معرفی کتاب و شرکت های بزرگ دنیا
نام کتاب: تفکر خلاق در گرافیک
مولف: نیما ورامینی
انتشارات: فرهنگسرای میردشتی
شمارگان: ۲۵۰۰ نسخه-چاپ اول: بهار ۸۷
تعداد صفحات: ۱۶۰صفحه رنگی روی کاغذ گلاسه
قطع: وزیری
جلد: شومیز
ارزش: ۹۰۰۰۰ ریال
اگر بر این باور باشیم که خلاقیت اساسی ترین توانایی مغز بشر است که به وی قدرت تجسم، پیش بینی و ایجاد ایده ها را می دهد و انسان را از حیوان متمایز می سازد ،این نکته را نیزپذیرفته ایم که قدرت خلاقیت در همه افراد بشر کم و بیش وجود دارد و تنها مختص افراد تیز هوش و با استعداد نیست .خانم نیما ورامینی با این بینش دست به تالیف کتابی در حوزه گرافیک زده است و با زبانی ساده و گویا مخاطب عام، خاص و دانشجویی خود را به صورت گام به گام وارد مبحث "تفکر خلاق در گرافیک" می کند.
این کتاب که در ۱۶۰ صفحه تالیف شده در سه فصل و با شمارگان ۲۵۰۰ جلد از انتشارات فرهنگسرای میر دشتی به بازار آمده است .
ورامینی که عضو هیئت علمی دانشگاه علم و فرهنگ است با یادآوری اینکه همه ما می توانیم آدمهای خلاقی باشیم، به راحتی و در کلامی موجز و موثر به مقصود می رسد و با نتیجه گرفتن از آن، بیان می کند که یک فرد خلاق به ملزوماتی نیاز دارد و البته نباید عجله کرد، گرافیست خلاق شدن به این راحتی ها هم نیست پس لطفا چند لحظه صبر کنید ،ممکن است ندانید که اکنون در حال اختراع هستید یا اکتشاف! پس یاد می گیریم مسیر خلاقیت را چگونه طی کنیم و با عوامل موثر بر خلاقیت آشنا می شویم .
حال وقت آن است که به صفحه سفیدمان معنی دهیم و ایده هایی که تا این مرحله پیش آمده اند را پیاده کنیم.
در ادامه می آموزیم که چگونه ایده های مختلف را شکار کنیم و به این ترتیب فصل اول کتاب را پشت سر میگذاریم و در فصل بعدی با مفاهیم و موارد استفاده رنگ، بافت، بعد، اندازه حرکت و نوشتار در طراحی خلاق گرافیک آشنا می شویم.
ورامینی در فصل سوم کتاب ابتدا به بررسی ایده از زوایای مختلف می پردازد وسپس خواننده را با نگرش های واقع گرا ،نمادین و استعاری آشنا می کند .
در این مرحله به نگاه شخصی خود به عنوان یک گرافیست خلاق نزدیک می شویم و سادگی یا پیچیدگی را در نگاه منحصر به فرد مرور می کنیم .
در سفارشهای تبلیغاتی، طراحی نشانه، پوستر و بروشور توجه به هم ارز کردن عناصر بصری غیر مرتبط اهمیت ویژه ای دارد، برسی روابط غیر مستقیم از راه کارهای مهم جهت رسیدن به ایده های نو و متفاوت است .
آن چه اهمیت دارد، آن است که ذهنمان را فعال نگه داریم و از وجوه متضاد نهراسیم ، شاید این همان راه حل نو و بدیع باشد .
آشنایی با ارزش کادر و رسیدن به ایده ای بکر، هدایت کننده خواننده علاقه مندی است که با زبان دوستانه و گویای ورامینی به بررسی وضعیت و شرایط حاکم بر موضوعات بپردازد .
موضوعات در شرایط متفاوت ویژگی هایی را به نمایش می گذارند که برخوردار از حالات، احساسات، عواطف یا فیزیک حاکم بر فضا است، در این میان طراحان گرافیک با دریافت صحیح از لحظه ی موجودیت اثر قادر خواهند بود بهترین ارتباط بصری را با مخاطبان برقرار کنند ،به گونه ای که اطلاعات به سادگی انتقال یابند .
در قسمت پایانی کتاب به عنوان یک طراح گرافیک، در ابعاد کوچک یا بزرگ، با اشتراکاتی که مجموعه ی سفارش های تبلیغاتی به ما داده خواهد شد آشنا می شویم و پس از یک برنامه ریزی خلاق، پیام هایمان را هدفمند کرده وبه دنبال تکنیک ها و روش های اجرایی برنامه ها خواهیم بود.
