اسپانسرشیپ
مهارت ها و اصول جذب حامی

مدیریت جذب حامی مالی و اسپانسرشیپ

مدرس: مهندس علی خویه

۰۹۱۲۲۹۹۱۶۰۸

•مقدمه‌اي بر اسپانسرگیری
•تجزيه و تحليل بازار جذب حامیان مالی
•تجزيه و تحليل رقبای حامیان مالی
•تجزيه و تحليل مشتريان و مخاطبان اسپانسرگیری
•تحقيقات بازار در اسپانسرگیری و جذب حامیان مالی
•آميخته اسپانسرشیپ
•مهارت‌هاي اسپانسرگیران حرفه‌اي
•بازاریابی ویروسی در اسپانسرینگ virual marketing in sponsoring
•اسپانسرینگ و اسپانسرگیری خلاق در صنایع مختلف
•نمایش فیلم و عکس
•اجرای کارگاه کارگروهی
•آزمون ها و چک لیست های اسپانسرگیری و اسپانسرشیپ
•زبان بدن و شیوه های گفتار ورفتار ویزیتورها و بازاریاب های اسپانسرگیری
•مدیریت زمان در مدیریت اسپانسرگیری time sponsoring management

تکنیک های پیگیری و ارزیابی جلسات اسپانسرگیری

•اصول و مفاهیم اسپانسرینگ
•تکنیک ها و تاکتیک های اسپانسرگیری sponsorship techniques
•روشهای اسپانسر گیری method of sponsoring
•مهارت های لازم مدیریت اسپانسر skill of sponsoring
•راهکارها و تکنیکهای مدیریت اسپانسر
•فرایندهای اسپانسرگیریprocess of sponsoring
•جلسات مذاکره اسپانسرینگ negotiation in sponsoring
•فنون مذاکره در اسپانسرینگ
•جلسات ارایه مطالب اسپانسرینگ
•تشکیل تیم های اسپانسرینگ team sponsoring
•مهارت های کار تیم اسپانسرینگ
•تکنیک های نفوذ در بازارهای مشکل
•کنترل و مدیریت طرف های مقابل اسپانسرینگ
•نفوذ به کانالهای بازاریابی در اسپانسرینگ
•بازاریابی رابطه مند در اسپانسرینگ

 

 

vدرعصـــر مازاد ظرفيت توليد و رقابت شديد و فزاينده کنوني، مشکل اصلي شرکت‌ها جذب حامیان مالی و مشتريان جديد و حفظ آنها است.
vمديريت اسپانسرگیری مهم‌ترين و کاراترين سلاح در دسترس شرکت‌ها براي مواجهه با اين چالش مي‌باشد.
vجهان امروز سرمایه گذاری در حوزه اسپانسرشیپ علاوه بر توجه به اندیشه و دستاوردهای متعالی فرهنگی و اجتماعی، بازتاب های اقتصادی ناآشکار و تدریجی و مثبت و ارزشمند دیگری را مدنظر دارد. آنها از کارهایی به ظاهر کوچک و به نظر غیر کاربردی و تکراری در زمینه های اقتصادی، صنعتی، فرهنگی، اجتماعی، هنری، ورزشی، آموزشی و... راههایی برای دستیابی به بزرگراههای اقتصادی کلان پیدا می کنند.

مقدمه

vاسپانسرگیری يک هنر و علم است که خرج کردن براي آن نوعي سرمايه‌گذاري با برگشت است. اسپانسرگیری به عنوان يك علم بايد اندازه‌گيري شود. بايد پاسخگو باشد، و از همه مهم‌تر، بايد فهميده شود.
vلزوم برخورد علمي با مقوله اسپانسرگیری و حرکت به سمت روش‌هاي نوين به جاي روش‌هاي سنتي، ايجـــاب مي‌نمايد که مديران و کارشناسان ضمن رويکردي حرفه‌اي به موضوعات فروش و بازاريابي، با بحث‌هاي مديريت اسپانسرگیری و ساير نظريه‌ها و روش‌هاي پيشرفته در اين زمينه آشنا شوند.

