سمینار و کارگاه مهندسی ذهن
سرفصل دوره آموزشی کاربردی
سرپرستی اثربخش
مدرس : مهندس علی خویه www.khooyeh.com www.400004.info www.gmas.ir 09122991608
|
حوزه آموزشی |
محتوای آموزشی |
|
ارتقای اطلاعات و دانش کاربردی |
- مفهوم مدیریت - مفهوم سرپرست و سرپرستي و جايگاه آن در مديريت - مقایسه رهبر، مدیر و سرپرست و نقشهای رهبری و مدیریتی در سرپرستی اثربخش - حيطه نظارت (سرپرستي) و روش هاي تعيين آن - اختیار و مسئولیت در سرپرستی اثربخش - اصول طرح ريزي و بهبود روش كار - اصول مربی گری و نقش آن در سرپرستی اثربخش - اصول و روشهای توانمندسازی و توسعه منابع انسانی |
|
ارتقای بینش |
- مدیریت تغییر - مدیریت استرس - تفکر خلاق و سیستمی - مهندسی فکر و مثبت اندیشی |
|
ارتقای مهارت |
- مهارتهای سرپرستي کارکنان حرفه اي - مهارتهای انگيزه در کارکنان و روش هاي آن - روش بهینه تفويض اختيار و اصول آن - مهارتهای ايجاد هماهنگي در زیردستان - مهارتهای نظارت و کنترل موثر - مهارت مديريت زمان در سرپرستی اثربخش - مهارتهای گزارش نویسی فنی و مدیریتی - مهارت ارائه مؤثر مطالب - مهارت های رفتاری برای سرپرستان - مهارت تعامل با زیردستان (صدور دستور، پاسخ به نظرات، درخواستها و اعتراضات) - مهارت تعامل با مدیران مافوق (گزارش دهی، دستورپذیری، ارائه ایده، نظر و پیشنهاد) |
سرفصل دوره آموزشی کاربردی
مدیریت اجرایی اثربخش
|
حوزه آموزشی |
محتوای آموزشی |
|
ارتقای اطلاعات و دانش کاربردی |
- تاريخچه دانش مديريت - تعريف مديريت - تعريف سازمان - مديريت در فضای کسب و کار ايران - وظايف مديريت - سطوح مدیریت - مهارتهای مدیریت - نقشهای مدیریت - سبکهای مدیریت - فرآيند کاری مديريت - اصول و روشهای رفتار فردی، گروهی و سازمانی |
|
ارتقای بینش |
- ایجاد و نهادینه سازی فرهنگ کاری بدون حاشیه در سازمان - مدیریت تغییر - مهندسی فکر و حذف افکار مخرب و تقویت افکار سازنده - تفکر خلاق، سیستمی، استراتژیک و عمل گرا - مدیریت استرس |
|
ارتقای مهارت |
- مهارت برنامه ريزي - مهارت سازماندهي - مهارت هماهنگي - مهارت كنترل و نظارت - مهارت مربی گری در مدیریت - مهارت ایجاد و تقویت انگيزه و روحیه نیروی انسانی - مهارت نوآوري و تحول - مهارت ارزیابی عملکرد کارکنان - مهارت خلاق حل مساله و بحران - مهارت مديريت زمان - مهارتهای رفتاری برای مدیران اجرایی - مهارت تعامل با زیردستان (صدور دستور، پاسخ به نظرات، درخواستها و اعتراضات) - مهارت تعامل با مدیران مافوق (گزارش دهی، دستورپذیری، ارائه ایده، نظر و پیشنهاد) |
کارگاه کارگروهی سرپرستی اثربخش و خلاق
مدرس: علی خویه
نام و نام خانوادگی: شغل: سمت: تحصیلات:
تلفن تماس: نام سرگروه:
دانشجویان و دانش آموختگان گرامی لطفا با توجه به مطالب آموخته شده و نمونه های مطالعاتی انجام شده در کلاس ابتدا به صورت انفرادی فرم زیر را تکمیل نموده سپس با تشکیل یک گروه 3 یا 5 نفره آنها را دوباره بازنمایی نموده و پیشنها دیه های نهایی خود را ارایه دهید، به بهترین پیشنهادیه های فردی و گروهی پاداش ارزنده ای اعطا خواهد شد.
|
طرح |
پیشنهادیه های شما |
پینشهاد های گروه |
امتیاز |
|
راهکارهای نظارت خلاق |
|
|
|
|
ایجاد تمایزهای محصولات و خدمات در واحد سرپرستی |
|
|
|
|
ویژگی های کارمندان و کارکنان شما |
|
|
|
|
نقاط قوت واحد سرپرستی شما |
|
|
|
|
نقاط ضعف واحد سرپرستی شما |
|
|
|
|
فرصت ها |
|
|
|
|
تهدید ها |
|
|
|
|
شیوه های سرپرستی اثربخش و خلاقانه شما |
|
|
|
|
شیوه های مدیریت اثربخش و خلاق |
|
|
|
|
شیوه های ایجاد انگیزه خلاقانه در کارکنان واحد شما |
|
|
|
|
مشتریان و مصرف کنندگان و ویژگی های رفتاری روانی و .... |
|
|
|
|
رقبای شما و ویژگی های سرپرستان خوب آنها |
|
|
|
|
ویژگی اخلاقی ور فتاری و شخصیتی شخصی شما |
|
|
|
|
برنامه های خلاقان و اثربخش شما برای امسال |
|
|
|
|
ارتباطات خلاقانه و اثربخش با مشتریان و همکاران |
|
|
|
برخی از اسلایدها مطالب کلاس مدیریت وسرپرستی اثربخش
و سرپرستی اثربخش
هدف مشخص یک سازمان معمول به صورت یک هدف یامجموعه ای ازاهداف بیان می شود.