و در نهایت ورامینی یادآور میشود که یکی از شاخص ترین ویژگی های هنر گرافیک ،توانایی در جلب و جذب توجه مخاطبین است زیرا از این طریق امکان انتقال وهدایت اطلاعات در بهترین و ماندگارترین حالت صورت می پذیرد .
در تمام طول کتاب و در زمانی که به سادگی با مراحل مختلف خلاقیت در گرافیک آشنا می شوید ،تصاویر با کیفیت های به نسبت خوبشان با توضیحاتی که به همراهشان ارائه شده است پا به پای خواننده می آیند و به قدرت درک و تجسم مخاطب کمک موثری می کنند.
البته به نظر می رسد کتاب را با تلاشی زیاد فرسنگ ها از هر نوع ویراستاری دور نگه داشته اند ،اما لذت خواندن و آموختن از "فکر خلاق در گرافیک" را نه به این دلیل و نه به هیچ قیمتی در شرایط موجود از دست ندهید.
درباره مولف:
خانم نیما ورامینی متولد ۱۳۴۴ از شیراز فارغ التحصیل کارشناسی دانشگاه الزهرا(س) و کارشناسی ارشد از دانشگاه تربیت مدرس
موسس موسسه نوروز صبا
عضو هیئت علمی و مدیر گروه گرافیک دانشگاه علم و فرهنگ
دبیر کمیته تخصصی هنر (جهاد دانشگاهی)
مدرس دانشگاه علم وفرهنگ، دانشگاه الزهرا، دانشگاه شاهد، دانشگاه سوره
نمایشگاه ها:
نمایشگاه پوستر فرهنگسرای قیطریه
نمایشگاه پوستر سازمان جهانگردی و ایرانگردی
نمایشگاه هنر ایران در ترکمنستان
نخستین نمایشگاه دو سالانه طراحی پارچه و لباس
نمایشگاه خط نگاره در طراحی شال و روسری
نمایشگاه چاپ فرهنگسرای ارسباران
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
| كارآفريني از راه صبحانه در دهه 1940 یك شركت اروپایی، محصول جدیدی به نام "نوتلا" (Nuttella) به كسانی كه علاقهای به خوردن صبحانه بهطور سنتی نداشتند، معرفی كرد. تا به امروز تقریباً سه نسل از اروپاییان با خوردن "نوتلا" بزرگ شدهاند. "نوتلا" را "پیترو فررو" كه یك كلوچهساز و شیرینیپز بود در شركت "فررو" تهیه كرد. |
| سوني چگونه از بمباران ژاپن به اوج رسيد در روز هفتم مه سال ۱۹۴۶ ماسارو ايبوكا و آكيو موريتا دو مهندس نابغه ژاپنی، شركت مشترك خويش را با نام «توكيو تسوشين كوگيو» تاسيس كردند. موريتا تا آن زمان جوان ۲۳ ساله اي بود که رشته فيزيك را در دانشگاه اوزاكا به پايان رسانده و يك دوره آموزش افسري را هم تمام كرده بود. |
| دومین فرد ثروتمند سوئد پرسون که در 4 اکتبر سال 1947 در استکهلم سوئد متولد شده، فرزند ارلینگ و مارگاریت پرسون است و در حال حاضر پس از اینگوار کمپارد دومین فرد ثروتمند سوئد محسوب میشود. |
| مصاحبه با علي اکبر اصفهاني: موسس شرکت کمجا علي اکبر اصفهاني:در سال 1327 در تهران متولد شدم پدرم افسر ارتش و مادرم خانه دار بودند. در آن زمان ما مشکل خاصي نداشتيم.پدر و مادرم خيلي سالم زندگي مي کردند و اين باعث شده بود که زندگي نسبتاً مرفه اي داشته باشيم. |
| موسس شركت ترخينه من در حين تحصيل در دانشگاه، در فعاليتهاي پدرم نيز در زمينه مواد غذايي مشارکت داشتم به طوري که صبح در دانشگاه تحصيل مي کردم و بعدازظهر سر کار مي رفتم. |
| دكتر هاشمي مدير عامل شركت كاچيران در دوران تحصیل، برای نیاز مالی کار نمی کردم و بیشتر برای تجربه به فعالیت می پرداختم. ویزیتور بودم و در زمینه ی تحقیقات بازاریابی هم مدارکی داشتم و همیشه سعی می کردم با افراد موفق تماس داشته باشم و به عنوان ویزیتور نظراتشان را می پرسیدم و همین باعث موفقیتم شد |
| زندگینامه آقای میر سعید مختاری موسوی مير سعيد مختاري موسوي كارآفرين برتر ملي در بخش صنعت:در سال 1355 در شهر همدان متولد شدم. پدرم مهندس مكانيك و مادرم معلم است. |