اسپانسرشیپ چیست؟

اسپانسر شیپ دو جانبه بوده و باید اذعان داشت که با بخشش (Donation) و عملکرد انجمن های خیریه متفاوت است. بنابراین اسپانسرها در حمایت های دو جانبه فی ما بین منافع برگشتی و بازخورد قابل توجهی را جستجو می کنند.

شناساندن هر چه بهتر و بیشتر تولید کنندگان عرصه های فکری،فعالیت ها،محصولات و خدمات

- ارتقای تفکر و اندیشه های نو در عرصه های صنعتی و تعمیق بخشیدن آن و در نتیجه تحقق اهداف مشتری مداری در ارائه هرچه بهتر فعالیت ها: محصولات و خدمات در بکارگیری اهداف حمایت دو جانبه
 - تقویت معاونت های روابط عمومی و تبلیغاتی در هر سازمان و در نتیجه متحول ساختن سیستم تبلیغاتی و هدایت آن بسوی تبلیغات علمی روز جهان.
 - ایجاد تحول در دیدگاه طرفین اسپانسرشیپ نسبت به تامین اهداف متعالی عرصه های مادی و معنوی مورد نیاز جامعه

اهميت اسپانسرگیری

Øاسپانسرگیری عامل اصلي موفقيت حرفه‌اي به شمار مي رود.

معرفی کتاب

Details of Book: Effective Sponsoring Skills Book: Effective Sponsoring Skills
Author: David Goh
ISBN: 8120723317

ISBN-13: 9788120723313

, 978-8120723313


Binding: Paperback
Publishing Date: 2000
Publisher: Sterling Publisher Pvt Ltd
Language: English

Øاسپانسرگیری فقط جزء کوچکي ازمجموعه عظيم بازاريابي است.
Øاگر اسپانسرگیر در تشخيص نيازهاي مشتري،توليد کالايي مطلوب،قيمت گذاري، توزيع، تبليغات و توضيح توفيق و حاصل نمايد ........

Event Sponsorship provides step-by-step guidelines for attracting, signing, and keeping sponsorship for any event, including festivals, conventions, expositions, sporting events, arts and entertainment spectaculars, charity benefits, and much more. This hands-on resource presents successful strategies and tools for staying competitive in today’s market by offering corporate sponsors the highest return possible on their investment

تعريف اسپانسرگیری

vاسپانسرگیری فرآيندي است اجتماعي و مديريتي که از طريق آن افراد، گروهها و ســـازمــان‌ها آن‌چه را که نياز دارنـد و مي‌خواهند از طريق فرآيند جذب حامی مالی و غیر مالی بدست مي‌آورند و از اين طريق براي خود و طرف مقابل ارزش ايجاد مي‌کنند.
vاسپانسر = مشارکت

استراتژی اسپانسرشیپ:

پدیده اسپانسرشیپ واضع حمایت دو یا چند جانبه با حمایت های مادی و معنوی است. هر یک از طرفین موجب خلق رشد و بنیادگرایی شرکت های خلاق و مستعد می باشد. در مورد اسپانسرهای خارجی بهره مندی از تجارب بین المللی آنها موجب تقویت چرخه اقتصادی کشور شده و به موازات آن شاهد اشتغال زایی موثر خواهیم بود.
 - پدیده اسپانسر شیپ پلی است میان شرکت ها،صنایع،بنگاه های اقتصادی،انجمن ها و همچنین فرهنگ های گوناگون که در نتیجه کار و زندگی را معنی دار نموده و نهایتا آسانتر می سازد.
 -

پدیده اسپانسرشیپ این باور را در ذهن مخاطبین بارور می سازد که شرکت ها در صورت تعامل هدفدار مادی،اقتصادی و اجتماعی با یکدیگر قادر خواهند بود که از امکانات برابر برخوردار شده و در نتیجه سود بیشتری عاید کشور گردد
 - پدیده اسپانسر شیپ کمک می کند تا مشکلات بنحو موثری حل گردد و امکانات و خلاقیت های بالقوه شرکت ها و... را بروز داده و اجرایی نماید.
 - پدیده اسپانسرشیپ در صورت بومی شدن در کشور قادر به افزایش تعداد شرکت های هدفمند در تحقق نیازهای گوناگون خواهد بود.

