اقتصادي جهاني بوده است و به همين دليل ضروريست تا ازطريق آموزش، تحقیق و اجراي شيوه هاي علمي بازاريابي و استراتژي هاي لازم، زمينههاي خريد و فروش علمي و بازاريابي تخصصي در اين حوزه فراهم آيد. اين صنعت كه اكنون در كشور ما 34 درصد از مشاغل را به خود اختصاص داده است، نياز به توجه ويژه و مخصوص دارد. بدست آوردن اطلاعاتی درمورد انتخاب، خرید و فروش و بازاریابی ملک ساختمان و آپارتمان یکی از ضرورت های فردی می باشد و هرکس باید توسط منابعي بتواند به سادگی اطلاعات به روز و مناسبي را درباره این صنعت بدست آورده و در زندگي كاري و شخصي خود از آن بهره جويد.
با توجه به تجربيات و تحقیقاتی که در يكي از شركت هاي بزرگ خريد و فروش و بازاريابي ملك، ساختمان و برج بدست آوردم، سعي كردم با توجه به نياز بازار ،كتابي را براي خدمت رساني به افراد جامعه خود ترجمه و تالیف نمایم. كتاب حاضر كه سعي شده است به طور خلاصه و با زباني ساده نگاشته شود مي تواند مورد استفاده هر فرد در زندگي، کسب وكار و سرمايه گذاري باشد. اين كتاب مي تواند به عنوان يك راهنماي خوب و منبعي معتبر براي تمامی اقشار جامعه از خانم خانه دار گرفته تا مشاور املاك، از سرمايه گذار تا سرمايه دار، از دانشجو تا استاد، از مهندس معمار تا كارخانه دار و از هنرمند تا صنعتگر مورد استفاده واقع شود. در پايان ازتمامي همكاران، علاقمندان و خوانندگان گرامي تقاضا مي شود انتقادات پيشنهادات گرامي خود را به آدرس الكترونيكي khooyehali@yahoo.com ارسال نمايند و يا نظرات خود در وب سايت www.khooyeh.com مرقوم فرمایند.
با تشكر
علي خويه و فهیمه احمدی
مقدمه:
|
|
هركدام از ما در زمان خريد وسيله، ابزار و يا حتي يك دست ميز و صندلي، دست به تحقيق ميزنيم و از صاحب نظران و كارشناسان درباره آن كالا ابزار و محصول، راهنمايي مي خواهيم اما براي گران ترين خريد طول حيات خود، يعني خريد واحدي از يك ساختمان، خواه «مسكوني» يا «تجاري» و يا «اداري» معمولابايد از چه كساني مشورت خواست و چگونه بايد اين امر صورت گيرد؟ براي بازاريابي ملك و ساختمان چه بايد كرد و چه اصول، تكنيك ها و روشهايي براي خريد، فروش و بازاريابي ملك و ساختمان وجود دارد؟ چه نكاتي را حين بازاريابي ملك و ساختمان بايد مورد توجه قرارداد واز طريق چه افرادي و چگونه مي توان از اين مسائل آگاهي پيدا كرد؟
دركتاب حاضر ابتدا سعي شده است تا برخي از مفاهيم ساده و مورد نياز توضيح داده شود و سپس در بخش بعدي مفاهيم بازاريابي و خريد و فروش و رفتار خريداران و فروشندگان بررسي خواهد شد ، همچنین در بخش پاياني برخي از تكنيك ها و راهكارهاي بازاريابي ارايه می گردد. در میان مباحث اصلی کتاب سعی شده است نکات مهم و موارد ضروری در انتخاب خرید، فروش و بازاریابی ملک مطالبی ارایه شود.
[1] . سبک های تبلیغات(رسا)، تاکتیکها و تکنیک های تبلیغات و بازاریابی( سیته)، مهندسی ذهن و ان ال پی در ارتباطات بازاریابی و تبلیغات( رسا)، راهکار حل خلاقانه مسائل بازاریابی و تبلیغات( رسا)، مدیریت استراتژیک تبلیغات( رسا)