سرفصل دوره آموزشی کاربردی

سرپرستی اثربخش

مدرس : مهندس علی خویه www.khooyeh.com  www.400004.info   www.gmas.ir  09122991608

  • سخنران و مدرس دانشگاه
  • مولف و مترجم 6 عنوان کتاب در زمینه ارتباطات فروش بازاریابی تبلیغات و خلاقیت
  • با بیش از ۱۰ سال تجربه اجرایی در زمینه های ویزیتوری فروشندگی بازاریابی تبلیغات و مدیریت بخش های مختلف
  • مهمان و کارشناس برنامه های صدا و سیما
  • ارایه بیش از 600 ساعت آموزش کارگاهی و اجرایی به سازمانها موسسات شرکت ها و برندهای ملی و بین المللی
  • عضو انجمن های ملی و بین المللی
  • افتخار همکاری با برندهای مشهور و معتبر
  • مشاور محقق و مجری برنامه ها و پروژه های بازاریابی ارتباطات فروش تبلیغات و خلاقیت

    حوزه آموزشی

    محتوای آموزشی

    ارتقای اطلاعات و دانش کاربردی

    -    مفهوم مدیریت

    -    مفهوم سرپرست و سرپرستي و جايگاه آن در مديريت

    -    مقایسه رهبر، مدیر و سرپرست و نقشهای رهبری و مدیریتی در سرپرستی اثربخش

    -    حيطه نظارت (سرپرستي) و روش هاي تعيين آن

    -    اختیار و مسئولیت در سرپرستی اثربخش

    -    اصول طرح ريزي و بهبود روش كار

    -    اصول مربی گری و نقش آن در سرپرستی اثربخش

    -    اصول و روشهای توانمندسازی و توسعه منابع انسانی

    ارتقای بینش

    -    مدیریت تغییر

    -    مدیریت استرس

    -    تفکر خلاق و سیستمی

    -    مهندسی فکر و مثبت اندیشی

    ارتقای مهارت

    -    مهارتهای سرپرستي کارکنان حرفه اي

    -    مهارتهای انگيزه در کارکنان و روش هاي آن

    -    روش بهینه تفويض اختيار و اصول آن

    -    مهارتهای ايجاد هماهنگي در زیردستان

    -    مهارتهای نظارت و کنترل موثر

    -    مهارت مديريت زمان در سرپرستی اثربخش

    -    مهارتهای گزارش نویسی فنی و مدیریتی

    -    مهارت ارائه مؤثر مطالب

    -    مهارت های رفتاری برای سرپرستان

    -    مهارت تعامل با زیردستان (صدور دستور، پاسخ به نظرات، درخواستها و اعتراضات)

    -    مهارت تعامل با مدیران مافوق (گزارش دهی، دستورپذیری، ارائه ایده، نظر و پیشنهاد)


     

     

    سرفصل دوره آموزشی کاربردی

    مدیریت اجرایی اثربخش

    حوزه آموزشی

    محتوای آموزشی

    ارتقای اطلاعات و دانش کاربردی

    -     تاريخچه دانش مديريت

    -    تعريف مديريت

    -    تعريف سازمان

    -    مديريت در فضای کسب و کار ايران

    -    وظايف مديريت

    -    سطوح مدیریت

    -    مهارتهای مدیریت

    -    نقشهای مدیریت

    -    سبکهای مدیریت

    -    فرآيند کاری مديريت

    -    اصول و روشهای رفتار فردی، گروهی و سازمانی

    ارتقای بینش

    -    ایجاد و نهادینه سازی فرهنگ کاری بدون حاشیه در سازمان

    -    مدیریت تغییر

    -    مهندسی فکر و حذف افکار مخرب و تقویت افکار سازنده

    -    تفکر خلاق، سیستمی، استراتژیک و عمل گرا

    -    مدیریت استرس

    ارتقای مهارت

    -    مهارت برنامه ريزي

    -    مهارت سازماندهي

    -    مهارت هماهنگي

    -    مهارت كنترل و نظارت

    -    مهارت مربی گری در مدیریت

    -    مهارت ایجاد و تقویت انگيزه و روحیه نیروی انسانی

    -    مهارت نوآوري و تحول

    -    مهارت ارزیابی عملکرد کارکنان

    -    مهارت خلاق حل مساله و بحران

    -    مهارت مديريت زمان

    -    مهارتهای رفتاری برای مدیران اجرایی

    -    مهارت تعامل با زیردستان (صدور دستور، پاسخ به نظرات، درخواستها و اعتراضات)