انواع اسپانسرینگ

حامی مالی

حامی غیرمالی

انتظار از اسپانسرشیپ

 به حداقل رساندن مصرف

به حداقل رساندن هزینه ها

به حداکثر رساندن رضایت همکاران

به حداکثر رساندن رضايت مشتري

به حداکثر رساندن حق انتخاب.

به حداکثر رساندن کيفيت کسب و کار و  زندگي.

به حداکثر رساندن رضایت طرفین

اسپانسر یا حامی مالی

آیا اسپانسرگیری فقط جذب حامی مالی است؟

مفهوم واقعی اسپانسرگیری؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

مديريت اسپانسرگیری

تصور عمومي از مديريت اسپانسرگیری تلاش براي يافتن حامی مالی و غیرمالی براي محصولات و خدمات شرکت است اما اين نگاهي بسيار محدود است.

وظيفه مديريت اسپانسرگیری نه فقط جستجو براي تقاضا و نیاز مشتریان ومخاطبان  و افزايش آن است بلکه تغيير و حتي کاهش آن نيز برعهده اوست و به‌عبارتي ساده مديريت اسپانسرگیری همان مديريت و هدایت ارزش به بهترین نحو ممکن است.

مديريت اسپانسرگیری عبارت‌ است از تجزيه و تحليل، برنامه‌ريزي، اجرا و کنترل برنامه‌هايي براي نيل به اهداف سازماني، برنامه‌هايي با هدف ايجاد و حفظ مبادلات و ارزش.

مديريت اسپانسرگیری

ابعاد گوناگون بازاريابي اسپانسر و جذب حامی

اسپانسر گرايي:

  گرايش به بازار و نيازهاي مشتريان اولين ويژگي اسپانسرگیری است. مديران کامياب کساني هستند که سازمان خود را با شرايط روز و شرایط طرف مقابل هم‌گام مي‌سازند.  

اسپانسرشناسي

  «شناخت» لازمه هر حرکت عاقلانه و هر تصميم اصولي است. شناخت عوامل اسپانسر تلاشي نظام‌مند است براي گردآوري، ضبط و ثبت اطلاعات مربوط به همه اجزاي تشکيل دهنده نظام بازار مانند خريداران بالقوه و بالفعل، فروشندگان بالقوه و بالفعل، واسطه‌هاي گوناگون، رقبا، محصولات و خدمات موجود و مورد نياز، سازمان‌هاي تسهيلاتي و خدماتي (نظير سيستم بانکي، بيمه، حمل و نقل، انبارها و بانک‌هاي اطلاعاتي)، سازمان‌هاي تحقيقاتي، تبليغاتي و مشاوره‌اي و سرانجام همه عواملي که بر نظام اسپانسری تاثير دارند.

اسپانسر يابي

   اسپانسرگیری يعني جست‌جو براي يافتن مناسب‌ترين بازار و بخش‌هايي که سازمان مي‌تواند در آنجا به صورت مفيدتر و موثرتر حضور يابد و پاسخ‌‌گوي نيازها و خواسته‌هاباشد. به عبارتي، اسپانسرگیری تلاشي آگاهانه است براي تخصيص بهينه منابع

اسپانسرسازي

  با آگاهي از وضعيت بازار و يافتن مناسب‌ترين بخش‌هاي آن با توجه به موقعيت و امکانات سازمان، مهم‌ترين تلاش بازاريابان و مديران ايجاد، افزايش و حفظ سهم بازار است. اسپانسرگیری يعني نفوذ در بازار و معرفي و شناساندن سازمان و محصولات و خدمات آن با استفاده از عوامل قابل کنترل بازاريابي 


