بازاریابی پارتیزانی بازاریابی چریکی Guerrilla Marketing campaigns
کلید موفقیت بنگاه ها و کسب و کارهای امروزی در دوران بحران و رقابت شدید
کلید موفقیت از طریق بازاریابی چریکی و پارتیزانی
بازاریابی پست مدرن در سایه بازاریابی پارتیزانی
تکنیک های اجرایی و کاربردی بازاریابی پارتیزانی
کارگاه آموزشی و کاربردی بازاریابی چریکی
مدرس : علی خویه
www.khooyeh.com www.alikhooyeh.blogfa.com
سخنران و مدرس دانشگاه
مولف و مترجم 5 اثر تخصصی
مولف و مترجم کتاب راهکارهای حل خلاقانه مسائل بازاریابی و تکنیک های تاکتیک های تبلیغات بازاریابی
مهمان و کارشناس برنامه های اقتصادی صدا و سیما
سرفصل های سمینار:
اصول بازاریابی پارتیزانی
تاکتیک های بازاریابی پارتیزانی
تفاوتهای بازاریابی سنتی و پارتیزانی
مراحل اجرای بازاریابی پارتیزانی
بیست راز بزرگ بازاریابی چریکی
اشتباهات بزرگ بازاریابی چریکی
آمیخته بازاریابی پارتیزانی
تکنیک های روابط عمومی چریکی روابط عمومی پارتیزانی
تبلیغات چریکی و تبلیغات پارتیزانی در کسب و کارها
مراحل کاربردی اجرایی بازاریابی چریکی در صنایع مختلف
بازارسازی چریکی بازارگرمی پارتیزانی بازارداری چریکی
قیمت گذاری چریکی
ترفیع و سیستم های پروموشن چریکی
روش های اجرای عملیات چریکی در بازاریابی
فروش پارتیزانی و فروش چریکی در کسب و کارهای کوچک
تکنیک های خلاقیت در بازاریابی پارتیزانی و خلاقیت در بازاریابی چریکی
تاکتیک های و تکنیک های بازاریابی پارتیزانی
دام های بازاریابی چریکی و شیوه مقابله با آنها
پخش فیلم و اجرای کارگاه کاربردی
Guerrilla Marketing – an unconventional system of promotions, usually on a very low budget, that relies on time, energy and imagination.
“For every bootstrapper out there looking to build their business exposure without breaking your pocketbooks” Guerrilla Marketing is the way to go, according to those at the Bootstrapping Blog.
When you’re marketing on a budget, a little creativity in your advertising and marketing programs can help stretch your dollar by keeping cost low.
Bootstrapper recently compiled 10 Great Guerrilla Marketing Examples for our viewing pleasure, here are just a few examples:
Monday, December 17, 2007
Thursday, December 13, 2007
Another mini cooper ad
Don’t Forget To Do Guerrilla Marketing

Do you have a resistance force?
This morning I went to Target to pick up an expandable shoe rack. On my way out of the store there was a brand new Ford Mustang parked in the parking lot. It still had the information paper on the passenger side window, listing the fuel economy, engine size, and other features. Someone from Huntington Beach Ford had parked it in the lot of Target to attract eyeballs that would not normally stop by the dealership.
There are a lot of valuable marketing lessons to be learned from this guerrilla marketing tactic.
1. Casting a wider net for free.
In this case, the dealer knows that not everyone driving down the street is going to come by the dealership. By putting a brand new car in a high traffic shopping center helps attract more eyeballs to their inventory and gives more exposure to their dealership. And the best part is, parking the car in the shopping center is free! It’s like having a unique billboard in front of thousands of people that doesn’t cost a cent.
2. Things that seem out a place are great attention grabbers.
The first thing that caught my attention was that this car was out of place. Subconsciously I knew that this car was suppose to be on the dealer’s lot and not in a shopping center parking lot. This caused me to focus in on this out of place object, burning an image of this out of place car into my brain. And when something makes you do a double look, you know they got you.
3. Always increase the number of touches.
This is an often overlooked and really important point. It takes 17 touches before a potential customer actually makes the decision to do business with you*. A touch is any thing that makes the customer aware of your business. The first touch may be a newspaper ad, the second touch may be that they find your website, the third touch may be someone talking about your business to them, the fifth touch could be the customer seeing you ad one more time. As more and more touches interact with your potential customers, the more likely they are going to to do business with you. The Ford Mustang in the shopping center parking lot is just another touch. (Psssst! Some touches are more effective than others.)
*How do I know this? I heard it at marketing training class a few years ago. Sorry I don’t have a good scientific reference, but I believe it
4. When times are tough get creative.
The overall moral of this story is that the Ford Dealership is getting creative. Everyone knows that American car dealerships are hurting right now. In order to get those cars moving off the lot it’s going to take more than the normal marketing approach to stay afloat. Always invest in creativity. Arm your creative resistance force with the freedom to try different marketing approaches. It’s fun and you will learn a lot about your business and your customers. Creative marketing tends to have the highest return on investment if done correctly.
I have attached some pictures of some creative guerrilla marketing advertisements:

The Guerilla Marketing Fro Example

The Guerrilla Marketing Mr. Clean Example

The Guerrilla Marketing Escalator Example
اصول بازاریابی پارتیزانی
بازاریاب پارتیزانی باید خلاق باشد و روشهای نامنظم و غیرمعمول ارتقا و پیشبرد را طراحی و تدبیر کند. او باید کلیه ارتباطات و تماسهای خود را، چه حرفه ای و چه شخصی به کارگیرد و نیز شرکت و محصول آن را آزمون کند و به دنبال منابع تبلیغاتی باشد. بسیاری از اشکال تبلیغ، می توانند بسیار ارزان و آزاد باشند.
لوینسون، اصول زیر را به عنوان زیربنای بازاریابی پارتیزانی شناسایی می کند:
-بازاریابی پارتیزانی به طور ویژه در کسب و کارهای کوچک کاربرد دارد.
-بازاریابی پارتیزانی باید بر مبنای روانشناسی انسانی باشد تا تجربه، قضاوت و حدس یا گمان.
-سرمایه گذاری های اولیه در بازاریابی به جای پول باید زمان، انرژی و قوه تخیل و تصویر سازی ذهنی باشد.
-آمار و ارقام اولیه برای اندازه گیری کسب وکار، میزان سود است نه فروش.
-به جای سعی در راستای تنوع بخشی از طریق ارائه محصولات و خدمات مربوط، استانداردی را برای تعالی با تمرکزی دقیق ایجاد کند.
-به جای سعی در راستای تنوع بخشی از طریق ارائه محصولات و خدمات مربوط، استانداردی را برای تعالی با تمرکزی دقیق ایجاد کند.
-به جای تمرکز بر کسب مشتریان جدید، مشتریان فعلی و داشتن معاملات بیشتر و بزرگتر با آنها را هدف قرار می دهد.
-فراموش کردن رقابت و تمرکز بیشتر با همکاری با کسب و کارهای دیگر.
-بازاریابان پارتیزانی باید همواره ترکیبی از متدها و روشهای بازاریابی را دریک رشته اقدامات و عملیات به کارگیرند.
-به کارگیری تکنولوژی روز به عنوان ابزاری برای توانمند سازی بازاریابی.
با وجود آنکه امروزه این موارد امکان پذیر هستند، لیکن بازایابی پارتیزانی یک روند کلی شده است. دیگر هیچ حربه ساده ای در کسب و کار کوچک وجود ندارد و در حقیقت، 500 شرکت موفق امروز، در حال جهش به سمت منازعه و رقابت در راستای افزایش تعداد خود هستند.
جنرال الکتریک، یاهو، سیتی گروپ، سونی اریکسون و نایکی همگی اصول و اقدامات بازاریابی پارتیزانی را به مرحله اجرا گذاشته اند.
بازاریابی پارتیزانی یک واژه و مفهوم تعریف شده به شکلی مبهم است که اخیرا به عنوان توصیف گر بسیاری از انواع روشهای سنتی به کار گرفته شده است. این روشها عبارتند از:
بازاریابی ویروسی Viral از طریق شبکه های اجتماعی
بازاریابی محیطی Ambient
بازاریابی حضوری Preence
بازاریابی ریشه ای Grassroots
بازاریابی گزینشی Alternative
بازاریابی کلامی Buzz
بازاریابی پنهان یا سری Undercover
بازاریابی تجربی Experiental
نمونه هايي از چريكي بازي!!! : 52

10 دسامبر 2008 در روز جهانی حقوق بشر ، مردم شهر هامبورگ شاهد تبلیغات زیبا و مجذوب کننده ایی بمنظور کمک به آزادی زندانیان بودند.
عف عمومی جهانی شعبه آلمان تبلیغ خلاقانه ایی از جنس پارتیزانی در هشت خط اتوبوس خطوط حمل و نقل عمومی هامبورگ رونمایی کرد و تاثیر 45 درصدی را در بازدید از سایت خود مشاهده کرد.
در این کمپین با استفاده بسیار زیبا از دستگیره های اتوبوس و تصویر کاغذی یک زندانی ، صحنه ی به دار آویخته شدن برای بیننده تداعی شده است؛ که با کنجکاوی و بررسی تصویر مرد و مطالعه مطالب نوشته شده بر روی لباس زندانی، آگهی دهنده به بهترین و تاثیرگذارترین نحو پیام خود را انتقال داده است .
نکته ی بسیار زیبا اینجاست که مطمئناً وقتی هر کسی در فضای مساله ایی قرار گرفته و آن را لمس کند بسیار سریعتر درک کاملی از آن را خواهد داشت ، در این تبلیغ نیز با در نظر داشتن این مساله و استفاده بهینه از فضا و امکانات مخاطب را به سرعت در فضای ناراحت کننده ی اعدام قرار داده و تاثیرگذاری پیام خود را چندبرابر می کند.
.................................................. ..