    -    مهارت تعامل با مدیران مافوق (گزارش دهی، دستورپذیری، ارائه ایده، نظر و پیشنهاد)

     

    کارگاه کارگروهی سرپرستی اثربخش و خلاق

    مدرس: علی خویه

    نام و نام خانوادگی:                        شغل:                      سمت:                          تحصیلات:

    تلفن تماس:                              نام سرگروه:

    دانشجویان و دانش آموختگان گرامی لطفا با توجه به مطالب آموخته شده و نمونه های مطالعاتی انجام شده در کلاس  ابتدا به صورت انفرادی فرم زیر را تکمیل نموده  سپس با تشکیل یک گروه 3 یا 5 نفره آنها را دوباره بازنمایی نموده  و پیشنها دیه های نهایی خود را ارایه دهید، به بهترین پیشنهادیه های فردی و گروهی پاداش ارزنده ای اعطا خواهد شد.

    طرح

    پیشنهادیه های شما

    پینشهاد های گروه

    امتیاز

    راهکارهای نظارت خلاق

     

     

     

    ایجاد تمایزهای محصولات و خدمات در واحد سرپرستی

     

     

     

    ویژگی های کارمندان و کارکنان شما

     

     

     

    نقاط قوت واحد سرپرستی شما

     

     

     

    نقاط ضعف واحد سرپرستی شما

     

     

     

    فرصت ها

     

     

     

    تهدید ها

     

     

     

    شیوه های سرپرستی  اثربخش و  خلاقانه شما

     

     

     

    شیوه های مدیریت اثربخش و خلاق

     

     

     

    شیوه های ایجاد انگیزه خلاقانه در کارکنان واحد شما

     

     

     

    مشتریان و مصرف کنندگان و ویژگی های رفتاری روانی و ....

     

     

     

    رقبای شما و ویژگی های سرپرستان خوب آنها

     

     

     

    ویژگی اخلاقی ور فتاری و شخصیتی شخصی شما

     

     

     

    برنامه های خلاقان و اثربخش  شما برای امسال

     

     

     

    ارتباطات خلاقانه و اثربخش با مشتریان و  همکاران

     

     

     

     برخی از اسلایدها  مطالب کلاس مدیریت وسرپرستی اثربخش

  • •مدیریت
     و سرپرستی اثربخش
    •علی خویه
    •کلیات: مفاهیم سازمان و مدیریت
    •تعاریف سازمان
    •ساده ترین تعریف سازمان عبارتست از همکاری عده ای ( دو و یا بیشتر ) برای نیل به هدفی مشترک و به تعبیری دقیق تر، سازمان عبارتست از هماهنگی معقول بین فعالیت های گروهی از افراد برای نیل به یک یا چند هدف مشترک از طریق تقسیم کار و وظایف و از مجرای سلسله مراتب اختیار و مسئولیت.
    • سازمان پدیده ای اجتماعی است که بطور آگاهانه هماهنگ شده و دارای حدود و ثغور نسبتا مشخصی بوده و برای تحقق هدف یا اهدافی ، بر اساس یک سلسله مبانی دائمی فعالیت می کند.
    •سه ویژگی مشترک همه سازمانها عبارتند از:
    •1- هر سازمانی هدفی دارد و متشکل از افرادی که به نحوی گرد هم آمده اند:

    هدف مشخص یک سازمان معمول به صورت یک هدف یامجموعه ای ازاهداف بیان می شود.

    •2- هیچ قصد و هدفی به خودی خود قابل دستیابی نیست:

    سازمان افراد را وادار می کند که به منظور تعیین هدف تصمیم بگیرند و جهت نیل به آن اقدامات و فعالیت های گوناگونی بعمل آورند.