ساير ابعاد گوناگون اسپانسرگیری

اسپانسرگردي

اسپانسرسنجي

اسپانسرداري

اسپانسرگرمي

اسپانسرگرداني

LEVEL OF SPONSORSHIP

تفاوت نگرشهای بازاریابی ، فروش و اسپانسرگیری

نگرش فروش

v معتقد است که افراد علاقه چنداني به خريد ندارند.

v اصولا" گفتــــــه مي‌شود که نگرش فروش، نگــــاهي ازدرون به بيرون سازمان دارد. IN- OUT LOOKING

vبازارياب بايد با استفاده از تکنيک‌هاي فروش تهاجمي
 Aggressive Selling و بمبـــاران تبليغــاتـــي
 Advertising Bombarding محصول خود را به فروش برساند.

v تمرکز اين ديدگاه بر روي فروش اجبــاري و افزايش تبليغات مي‌باشد.

نگرش بازاريابي

vبازاريابي فلسفه‌اي است که کل سازمان را به پيش مي‌برد و منحصر به واحد بازاريابي نيست.

v همه افراد و کارکنان در سازمان بازارياب هستند. و همگي بايد در جهت پاسخگويي به نياز مخاطب حرکت کنند.

vبر اساس اين نگرش تمرکز اساس برروي شناخت نياز مشتري است و هدف افزايش سودآوري از طريق جلب رضايت مشتري است.

vبازارياب مبادرت به خلق نياز نمي‌کند و درخصوص نياز تنها به شناخت آن مي‌تواند بپردازد.

نگرش اسپانسرگیری

  فلسفه اسپانسرگیری مفهوم جديدتري در قلمرو بازرگاني است. تعريف اين فلسفه به ‌قرار زير است:

   اسپانسرگیری بر اين اصل بناشده که راه رسيدن به اهداف سازمان شناختن احتياجات و خواسته‌هاي بازارهاي هدف مي‌باشد. شركت رضايت مصرف کننده را بايد با کارآمدي بالاتر هزینه های کمتر نسبت به رقبا جلب نمايد.


مقايسه فلسفه فروش و فلسفه بازاريابي و فلسفه اسپانسرینگ

  "فروش بروي احتياجات فروشنده تمرکز مي‌کند در حالي‌که بازاريابي احتياجات خريدار را در نظر مي‌گيرد. فروش با احتياج فروشنده و براي تبديل جنس با پول نقد سروکار دارد در حالي ‌که بازاريابي به ‌روي ارضاء کردن احتياجات مصرف کننده توسط يک برنامه تدوين شده و منظم و جمعي تمرکز مي‌نمايد.” اسپانسرگیر هم با احتیاجات خریداران بازار هم با احتیاجات بازار هدف خود سرکار دارد

علت شکست بیشتر اسپانسگیران عدم توجه به این فلسفه می باشد


مقايسه فلسفه فروش و بازاريابي و اسپانسرگیری

گام‌هاي بنيادين در فرآيند اسپانسرگیری

                                                                                                         

در اين فرمول: R→STP →MS→I → C       

v    R نماينده ((پژوهش)) (Research)   
v   STP جانشين ((بخش بندي بازار، تعيين بازار هدف و موضع‌يابي))
v  (Segmentaion, Targeting, and Positioning)                                                                              
v  MS  ((آميزه اسپانسریابی))                                                
v  I يعني ((اجرا و پياده کردن برنامه)) (Implementation) 
v  C برابر با ((پايش يا کنترل )) (Control)  در نظر گرفته شده است.

sponsoring Mix

v  به مجموعه عناصر قابل کنترل در اسپانسرگیری گفته مي شود.
v  که عبارتند از:

10p  در اسپانسر گیری

vمحصول Product 
vمكان يا توزيع Place 
vقيمت Price 
vپيشبرد فروش Promotion
v  تحقيق (Research probe )
v  برنامه ريزي Planning
v  روابط عمومي Public Relation
v  افکار عمومي Public Opinion
v  بسته بندي Packaging
v  قدرت Power

جعبه ابزار اسپانسرگیری

تجزيه و تحليل بازار اسپانسرگیری

تعيين بازار هدف اسپانسرگیری

بازار هدف بازاري است كه از بين بازارهاي قابل دسترس و واجد شرايط، شركت آن را به عنوان بازاري انتخاب كرده است كه حامی مالی و غیر مالی جذب نمايد و خواسته‌هاي اين بازار را به نحو احسن برآورده سازد تا ضمن دستيابي به اهداف خود (مانند سودآوري)، رضايت آنها را هم بهتر از رقبا جلب كند.