| از پیشاهنگی تا فروشگاهای زنجیره ای تجربه سام والتون در مدیریت و تاسیس فروشگاههای متعدد به همراه ایدههای بزرگ او باعث شد تا پس از داشتن 16 فروشگاه، ایده خود را جهانی ساخته و به پرورش آن بپردازد. |
| دكتر منوچهر فرهنگ پدر علم اقتصاد ايران بود استاد دكتر منوچهر فرهنگ را به عنوان پدر علم اقتصاد در ايران ناميد.آن مرحوم به كمك بزرگان اقتصاد در سال 1353 انجمن اقتصاددانان ايران را راهاندازي كرد. |
| احمد اسلامیان , قطعه ساز برتروبزرگترين توليد كننده رنگهاي صنعتي و ساختمانی در ایران احمد اسلامیان:"ایده جرقه ای است که در ذهن انسان می آید، بعد ما آن را به صورت واژه در می آوریم و به مرحله ی عمل می رسانیم." |
شركت زيراكس
(XEROX)
مسعود بينش
mas_binesh@hotmail.com


شركت زيراكس با سابقه اي صدساله و دريافت دهها جايزه ملي و بين المللي، پرونده پربرگ و باري دارد. اختراع فناوري عكسبرداري الكتريكي يا زيروگرافي خيلي سريع، شركت را از دنياي فناوريهاي قديمي به فناوريهاي نوين منتقل كرد. زيراكس با سرمايه گذاري عظيم در تحقيق و توسعه و توجه به كيفيت و برآوردن نيازها و كسب رضايت مشتري توانست نشان تجاري خود را در دنياي مديريت مستندات بر همه تحميل كند و در بازار بيش از 100 ميليارد دلاري اين صنعت، سرآمد همگان شود. سال 1959، شركت با عرضه اولين دستگاه كپي اداري، زنجيره موفقيتهاي خود را آغاز كرد و به سرعت پس از آن با عرضه محصولات و خدمات متعدد و متنوع در زمينه چاپگرهاي ليزري رنگي، دستگاههاي مختلف كپي، نرم افزارهاي مديريت مستندات و پشتيباني با انواع كاغذ و جوهرهاي خشك و تر مراحل ترقي را طي كرد. در طي اين سالها، شركت توانسته است در حوزه هاي متعددي جايگاه ارزشمندي براي خود درميان 500 شركت برتر جهان به دست آورد. فعاليتهاي شش سيگما در حوزه كيفيت، توجه به اصول اخلاقي در كسب و كار، كسب جوايز بسيار در زمينههاي كيفيت و فناوري، سرمايه گذاري عظيم در تحقيق و توسعه و حركت مناسب در همكاري مشاركتي با ديگر شركتهاي برتر از اين جمله است.
تاريخچه
زيراكس، در سال 1906 با عنوان شركت هالويد به منظور ساخت و فروش كاغذ در تجهيزات عكسبرداري تأسيس شد. 30 سال بعد، چستر كارلسون فيزيكدان و مخترع، اولين تصوير كپي شده را در آزمايشگاهش در نيويورك ساخت و در 1942 اختراع عكاسي الكتريكي را كه بعدها به زيروگرافي موسوم شد، به ثبت رسانيد؛ فناوري كه انقلابي در دنياي عكس و تصوير پديد آورد. در سال 1948 واژه زيراكس به عنوان نشان تجاري شركت عرضه شد و سال بعد اولين دستگاه كپي زيراكس مدل A روانه بازار شد. در 1955 اولين چاپگر زيروگرافي با توانايي كپي هاي پيوسته ارائه شد. در 1958، شركت هالويد به شركت زيراكس هالويد تغيير نام داد. سال 1959 نقطه عطفي براي شركت محسوب شد، زيرا عرضه اولين دستگاه كپي اداري با نشان زيراكس 914 با فروش موفقيت آميزي روبرو شد. دو سال بعد شركت زيراكس هالويد به شركت زيراكس تغيير نام داد و در 1963 اولين دستگاه كپي روميزي با نشان زيراكس 813 را عرضه كرد. 10 سال بعد اولين دستگاه كپي رنگي 6500 به بازار آمد. در دهه 1960 شركت زيراكس يك همكاري مشاركتي (J.V.) با شركت فيلم فوجي ژاپن تشكيل داد. در 1970 چاپگر الكتروستاتيك معرفي شد. در 1975 اولين دستگاه كپي ليزري به بازار عرضه و دو سال بعد نوع صنعتي آن ارائه شد. در 1979 دستگاه كپي 2080 براي كپي صفحات عريض ابداع شد. در سال 1990 اولين سري سيستمهاي چاپ ديجيتالي عرضه شد. سال بعد جمع آوري و بازيابي مخزن تونرهاي كپي شروع شد.