    •3- ساختار سازمانی:
    –همه سازمانها از ساختار سازمانی برای هدایت و کنترل رفتار اعضای خود استفاده می کنند.
    •دلایل هفتگانه زیر بیانگر اهمیت سازمانها برای فرد و جامعه هستند:
    •1- برای دستیابی به هدفها ونتایج مورد نظر،منابع لازم را تهیه وتامین می کند.
    •2- کالاها وخدمات رابه صورتی کارآ و با راندمانی بالا تولید وارائه می کند.
    •3- نوآوری را تشویق و تسهیل می کند.
    •4- از رایانه و فن آوری نوین استفاده می کند.
    •5- خود را با محیط در حال تغییر وفق داده و بر آنها  اعمال نفوذ می کند.
    •6- به آنچه مورد نظر مالکان، مشتریان و کارکنان شرکت است ارج نهاده و بر ارزش آنها  می افزاید.
    •7- می کوشد تا با چالش های حاصل از ناهمگونی نیروی کار دست و پنجه نرم کرده و مسائل اخلاقی را رعایت نماید و موجب انگیزش ، تشویق و هماهنگی کارکنان می شود.
    سرپرست و مدیر کیست؟
    •مدیر شخصی است که منابع انسانی و مالی را توزیع و عملیات یک قسمت یا کل سازمان را راهنمایی می کند. مدیر فقط بخشی از مجموعه کارکنان را تشکیل می دهد کارشناسان ، برنامه ریزان رایانه ای ، منشی ها و متصدیان اقلام و ماموران نگهداری وظایف مهمی را در سازمان انجام می دهند.

    برای ساده کردن موضوع می توانیم اعضای سازمان را به دو طبقه تقسیم کنیم:

    •کارکنان عملیاتی[operative employees] :

              افرادی هستند که مستقیما بر روی شغل و یا وظیفه ای کار می کنند و هیچ مسئولیتی برای نظارت بر کار دیگران ندارند.

    •مدیران[Managers] :

        مدیران کسانی هستند که فعالیت های دیگر افراد سازمان را هدایت می کنند مدیران با هماهنگی کار دیگران به اهداف سازمان جامه ی عمل می پوشانند مدیران وظایف خود را از طریق برنامه ریزی ، سازماندهی ، هدایت ، و کنترل منابع انسانی ، مالی ، فیزیکی و اطلاعاتی در راه نیل به اهداف سازمان به انجام می رسانند معمولا مدیران به مدیران ارشد، میانی و عملیاتی طبقه بندی می شوند و این مدیران هم بر کارکنان عملیاتی و هم بر مدیران رده پایین تر نظارت دارند.

    •سطوح مدیریت

    در مجموع می توان مدیران را در سه سطح طبقه بندی کرد: مدیران خط اول یا سرپرستان ، مدیران میانی و مدیران عالی.

    •منصب و عنوان سازمانی متناظر با هر سطح مدیریت
    •سرپرست:
    •توانمندی در تخصص: فرد باید دانش کار را داشته باشد.
    •توانمندی در جسارت و عمل: استفاده از آموخته ها در بهبود عمل
    •توانمندی در تجربه آموزی: کسب تجارب از دیگران و درک تجارب خود
    •توانمندی در مهارتهای ارتباطی
    •توانمندی در تفکر: هنر درک روابط بین پدیده ها
    •توانمندی در وجدان کاری
    •روشها:
    •از طریق مشارکت: تفویض تصمیم گیری به کارکنان
    •از طریق درگیر ساختن افراد: ارائه تجربیات، ایده ها و پیشنهادات توسط کارکنان
    •از طریق ایجاد تعهد: با ایجاد تعهد بیشتر در کارکنان نسبت به اهداف سازمان و بهبود رضایت شغلی آنها

    سرپرست باید:

      به افراد در انجام کارها کمک کند.

      در خصوص راههای ایجاد تفکر مشترک سؤال طرح کند.

      با پیش فرضها مقابله کند.

      خطرپذیری و تجربه گرایی را تشویق کند.

      تفویض اختیار و مسؤولیت کند.

      با تبیین ارزشها، امیدها و آرزوها، یک دیدگاه مشترک را تداعی می کند.

    •سرپرست :
    •قادر است از تمام مهارتها و توانمندی های خود استفاده کند.
    •پذیرش رهبری دارد.
    •خطر پذیر است و به استقبال خطر می رود.
    •سعی می کنند تهدیدات را به فرصت تبدیل کند.
    •این افراد اعقاد دارند که کار ناشدنی و غیر ممکن وجود ندارد.
    •در برابر تغییرات محیطی انعطاف پذیر است.
    •همیشه در حال یادگیری و کسب اطلاعات جدید است.
    •رابطه بین احساس رضایت و میزان مشارکت درافراد
    •نقش انسان  از ديدگاه مينتزبرگ

    -  نقش ارتباطي (رئيس تشريفات، رهبر، رابط)

    - نقش اطلاعاتي (رئيس اطلاعات سازمان،‌ اطلاع رسان، نماينده يا سخنگوي سازمان

    - نقش تصميم‌گيري (خلاق يا نوآور، مسئول رفع بحران، تخصيص دهنده منابع، مذاكره كننده)

    •مهارتهاي مورد نیاز

    مهارتهاي لازم به سه گروه تقسيم مي‌شود

    رابرت كتز (Robert Katz)

    مهارت فني(Technical Skills)

    توانائي در كاربرد دانش تخصصي يا تخصص‌هاي ويژه

    مهارت انساني(Human Skills)

    توانائي در كار كردن،‌درك نمودن و ايجاد انگيزش در فرد يا گروه

    مهارتهاي نظري يا تحليلي(Conceptual Skills)

    از نظر فكري مسائل و مشكلات پيچيده را تجزيه و تحليل كنند و آنها را

     شناسائي نمايند.