سازمان افراد را وادار می کند که به منظور تعیین هدف تصمیم بگیرند و جهت نیل به آن اقدامات و فعالیت های گوناگونی بعمل آورند.
برای ساده کردن موضوع می توانیم اعضای سازمان را به دو طبقه تقسیم کنیم:
افرادی هستند که مستقیما بر روی شغل و یا وظیفه ای کار می کنند و هیچ مسئولیتی برای نظارت بر کار دیگران ندارند.
مدیران کسانی هستند که فعالیت های دیگر افراد سازمان را هدایت می کنند مدیران با هماهنگی کار دیگران به اهداف سازمان جامه ی عمل می پوشانند مدیران وظایف خود را از طریق برنامه ریزی ، سازماندهی ، هدایت ، و کنترل منابع انسانی ، مالی ، فیزیکی و اطلاعاتی در راه نیل به اهداف سازمان به انجام می رسانند معمولا مدیران به مدیران ارشد، میانی و عملیاتی طبقه بندی می شوند و این مدیران هم بر کارکنان عملیاتی و هم بر مدیران رده پایین تر نظارت دارند.
در مجموع می توان مدیران را در سه سطح طبقه بندی کرد: مدیران خط اول یا سرپرستان ، مدیران میانی و مدیران عالی.
سرپرست باید:
به افراد در انجام کارها کمک کند.
در خصوص راههای ایجاد تفکر مشترک سؤال طرح کند.
با پیش فرضها مقابله کند.
خطرپذیری و تجربه گرایی را تشویق کند.
تفویض اختیار و مسؤولیت کند.
با تبیین ارزشها، امیدها و آرزوها، یک دیدگاه مشترک را تداعی می کند.
- نقش ارتباطي (رئيس تشريفات، رهبر، رابط)
- نقش اطلاعاتي (رئيس اطلاعات سازمان، اطلاع رسان، نماينده يا سخنگوي سازمان
- نقش تصميمگيري (خلاق يا نوآور، مسئول رفع بحران، تخصيص دهنده منابع، مذاكره كننده)
مهارتهاي لازم به سه گروه تقسيم ميشود
رابرت كتز (Robert Katz)
مهارت فني(Technical Skills)
توانائي در كاربرد دانش تخصصي يا تخصصهاي ويژه
مهارت انساني(Human Skills)
توانائي در كار كردن،درك نمودن و ايجاد انگيزش در فرد يا گروه
مهارتهاي نظري يا تحليلي(Conceptual Skills)
از نظر فكري مسائل و مشكلات پيچيده را تجزيه و تحليل كنند و آنها را
شناسائي نمايند.
بحث گروهی
به این فعالیت ها در اصطلاح مدیریت ، وظایف مدیریت گفته می شود.
ـ مدیریت فراگرد به کارگری موثر و کارآمد منابع مادی و انسانی بر مبنای یک نظام ارزش پذیرفته شده است که از طریق برنامه ریزی، سازماندهی، بسیج منابع و امکانات، هدایت و کنترل عملیات برای دستیابی به اهداف تعیین شده صورت می گیرد.
1 - آغاز تفکر علمی مدیریت دولتی را می توان به مقاله " وودرو ویلسون[Woodrow Wilson ] " ( رئیس جمهور آمریکا) در سال 1887 منتسب کرد
2- آغاز مدیریت را نیز می توان به مطالعات « فردریک ونیلو تیلوردر سال 1895 [Frederick w. Taylor] » دانست.
« پیتر دراکر» :
کارآیی یعنی انجام دادن کارها به نحوه شایسته یا مناسب و
کارآیی عبارت است از توانایی فرد در انجام کار بطور صحیح ، در مدت زمان مطلوب و در محل مناسب به دیگر سخن ، نسبت بازده واقعی کمیت حاصل به بازدهی استاندارد از پیش تعیین شده کارآیی یا راندمان است.
اثربخشی یعنی انجام دادن کارهای شایسته یا مناسب.
اثربخشی به گزینش هدفهای مناسب مربوط می شود مدیری که هدفی نامناسب انتخاب کند بدون اثربخشی خواهد بود.
تعريف ساده و اوليه :
اثربخشي يعني ميزان يا حدي كه اهداف سازمان محقق مي شود.
ابهامات اين تعريف:ـ اهداف مطرح شده متعلق به كيست؟ ــ اهداف بلند مدت يا كوتاه مدت؟ اهداف رسمي يا واقعي؟
هدف مورد اتفاق نظريه پردازان: هدف بقاء و حيات سازمان است.
ـ آيا سازمانها مي ميرند؟ خير - بيشتر آنها تجديد ساختار مي شوند.
1ـ رويكرد نيل به هدف:
سنجش اثربخشي بر حسب ميزان تحقق يا حصول به اهداف(توليد-حداكثر سازي سود) نه وسايل و امكانات
مفروضات رويكرد نيل به هدف:
سازمانها پديده اي عقلايي بوده و در پي تحقق هدفند.
استفاده از هدف مستلزم مفروضات ديگري است:
1- سازماني بايد اهداف نهايي داشته باشد 2-اهداف مشخص و قابل درك باشند 3-اهداف قابل كنترل باشند4- روي اهداف اجماع يا توافق نهايي باشد5-پيشرفت به سوي هدف قابل اندازه گيري باشد
مثال :
هدف : حداكثر سازي سود
ابزار سنجش: ميزان فروش
ـــ MBO))
دست نوشته ها و دل نوشته های