در سال 1993 شركت براي يكپارچه سازي و سازگاري رايانه هاي شخصي و محصولات مستندسازي با مايكروسافت همكاري كرد. در آغاز قرن جديد، نسل نوين دستگاههاي زيراكس رنگي به بازار عرضه شد.
امروزه زيروگرافي سنگ زيربناي صنعت جهاني كپي است. صنعت مستندسازي از فناوري قديمي دستگاههاي لنز نوري به سيستمهاي ديجيتال، از سياه و سفيد به رنگي و از مستندسازي كاغذي به مستندسازي الكترونيك تحول يافته و اين روند فرصتهايي را فراروي شركت قرار داده است تا بتواند در بازار 117 ميليارد دلاري اين صنعت رشد كند. در سال 2005 بيش از 10 ميليارد صفحه با استفاده از چاپگرهاي رنگي زيراكس گرفته شد و رهبري شركت را در اين صنعت ثابت كرد. اين رقم در سال 2006 به بيش از 30 ميليارد صفحه رنگي رسيد.
حوزه فعاليت
حوزه هاي كسب و كار شركت زيراكس عبارت است از:
1 – اداري شامل ارائه خدمت به مشتريان تجاري، دولتي، آموزشي و عمومي.
2 – توليدي شامل طراحي سيستمهاي رنگي و يگانه براي مشتريان صنعتي، ارتباطات تصويري.
3 – بازاريابي و فروش و خدمات.
4 – ساير فعاليتها نظير فروش كاغذ و سيستمهاي كاغذ پهن، جوهر و تونر.
تمركز استراتژيك شركت بر سه بازار اصلي در بيش از 160 كشور جهان است؛ محيطهاي توليدي و تجاري، شبكههاي اداري و ارائه خدمات. به عبارت ديگر، ساخت، بازاريابي، ارائه خدمات و پشتيباني طيف كامل مستندسازي شامل نرم افزار، محصولات و خدمات در دستور كار شركت قرار دارد. بنابراين محصولات بسيار متعدد و متنوعي نظير سيستمهاي چاپ و نشر، دستگاههاي تصويري ديجيتال، انواع چاپگرها، دستگاههاي چندمنظوره دربردارنده چاپگر، كپي، اسكن و فكس، دستگاههاي كپي ديجيتال، ليزري، جوهر جامد، نرم افزار مديريت مستندات و بالاخره توليد و پشتيباني از لحاظ كاغذ، جوهر و تونر توسط شركت انجام ميشود. بدين ترتيب شركت زيراكس به عنوان بزرگترين و برترين شركت جهاني درزمينه مديريت مستندات درآمده است.
مأموريت
بيانه مأموريت شركت چنين است: هدف راهبردي ما كمك به مردم براي يافتن راههاي بهتر انجام كارهاي بزرگ ازطريق رهبري پايدار در فناوري مستندسازي و عرضه محصولات و خدماتي است كه فرايندها و نتايج كسب و كار مشتريان ما را بهبود مي بخشد.
ارزشها و فرهنگ سازماني
شركت زيراكس در سال 2007 به عنوان يكي از اخلاقي ترين شركتهاي جهان برگزيده شد. مديرعامل شركت، خانم آنمولكاي در اين باره مي گويد: ما از همان ابتدا يك شركت ارزش مدار بودهايم و تحت راهنمايي شش ارزش اصلي كار كرده ايم:
- موفقيت ما ازطريق رضايت مشتريان است.
- در هر كاري كه انجام مي دهيم، كيفيت و تعالي را ارائه مي دهيم.
- ما به پاداش ناشي از بازگشت دارايي نياز داريم.
- ما از فناوري براي توسعه رهبري بازار استفاده مي كنيم.
- ما براي كاركنان خود ارزش قائل هستيم و آنها را توانمند مي سازيم.
- ما به عنوان يك شركت شهروند، مسئولانه رفتار مي كنيم.