    •کارگاه گروهی 
    بحث گروهی
    •مشابهت ها و تفاوتهای  مدیریت و سرپرستی چیست؟
    •مدیریت[Management] چیست؟

     

    •مدیریت به معنی فرآیند انجام کارها به طور اثربخش و کارآمد بوسیله دیگران است .
    •1- فرآیند: اصطلاح فرآیند نشان دهنده فعالیت های اولیه ای است که مدیر آنها را اجرا می کند

    به این فعالیت ها در اصطلاح مدیریت ، وظایف مدیریت گفته می شود.

    •2- اثربخشی و کارآیی : این اصطلاحات به آنچه که انجام می دهیم و اینکه چگونه انجام می دهیم مربوط  می شود.
    •کارآیی[Efficiency] یعنی : درست انجام دادن وظیفه و به رابط بین ورودی و خروجی اشاره دارد. برای مثال اگر شما از نهاد یعنی بازده بیشتری بدست آورید کارآیی را افزایش داده اید.

    •اثربخشی[Effectiveness] :  یعنی انجام درست وظیفه . اثربخشی در یک سازمان یعنی دستیابی به هدف .
    • مدیریت عبارت است از هنر انجام امور بوسیله دیگران.
    •مدیریت عبارت است از انجام عملیات برای حصول به هدف یا اهداف از پیش تعیین شده از طریق هدایت و تلفیق مساعی افراد.
    •مدیریت عبارت است از نیل به هدف یا اهداف موسسه با صرف حداقل هزینه و زمان
    •مدیریت را می توان علم و هنر متشکل و هماهنگ کردن و رهبری و کنترل فعالیت های گروهی به منظور حصول به هدف یا هدفهای مشترک خاص تعریف کرد.
    •مدیریت عبارت است از استفاده از منابع مادی و انسانی به منظور دست یافتن به هدف یا هدفهای موسسه از طریق انجام عملیات مربوط  به برنامه ریزی، سازماندهی، هماهنگی، رهبری و کنترل با توجه به عوامل محیط فرهنگی موسسه.
    •مجموعه وظایفی که رفتار و فعالیت سازمان را در مسیر هدف تنظیم، تصحیح، تقویت و راهنمایی می کند، مدیریت نامیده می شود.

     ـ       مدیریت فراگرد به کارگری موثر و کارآمد منابع مادی و انسانی بر مبنای یک نظام ارزش پذیرفته شده است که از طریق برنامه ریزی، سازماندهی، بسیج منابع و امکانات، هدایت و کنترل عملیات برای دستیابی به اهداف تعیین شده صورت می گیرد.

    •مدیریت یک فراگرد است.
    •مدیریت بر هدایت تشکلات انسانی دلالت دارد.
    •مدیریت موثر مبتنی بر تصمیم گیری مناسب و دستیابی به نتایج مطلوب است.
    •مدیریت کارآ، متضمن تخصیص و مصرف مدبرانه منابع است.
    •مدیریت بر فعالیت های هدفدار تمرکز دارد.
    •کلید رمز موفقیت سازمان با مدیریت است، مدیریت است که می تواند سازمانی را از سقوط و زوال   نجات دهد و یا اینکه سازمان موفقی را به سقوط بکشاند.
    مدیریت به منزله علم، هنر و حرفه
    •واژه مدیریت ( management ) از ریشه ( manus ) به معنی "کنترل کردن با دست " می باشد و با اداره امور ( Administrate )  که از ریشه ( Minor ) و پس از ریشه ( Ministrant )  به معنای  « خدمت کردن » و به دنبال آن به معنای « حکومت کردن » است  تفاوت دارد .