ابعاد كيفيت اسپانسرگیری

ابعاد كيفيت اسپانسرگیری

بخش‌بندي بازار روندي است براي تشخيص و مجزا کردن ويژگي‌هاي خريداران به منظور:

 1) انتخاب بازارهايي که سازمان مي‌خواهد يا مي‌تواند حامی مالی و غیر مالی جذب نماید

 2) طراحي محصولات و برنامه‌هاي بازاريابي براي پاسخ‌گويي به احتياجات اسپانسران موردنظر.

تقسيم‌بندي بازار اسپانسرگیری

  هدف اسپانسر گیر حرفه‌اي از تقسيم بازار خود اين است که به‌طور دقيق خواسته‌هاي مخاطبانش را برآورده کند تا به رضایت طرفین برسد.

تقسيم‌بندي اسپانسران

  تقسيم اسپانسران يعني شناسايي و گزينش آن قسمت از بازار که شرکت بهتر و موثرتر مي‌تواند حامی مالی غیرمالی جذب نموده و  پاسخ‌گوي نيازهايشان باشد.

روش ها و متغيرهاي تقسيم بازار

تقسيم بازار را بر اساس متغيرهاي

حجم مالی

نیاز شرکتی وسازمانی

جغرافيايي

 جمعيت شناختي

روان شناختي و

رفتاري

تقسيم‌بندي اسپانسران

تقسيم‌بندي اسپانسران

زمينه‌هاي مهم تصميم‌گيري در اسپانسرگیری

.1تحقيقات بازار (بازار معين – كالاي معين)
.2تفكيك بازارها
.3شناخت كامل مشتريان هر بازار
.4ارتباط با مشتريان و شناخت نيازها
.5تبليغات پيش‌بردي
.6ارائه راه‌حل به مشتري
.7ايجاد درك و بينش در مشتري
.8بهبود صفات محصول
.9قيمت‌گذاري
.10ايجاد پايگاه مشتريان
.11شناخت رقبا
.12كنترل رقبا

فرایند اسپانسرگیری

فرايندهاي مديريت ارتباط با اسپانسرها

درک  اسپانسرها (understand)

جمع‌آوري و يکپارچه‌سازي داد‌ها

تحليل اطلاعات  اسپانسرها

بخش‌بندي  اسپانسرها

nبرگشت  اسپانسرها سودآور (Retain)
nخدمات  اسپانسرها
nبرنامه‌هاي ايجاد وفاداري
nرضايت  اسپانسرها
nخرسند‌کردن مشتريان

nجذب  اسپانسرها سودآور (Gain)
nمديريت کانال‌هاي چندگانه
nتجارت الکترونيکي
nاتوماسيون نيروي  اسپانسرها

دام های اسپانسرشیپ

عجله

عدم شناخت نیازهای طرفین

نقص مهارت ارتباطی

عدم مذاکره با تصمیم گیرنده

شروع مذاکره با قیمت

سخنان نامربوط و کم ارزش

به هدف نزدن

عدم همدلی و همراهی

نداشتن تمرکز

اتلاف وقت

تصميمات مهم اسپانسرگیری

تصميات مهم در مديريت اسپانسر

معیارهای انتخاب اسپانسر

مديريت تقاضا در بازار اسپانسرها 

•انواع تقاضا و شيوه برخورد مديريت اسپانسر با آن به شرح زير است:
•تقاضاي منفي:
•نبود تقاضا:
•تقاضاي تنزلي:
•تقاضاي كامل:
•تقاضاي بيش از حد:

تقاضاي پنهان:

تقاضاي فصلي:

تقاضاي ناسالم:

عوامل مورد بررسي در تجزيه و تحليل رقبا در اسپانسرگیری

فرآيند تجزيه و تحليل رقبا در اسپانسرگیری

ماتريس SWOT

دسته‌بندي اسپانسرگیری جدید برای محصولات جدید

•نوجويان (بدعت گذاران): معمولاً تنوع طلب، شجاع و ريسك‌پذير هستند. 5/2 در صد كل اسپانسران را تشكيل مي‌دهند.
•پذيرندگان اوليه (زودپذيرها): رهبران فكري جامعه خود بوده، كالاي جديد را زود و با دقت بيش‌تري مي‌پذيرند. 5/13 درصد اسپانسران محصول را تشكيل مي‌دهند.
•اكثريت اوليه (اكثريت پيشگام) اين گروه افرادي محتاط به حساب مي‌آيند. 34درصد جامعه اسپانسران محصول را تشكيل مي‌دهند.

•اكثريت بعدي (اكثريت رده آخر): اين افراد بدبين بوده و پس از اطمينان از پذيرش كالا توسط ديگران اقدام به خريد مي‌كنند. 34در صد جامعه اسپانسران را در بر مي‌گيرند.
•آخرين پذيرندگان (ديد باورها): زماني كالاي جديد را مي‌پذيرند كه ديگران آن را پذيرفته و استفاده از آن به صورت سنت در آمده باشد.
•از نوجويان به دير باورها درجه ريسك‌پذيري، نوگرايي، تحصيلات و سطح درآمد كمتر شده و درجه احتياط، سنت‌پذيري و وفاداري افزايش مي‌يابد.

اسپانسر ها و افراد را براي اساس ميزان وفاداري آن‌ها به گروه‌هاي زير تقسيم مي‌كنند:

افراد بسيار وفادار: گروهي هستند كه همواره فقط يك مارك مشخص را خريداري مي‌كنند.

افراد وفادار نسبي و موقتي : اصولاً چند نام تجاري را در ذهن دارند و خريد خود را همواره از يكي از چند نام تجاري فوق انجام مي‌دهند.

افراد وفادار بي‌ثبات: اين افراد پس از چندين بار خريد از يك نام تجاري، نام تجاري مورد نظر خود را عوض كرده و همواره نام تجاري جديد را خريداري مي‌كنند.

افرادي بي‌وفا: به هيچ نام تجاري وفادار نمي‌مانند و هر نام تجاري را كه امتيازات بيش‌تري پيشنهاد نمايد خريداري مي‌كنند.

تاثير و ويژگي‌هاي محصول بر سرعت پذيرش اسپانسر

•مزيت نسبي نوآوري
•سازگاري نوآوري
•پيچيدگي نوآوري
•بخش‌پذيري (ميسربودن)
•سرايت‌پذيري (قابليت ارتباط)

فرآيند تصميم‌گيري اسپانسر

•تصميم‌گير: داراي قدرت تصميم‌گيري مي‌باشد.
•خريدار: در اسپانسرهای پيچيده افراد رده بالاي سازمان دخيل مي‌باشد.
•تاثيرگذار: معمولاً افراد فني و متخصص مي‌باشند.
•استفاده‌كننده: معمولاً پيشنهاد اسپانسر مي‌دهد و ويژگي‌هاي محصول را تعيين مي‌كند.
•مراقب‌ها: افرادي كه جويان اطلاعات را كنترل مي‌كنند.

مثل: ماموران خريد يا منشي‌ها و افراد فني

فرآيند اسپانسر گیری و اسپانسر پذیری سازماني

•شناسايي مشكل و مسأله
•شرح ويژگي‌هاي مورد نياز
•جستجو براي يافتن
•گردآوري پيشنهاد‌ها وبررسي آن‌ها
•انتخاب
•سفارش
•ارزيابي عملكرد

قيمت‌گذاري اسپانسرها

اقتصاددانان چهارنوع بازار را شناسايي کرده‌اند که هرکدام داراي مسائل خاصي در قيمت‌گذاري است.