نخستين بار در 1960 بيانيه ارزشهاي اصلي شركت منتشر شد. تعبير مديرعامل شركت از ارزشها و نقش آن در زيراكس چنين است: با وجود تغيير فرايند و محيط و بسياري تغييرات ديگر، ارزشها براي ما، همچون عكس ستاره قطبي در آبهاي خروشان، ثابت بوده است. او رفتار مسئولانه به عنوان يك شركت شهروند خوب را از ارزشهاي اصلي شركت ميشمارد و زنده و مستحكم داشتن آن را در جهان امروز مسئوليت خطير همه كاركنان مي داند.
مولكاي مي گويد: زيراكس مكاني است كه در آن مسئوليت خود را نسبت به مشتريانمان، سهامداران، كاركنان و جامعهاي كه در آن زندگي مي كنيم انجام مي دهيم. اين مسئوليت با اعتمادسازي شروع ميشود. مشتريان مي خواهند بدانند كه ما به ارزشي كه به آن عهد كرده ايم پايبند هستيم. سهامداران مي خواهند بدانند كه ما صادقانه عملكرد و فرصتهاي كسب و كار را ارائه مي دهيم. كاركنان ميخواهند بدانند كه در مورد آنها محترمانه و منصفانه عمل مي شود. جامعه مي خواهد بداند ما براي رفاه آنها مثل رفاه خود اهميت قائل ميشويم.
تحقيق و توسعه
زيراكس، خود را يك شركت مبتني بر فناوري و نوآوري مي داند؛ شركتي كه براساس نوآوري بنيان نهاده شده و ادامه حيات داده است. شركت در سال 2006، 6/1 ميليارد دلار در تحقيق و توسعه سرمايه گذاري كرده است. از اين مقدار 992 ميليون دلار آن در همكاري مشاركتي با شركت ژاپني فوجي فيلم به منظور توليد و فروش محصولات و خدمات زيروگرافي و مرتبط با مستندات بويژه در منطقه آسيا – پاسفيك بوده است. بيش از 30 سال پيش و قبل از ابداع اينترنت، زيراكس، پروتكل اترنت را كه يك استاندارد ارتباطي شبكه است نوشته بود. درحال حاضر، اترنت بيشتر براي شبكه هاي داخلي استفاده ميشود.
گرچه شركت داراي پنج مركز تحقيق و توسعه در آمريكا و كانادا و اروپا است، اما بيشترين فعاليت تحقيقاتي در مركز تحقيقاتي پالوآلتو در دره سيليكون صورت مي گيرد و بسياري از محصولات شركت تا امروز در اين مركز عرضه شده است. عمده فعاليتهاي تحقيقاتي در حوزه هاي زير صورت مي گيرد:
- خلق محصولات و ارائه خدمات متمايز و نمونه؛
- رقابت هزينه اي از طريق محصولات و خدمات؛
- راههاي جديد براي خدمت به مشتري؛
- خلق فرصتهاي جديد كسب و كار به عنوان محرك رشد آينده.
در سال 2006، تنها در مركز تحقيقاتي دره سيليكون، 650 اختراع به ثبت رسيده است. تعداد اختراعات ثبت شده زيراكس تاكنون به بيش از 15 هزار بالغ شده است كه زمينه هايي همچون علم رنگ، محاسبات، تصويرسازي ديجيتال، عمليات كاري، سيستمهاي الكترونيك و مواد نو را دربرمي گيرد. هم اكنون فعاليت تحقيقاتي بر روي «كاغذ پاك شونده» براي استفادههاي مكرر در جريان است.
كيفيت
زيراكس از شركتهايي است كه در زمينههاي مختلف و بويژه كيفيت، جوايز بسياري دريافت داشته است. از سال 1980، شركت زيراكس و فوجي زيراكس 25 جايزه ملي كيفيت را در 20 كشور تصاحب كرده اند. زيراكس در آمريكا دوبار جايزه ملي كيفيت مالكوم بالدريج را دريافته داشته است: 1989 و 1997. زيراكس اروپا، اولين جايزه كيفيت اروپا را در 1992 برد و فوجي زيراكس، جايزه دمينگ را در 1980 دريافت كرد. در 1983 فرايند كيفيت جامع زيراكس با عنوان «رهبري ازطريق كيفيت» معرفي شد. از سال 2003 نيز يك برنامه جامع راهبردي در زمينه شش سيگما ناب راه اندازي شد تا در زمينه كاهش اتلاف در فرايندها و افزايش سطح كيفي خدمات و محصولات و بهبود رقابتي و سرعت و قيمت و درنتيجه نتايج مشتري موثر واقع شود.
زيراكس پيشتاز طراحي و ساخت محصولات بدون دورريز و ضايعات است.