     1 - آغاز تفکر علمی مدیریت دولتی را می توان به مقاله " وودرو ویلسون[Woodrow Wilson ] " ( رئیس جمهور آمریکا) در سال 1887 منتسب کرد

     2- آغاز مدیریت را نیز می توان به مطالعات  « فردریک ونیلو تیلوردر سال 1895 [Frederick w. Taylor] » دانست.

    •پرسش بحث گروهی
    •آیا مدیریت و سرپرستی اکتسابی است یا  قابل یادگیری است؟
    •بخشی از دانش مدیریت از طریق آموزشی فرا گرفته می شود ولی بخشی دیگر از آن باید ضمن کار آموخته شود:
    •آن بخش از مدیریت که با آموزش فرا گرفته می شود       « علم مدیریت »
    •بخشی از آن را که از طریق کسب تجارب و اندوخته ها و بکارگیری آنها در شرایط گوناگون حاصل می شود « هنر مدیریت » می دانند.
    • به دیگرسخن علم « دانستن » است وهنر« توانستن »
    •پل گالوین در سال ۱۹۲۸ شرکت تولیدی گالوین را تأسیس کرد، ۲۰ سال زمان کافی بود تا او و برادرش بخوبی درزمینه رادیوهای خودرو خبره شوند و عنوان صوت در حرکت را (موتورولا) بر شرکت خود بپسندند
    •سویی شیروهوندا آهنگرزاده روستاهای ژاپن آنقدر عالی بود که شاید آدمی می توانست از همت بلند او دریابد که پس از ترک تحصیل دبیرستان بتواند طی مدت ۱۲ سال بزرگترین کارخانه موتورسیکلت‌سازی جهان را داشته باشد
    •کارآیی و اثربخشی در مدیریت و سرپرستی

    « پیتر دراکر» :

    کارآیی  یعنی انجام دادن کارها به نحوه شایسته یا مناسب و

    کارآیی عبارت است از توانایی فرد در انجام کار بطور صحیح ، در مدت زمان مطلوب و در محل مناسب به دیگر سخن ، نسبت بازده واقعی کمیت حاصل به بازدهی استاندارد از پیش تعیین شده کارآیی یا راندمان است.

    اثربخشی  یعنی انجام دادن کارهای شایسته یا مناسب.

          اثربخشی به گزینش هدفهای مناسب مربوط می شود مدیری که هدفی نامناسب انتخاب کند بدون اثربخشی خواهد بود.

    •از منظر تئوري سازمان ساختار صحيح سازمان را اثربخش مي كند.
    •تعريف اثربخشي (درخصوص معناي اثربخشي توافق عمومي وجود ندارد)

    تعريف ساده و اوليه :

      اثربخشي يعني ميزان يا حدي كه اهداف سازمان محقق مي شود.

    ابهامات اين تعريف:ـ  اهداف مطرح شده متعلق به كيست؟ ــ اهداف بلند مدت يا كوتاه مدت؟ اهداف رسمي يا واقعي؟

    هدف مورد اتفاق نظريه پردازان: هدف بقاء و حيات سازمان است.

    ـ آيا سازمانها مي ميرند؟ خير - بيشتر آنها تجديد ساختار مي شوند.

    •معيارها و مقياسهاي اثربخشي سازماني
    .1اثربخشي كلي :
    .2بهره وري
    .3كارايي:
    .4سود
    .5كيفيت
    .6حوادث
    .7رشد
    .8ميزان غيبت در كار
    .9جابجايي در كار(ترك خدمت داوطلبانه)
    .10رضامندي شغلي

    1ـ رويكرد نيل به هدف:

      سنجش اثربخشي بر حسب ميزان تحقق يا حصول به اهداف(توليد-حداكثر سازي سود) نه وسايل و امكانات

    مفروضات رويكرد نيل به هدف:

      سازمانها پديده اي عقلايي بوده و در پي تحقق هدفند.

    استفاده از هدف مستلزم مفروضات ديگري است:

          1- سازماني بايد اهداف نهايي داشته باشد 2-اهداف مشخص و قابل درك باشند 3-اهداف قابل كنترل باشند4- روي اهداف اجماع يا توافق نهايي باشد5-پيشرفت به سوي هدف قابل اندازه گيري باشد

    •رويكرد نيل به هدف در عمل
    •نحوه عملي سازي رويكرد نيل به هدف در عمل :
    .1 تبيين اهداف سازمان توسط تصميم‌گيرندگان كليدي
    .2مشخص نمودن ابزار سنجش اين اهداف

    مثال :

    هدف : حداكثر سازي سود

    ابزار سنجش:  ميزان فروش

    ـــ  MBO))