در حالت رقابت کامل

در حالت رقابت انحصاري

در حالت رقابت انحصاري چندجانبه

در حالت انحصار کامل

فرايند قيمت‌گذاري در اسپانسرگیری

تحليل وضعيت بازار در سیاست های قیمت گذاری اسپانسرگیری

تخمين تقاضا

کشش‌پذيري تقاضا

تغييرات منحني تقاضا

تحليل رقابت

شناسايي موانع و محدوديت‌هاي قيمت‌گذاري در اسپانسر گیری

عوامل گوناگوني ممکن است باعث محدوديت‌هايي در قيمت‌گذاري شود. بعضي از اين عوامل، عوامل داخلي(مانند هزينه‌ها) و بعضي ديگر عوامل خارجي‌ (مانند قوانين و مقررات دولتي و رقابت) است. در شکل موانع و محدوديت‌هاي مربوط به قيمت‌گذاري شناسايي شده است.

قيمت‌گذاري فريب‌دهنده

مقايسه با قيمت‌هاي قبلي

مقايسه با قيمت‌هايي که واقعاٌ وجود ندارند

مقايسه با قيمت‌هاي پيش‌نهادي

ارزان فروشي

ادعاهاي گمراه‌کننده ديگر

 تعيين هدف‌هاي قيمت‌گذاري

به‌طور کلي پنج گروه هدف‌هاي قيمت‌گذاري وجود دارد که عبارتند از:

هدف‌هاي سوددهي

هدف‌هاي فروش 

 هدف‌هاي رقابتي

هدف‌هاي مربوط به موضع‌سازي محصول و شرکت

 هدف‌هاي بقا

روش‌هاي قيمت‌گذاري مبتني بر تقاضا

روش‌هاي قيمت‌گذاري مبتني بر تقاضا انواع گوناگوني دارند که عبارتند از:

قيمت‌گذاري ارزشي

قيمت‌گذاري پرمايه و گران

قيمت‌گذاري نفوذي

قيمت‌گذاري تشخصي يا پرستيژي

قيمت‌گذاري با اعداد خرده

قيمت‌گذاري گروهي و رديفي

تعديل و مديريت قيمت‌ها در اسپانسرگیری

انواع تخفيف‌ها:

تخفيف‌هاي مقداري

تخفيف‌هاي تجاري

تخفيف‌هاي نقدي

تخفيف‌هاي ترفيعي

تخفيف‌هاي جغرافيايي

آميخته تبليغات در اسپانسرگیری

اجزاي چهارگانه آميخته تبليغات به‌شرح زير مي‌باشد:

1-  آگهي‌هاي تجاري: هرگونه تبليغ غيرشخصي درباره، ايده‌ها، کالاها يا خدمات که توسط يکي از رسانه‌هاي غيرفردي جهت ارتباط با مشتري انجام مي‌شود و بابت آن وجهي پرداخت مي‌گردد آگهي تجارتي نام دارد.

2- فروش شخصي: عرضه شفاهي محصولات که به‌صورت مکالمه رودررو با يک يا چندنفر مشتري به قصد فروش انجام مي‌شود فروش شخصي ناميده مي‌شود.

3-پيش‌برد فروش: ترغيب‌کننده‌هاي کوتاه مدتي که جهت تشويق به خريد يا فروش کالاها يا خدمات به کار مي‌روند، پيش‌برد فروش ناميده مي‌شود.

4-روابط عمومي: برقراري ارتباط مناسب با اقشار مختلفي که شرکت با آن‌ها سروکار دارد، ايجاد ذهنيت مساعد و مطلوب در اذهان عموم درباره شرکت، و مقابله با شايعات و رويدادهاي نامطلوب روابط عمومي ناميده مي شود.

ابزارهاي تبليغات و ارتباطات بازاريابي (آميخته بازاريابي) در اسپانسرگیری