كاركنان
53700 نفر كاركنان شركت در كشورهاي مختلف جهان مشغول به كار هستند كه از اين تعداد 28400 نفر در آمريكا فعاليت مي كنند. مديرعامل شركت درزمينه توجه به منابع انساني مي گويد: آنچه كه من بيشتر از هر چيز ديگر در شركت دوست دارم كاركنان هستند. آنها هرچه را براي موقعيت زيراكس لازم است انجام ميدهند تا موفقيت و بازگشت سرمايه مشتريان ما تحقق يابد. زيراكس در سال 1993 دانشگاه زيراكس را تأسيس كرد. در 2003 نيز با همكاري مايكروسافت، مركز كارآفريني در دانشگاه MIT درجهت استفاده از فناوري براي افزايش بهره وري تأسيس كرد.
فروش
درآمد شركت در سال 2006، 9/15 ميليارد دلار و سود خالص آن 2/1 ميليارد دلار بوده است. از اين ميزان، 4/8 ميليارد دلار در آمريكا، 4/5 ميليارد دلار در اروپا و 1/2 ميليارد دلار در ساير نقاط جهان بوده است. به تفكيك حوزه هاي كسب و كار، 48 درصد فروش در حوزه اداري، 29 درصد توليدي، 12 درصد بازاريابي و فروش و خدمات و 11 درصد ساير موارد بوده است. تنها 28 درصد درآمد شركت ازطريق فروش محصولات و تجهيزات بوده و 72 درصد بقيه ازطريق ارائه خدمات و نگهداري و خدمات مالي به دست آمده است.
چستركارلسون و زيروگرافي
نام زيراكس با نام چستركارلسون گره خورده است؛ فيزيكدان و مخترع آمريكايي كه رويايي غيرممكن داشت: عكسبرداري الكتريكي. او در آزمايشگاههاي بل كار مي كرد و در 1938 فناوري انقلابي عكسبرداري الكتريكي را ابداع كرد كه بعدها زيروگرافي ناميده شد. هنگامي كه در سال 1968 از دنيا رفت، مرد سرشناس و ثروتمندي بود. در آن زمان درآمد سالانه شركت زيراكس به يك ميليارد دلار مي رسيد و تمام مردم جهان ميتوانستند با فشار دادن يك دكمه كپي بگيرند.
مديرعامل
خانم آن مولكاي از سال 2001 سكان هدايت زيراكس را به عنوان مديرعامل و رئيس هيئت مديره در كنار خانم اورسلا برنز به عنوان رئيس شركت برعهده گرفته است. خانم مولكاي از 1976 كار خود را به عنوان نماينده فروش منطقه اي شركت آغاز و در مسئوليتهاي مديريتي بالا در فروش خدمت كرد. در فاصله سالهاي 1992 تا 1995 معاون منابع انساني شركت بود و سپس به عنوان مسئول عمليات مشتري در كشورهاي مختلف فعاليت كرد. خانم مولكاي براين باور است كه بيشترين تاثيري كه شركت بر جامعه مي گذارد ارزش اقتصادي است كه شركت با مديريت موفقيت آميز كسب و كار خود در آن سهيم مي شود و مي تواند به كاركنان خود حقوق مناسب بدهد، به مشتريان كمك كند كه كسب و كار خود را بهره ورتر سازند، به سهامداران خود بازگشت سرمايه خوبي بدهد، ماليات بپردازد و فرصتهايي براي تامين كنندگان خود فراهم سازد. او معتقد است تغييرات عظيم در فضاي كسب و كار، شركت زيراكس را واداشته است تا در چند سال اخير به تفكر مجدد درباره تعريف و بازيابي دوباره خوب بپردازد. او مي گويد: ما سالانه يك ميليارد دلار در بخش تحقيق و توسعه سرمايه گذاري مي كنيم كه همگي متمركز است بر دستيابي به راههاي بهتر براي انجام كارهاي بزرگ. او به بهبود مستمر مي انديشد و مي گويد: هر اندازه امروز خوب باشيم، بايد فردا خيلي بهتر از امروز باشيم.
منابع
1 - www. xerox. com
2 - www. fortune. Com
3 - www.wikipedia. com
سامسونگ در يك نگاه
سال تاسيس: 1938
بنيانگذار: لي بيونگ چول
حوزه فعاليت: ارتباطات راه دور، نيمه هاديها، فناوري ديجيتال
ويژگي: برترين شركت كره جنوبي
فروش (2005): 5/71 ميليارد دلار
كاركنان (2005): 80594 نفر
مديرعامل: لي كان هي
تاريخچه
گروه سامسونگ در سال 1938 توسط لي بيونگ چول به عنوان يك شركت بازرگاني تأسيس شد و بيشترين حجم كاري خود را بر صادرات ماهي و ميوه و سبزي به چين قرار داد. طي يك دهه، با رشدي بسيار سريع، سامسونگ به يكي از 10 شركت بزرگ كره تبديل گرديد. در سال 1969 شركت سامسونگ الكترونيك در گروه سامسونگ متولد شد. اين شركت در دهه 1970با سرمايه گذاري در صنايع سنگين، صنايع شيميايي و پتروشيمي و ساخت كشتي، راه صنعتي شدن را درپيش گرفت.