" زبان محلی بگیرید " هد لاین تبلیغ دوم این پست است که باز هم از نوع تبلیغ های خلاقه پاتیزانی یا محیطی می باشد که دانشگاه کره برای تبلیغ کلاس زبانهای محلی خود ساخته است.
مطمئناً شما هم به راحتی با این کار ارتباط برقرار کردید.
با استفاده از هم معنایی کلمه زبان (یکی از اعضای بدن ) و زبان (قانونهای مورد استفاده هر قوم برای ارتباط ) جذابیت خوبی را برای تبلیغ خود ایجاد کرده است ...
...............................................


وقتی از یک تور تفریحی صحبت می کنیم و یا یک محل برای گذراندن تعطیلات و تفریحات مطمئناً وسیله ای مانند هواپیما بهترین محل برای تبلیغ است ...
در این تبلیغ پارتیزانی می بینیم چه استفاده ی خوبی از میز غذای صندلی هواپیما شده و تبلیغ مناسبی در این مکان کار کردن ، مطمئناً می بایست بهترین محل را برای ارائه آگهی پیدا کنیم ( مانند دوستانمون در اتوبوسرانی ... ) و این تبلیغ با طرح مناسب ، استفاد خوبی از مدیای خود داشته است.
پ . ن :
این نوع تبلیغ در خطوط هواپیمایی مختلف و با همین نوع طراحی استفاده شده و متاسفانه اولین طراح و ایده پردازش رو نمی دونم کی و یا کجا هست ...
.................................................. .................

آیا کلمه ی "زیپ" یا "رار" را تا به حال شنیده اید ؟
"وین زیپ" از جمله نرم افزارهایی است که برای پائین آوردن حجم فایل بین کاربران کامپیوتر بسیار رایج است و این تبلیغ محیطی کار بسیار زیبایی از وین زیپ است که در متن تبلیغ می گوید : "ما همه چیز را کمپرس می کنیم " و به زیبایی این مسئله را نشان می دهد ، خانه ایی که چندین برابر کوچک شده و جلوی خانه اصلی نصب شده است.
این کار هم نمونه ی زیبایی از تبلیغات پارتیزانی است که در آن باکس کوچک جلوی خانه تبدیل به رسانه ی تبلیغاتی برای شرکت Win Zip شده است.
نکته ی جالبی که حائز اهمیت است و به وضوح هم در این کار می بینید کم هزینه بودن این نوع تبلیغ است و قابلیت اجرا در فضاهای مختلف که از ویژگی های تبلیغات پارتیزانی است.
.................................................. .....................

این برزیلی های خوش فکر هم در آژانس Fields با استفاده درست از امکانات محیط به خوبی کارشون رو تبلیغ کردن.
در تبلیغات پارتیزانی ( چریکی ) مهمترین نکته استفاده درست و به جا از محیط و ویژگی های محیطی است که در اختیار داریم / ورود افراد از بالا ، نگاه مسلط به طرح روی زمین ، رد شدن اجباری و معمول از محل موردنظر و بسیاری ظرایف دیگر همگی در کنار هم به یک اتفاق خوب کمک می کنند...
.................................................. ..................

جلوگیری از قطع بی رویه درختان امروزه در اکثر نقاط دنیا مسئله ی بسیار پر رنگی است و موضوع بحث بسیاری مجامع و انجمن های غیردولتی.
مطمئناً نادیده گرفتن این مهم با تأثیر مخربی که بر روی اکو سیستم طبیعی دارد ، پیامدهای بسیار زیان باری را برای موجودات زنده به همراه خواهد داشت.
در این راستا بسیاری نهادها می کوشند تا با استفاده از انواع رسانه های تبلیغاتی و اطلاع رسانی مردم را به صرفه جویی در مصرف مشتقات چوب مانند دستمال های کاغذی دعوت کنند و این کار یکی از نمونه های زیباییست که توسط آژانس معتبر DDB طراحی و در پایتخت عمان در همین زمینه اجرا شده است.
نوع استفاده از محیط و ابزار دقیقاً درست است و به راحتی پیام خود را به مخاطب القا می کند ، شما هنگامی پیام را به دقت مطالعه می کنید که دقیقاً ( به قول بازاریاب ها ) در نقطه خرید هستید ، بدون هیچ مرز و واسطه ایی با کالا ( منظور از کالا همان عمل" استفاده از دستمال " است ) پس به احتمال قوی تأثیر ماندگاری در شما خواهد داشت.
کمی تأمل کنید : روزانه 270.000 درخت در سرتاسر دنیا قطع می شوند ..... "در مصرف دستمال کاغذی صرفه جویی کنید