فلسفه وجودی بازاریابی

پایان گرفتن جنگ سرد در دهه 1990 به آزاد شدن منابع و فزونی گرفتن نیاز به محصولات سرمایه ای برای ایجاد زیرساخت های مناسب اقتصادی انجامید.

از این رو کشورهای پیشرفته برای کسب بازار در اروپا، آمریکا و خاور دور، با یکدیگر به رقابت پرداختند.

در این زمان استفاده از شیوه ها و فنون بازاریابی مورد توجه قرار گرفت.بررسی ها نشان داده است که ناموفق بودن شرکت ها از ناتوانی آن ها در بهره گیری از فنون بازاریابی نشأت گرفته است. این شرکت ها تحولات بازار و تغییرات الگوی مصرف مشتریان را نادیده می گرفتند و به جای روی آوردن به بازاریابی پیشرفته، به فروش می پرداختند و کسب سود بیشتر را بر رضایت مشتری ترجیح می دادند. اما موفقیت های چشمگیر شرکت ها در آغازدهه 1980 که از توجه دقیق آن ها به نیاز مشتریان، بازار و انگیزه کارکنان در راستای افزودن بر کیفیت محصولاتشان سرچشمه می گرفت، سبب شد تا تدوین استراتژی کارآی بازاریابی در اولویت قرار گیرد.

تعريف بازاريابي (Marketing) فيليپ كاتلر (پدر بازاریابی نوین): 

فعاليتي انساني در جهت ارضاي نيازها و خواسته ها از طريق فرايند مبادله.

کاتلر پدر بازاریابی نوین

فصل اول: معرفی بازاریابی

فصل دوم: برنامه ریزی استراتژیک بازاریابی

فصل سوم: تحقیقات بازاریابی، سیستم اطلاعات بازاریابی

فصل چهارم: رفتار مصرف کننده

غصل پنجم : تقسیم بندی بازار

فصل ششم : پیش بینی فروش

فصل هفتم: مدیریت محصولات

فصل هشتم : کیفیت محصول و ارائه خدمات به مشتریان

فصل نهم: تعیین قیمت

فصل دهم: سیستم و مدیریت توزیع

فصل یازدهم: فعالیت های ترفیعی و تشویقی

فصل دوازدهم: انواع بازاریابی

فصل سیزدهم: بازاریابی بین المللی