در 1973 دومين برنامه پنجساله مديريت اعلام و گذار از مرحله ساخت مواداوليه به محصول نهايي بعنوان هدف اصلي شركت اعلام گرديد. دهه 1970 دهه توسعه شركت سامسونگ بود آنچنانكه شركتهاي صنايع سنگين، پتروشيمي، كشتي سازي و صنايع دقيق سامسونگ تأسيس و اولين صادرات صنايع الكترونيك ازسوي سامسونگ الكترونيك صورت گرفت. محصولات اين شركت در دهه 1980 توانست به بازارهاي جهاني راه يابد.
در سال 1987 با مرگ بنيانگذار گروه، پسرش " لي كان هي" جانشين او گرديد. لي كان هي يك سال بعد برنامه انقلاب دوم سامسونگ را در شركت به راه انداخت. اين برنامه مشتمل بر تجديد ساختار كسب و كار قديمي و تبديل شدن شركت به يكي از پنج شركت برتر الكترونيك و يكي از شركتهاي كلاس جهاني در قرن بيستم و يكم بود.
اوايل دهه 1990 را ميتوان دوران مديريت نوين در سامسونگ دانست. دراين دوران شعار «اول كيفيت» انتخاب و تبليغ گرديد. در اين دوره، 17 محصول مختلف نظير نيمه هادي، نمايشگرهاي رايانه و ... در بازار جهاني توليد شد و در برخي از آنها، نظير LCD به مقام اول جهاني دست يافت. همزمان، علاوه بر جهت گيري به سمت بكارگيري شش سيگما و توليد محصول كيفي، كيفيت كاركنان نيز موردتوجه قرار گرفت.
از ابتداي قرن جديد، حركت به سمت دوران ديجيتال براي شركت تشديد شد، به گونه اي كه به سرعت در حوزه هاي مختلف فناوري اطلاعات و ارتباطات، محصولات متنوعي عرضه ميگردد.
حوزه هاي فعاليت
پنج حوزه اصلي كسب و كار شركت سامسونگ الكترونيك عبارت است از: لوازم خانگي ديجيتال، رسانه ديجيتال، LCD ، نيمه هاديها و ارتباطات راه دور
در سال 2004، سامسونگ الكترونيك ازسوي مجله فورچون به عنوان چهارمين شركت تحسينبرانگيز جهان در حوزه الكترونيك انتخاب شد. هم اكنون تعداد شركتهاي گروه سامسونگ به 14 رسيده كه با 337 دفتر در 58 كشور جهان پراكنده است. جايگاه سامسونگ در فروش گوشي تلفن همراه در جهان با 103 ميليون عدد در سال 2005، بعداز نوكيا و موتورولا قرار دارد كه حدود 13 درصد فروش جهاني را شامل مي شود.
چشم انداز
چشم انداز ترسيم شده از سوي شركت عبارت است از: تبديل شدن به رهبر انقلاب ديجيتال. شعار سامسونگ براي تحقق اين چشم انداز، «شركت ديجيتال» بودن است.
ارزشها و فرهنگ سازماني
شعارهاي سامسونگ از ابتداي تأسيس، توجه به منابع انساني، كمك اقتصادي به جامعه و خردورزي بوده است. مديرعامل شركت معتقد است، موقعيت سامسونگ متكي به پنج ارزش است: كيفيت، خلاقيت، رقابت، فرهنگ و وحدت. در سال 1993، مديرعامل شركت برنامه هويت بخشي جديد را در پنجاه و پنجمين سالگرد تأسيس شركت معرفي كرد. او اعلام نمود كه شركت نيازمند آن است كه بازتابهاي اخلاقي خود را ببيند. شركتهايي كه پايبند اصول اخلاقي نيستند، قادر به توليد محصولات با كيفيت نخواهندبود زيرا از مشتريان و خواسته هاي آنان درك روشني ندارند. در سامسونگ هر تغيير به عنوان يك فرصت ديده مي شود و به افراد امكان و اجازه اشتباه كردن داده مي شود به شرط آنكه آن اشتباه مستند و مكتوب شده و ديگر تكرار نشود. اصول جديد مديريت سامسونگ مبتني است بر اخلاق و قانون، احترام به ذينفعان و مشتريان و پذيرش مسئوليت اجتماعي.
منابع انساني
تعداد كاركنان شركت سامسونگ الكتريك بيش از 80 هزار نفر است كه در سراسر جهان گسترده هستند. اين درحالي است كه كل كاركنان گروه سامسونگ به 229 هزار نفر مي رسد. منابع انساني از همان ابتداي تأسيس، در اولويت شركت بوده اند. مديرعامل شركت معتقد است بدون وجود انسان كيفي، دستيابي به محصول كيفي ميسر نيست و ريشه نامرغوب بودن محصولات و بروز خطا در آنها را بايد در نرسيدن نيروي انساني به جايگاه مطلوب كيفي جستجو كرد. سامسونگ پيشرفت خود را تاكنون و در آينده نيز مديون قابليتها و شور و اشتياق كاركنان خود و فناوري مي داند. سامسونگ منابع انساني و فناوري خود را وقف خلق محصولات و ارائه خدمات برتر كرده است تا سهم خود را در ايجاد جامعه جهاني بهتر ادا كرده باشد.
فروش
در سال 2005، سامسونگ الكتريك به تنهايي با فروش 5/71 ميليارد دلار در صدر شركتهاي برتر كره قرار گرفت و بيش از 10 درصد صادرات اين كشور را به خود اختصاص داد. اين درحالي است كه درآمد كل گروه سامسونگ در اين سال حدود 141 ميليارد دلار بوده كه منجر به كسب حدود 10 ميليارد دلار سود خالص شده است.
مديرعامل
مديرعامل فعلي سامسونگ الكتريك، لي كان هي، سومين فرزند پسر مؤسس گروه، لي بيونگ چول بود.
او كه مدرك دكتراي خود را از دانشگاه سئول در سال 2000 اخذ كرده است، در سال 1978 نايب رئيس سامسونگ بود و بعداز مرگ پدرش در سال 1987 رهبري سامسونگ را بدست گرفت و به خوبي شركت را در عصر ديجيتال به پيش برد.
او بيش از هر مدير ارشد ديگري به فناوري و كسب دانش فني دست اول تاكيد دارد. رهبري موثر لي در 20 سال گذشته توانسته است سامسونگ را كه به عنوان يك فروشگاه بازرگاني تأسيس شده بود به رقيب جدي معتبرترين و مطرح ترين پيشتازان فناوري ديجيتال و توليدكنندگان وسايل صوتي و تصويري الكترونيك نظير سوني و پاناسونيك تبديل كند. او در سال 1993 در شهر فرانكفورت، بيانيه معروف سامسونگ را صادر كرد و همه كاركنان را به يك انقلاب فرهنگي فراخواند. او گفت كه تغيير را از خود آغاز خواهدكرد زيرا تنها حرف زدن كافي نيست. لي معتقد است در هزاره جديد قدرت آتش يك كشور به وسيله سطح فناوري آن مشخص مي شود.
آينده
اهداف لي كان هي رهبر سامسونگ، براي دهه آينده بسيار جامع و متنوع است. او اعلام كرده كه هدف او دستيابي به جايگاه يكي از بزرگترين سازندگان خودرو جهان تا سال 2010 ميلادي خواهدبود. او براي اين كار، سرمايه گذاري 13 ميليارد دلاري را درنظر گرفته است. او معتقد است سامسونگ براي بقا راهي ندارد جز آنكه به يك شركت درجه اول تبديل شود. او سامسونگ را متعهد كرده است كه براي توسعه نسل جديد فناوري مانند سختافزارها و نرم افزارهاي چندرسانه اي و مهندسي زيستي، 75 ميليارد دلار سرمايه گذاري كند.
لي براين باور است كه تغييرات در 5 تا 10 سال آينده بي ترديد بيش از تغييرات 100 سال گذشته خواهدبود، همانگونه كه تغييرات 100 سال گذشته بيش از تغييرات 500 سال پيش تاكنون بوده است.او معتقد است در قرن بيست ويكم هيچكس به تنهايي نمي تواند رشد يابد، سرعت تغييرات بيشتر خواهدشد و تلاطم انتقال و حركت ادامه خواهد داشت. لي دوران آينده را دوران فرا نيمه هادي مي نامد و روند تغييرات باورنكردني را براي دنيا پيش بيني مي كند.
منبع : ماهنامه تدبير








دست نوشته ها و دل نوشته های



