کتاب مهندسی بازار و تبلیغات 

تالیف و ترجمه : دکتر احمدروستا و مهندس علي خويه

 

مقدمه:

نخستين گامها در شناخت مفهوم پديده‌ها ، با تعريف نمودن آنان آغاز مي‌گردد . تعريف‌شناسي ، اشرافي نسبت به موضوع در اختيارمان مي‌نهد و ياريمان مي‌دهد تا با ذهني روشنتر به جستجو و پژوهش در محتواي آن ادامه دهيم . در اين کتاب براي شناخت بيشتر مهندسي بازار، .........در پايان توانايي اين را خواهيم داشت كه با بياني روشن و صريح ، تعريفي كوتاه اما مبين و مفهومي از مهندسي بازار را با ديد و نگرشي نو ارائه دهيم تا بتوانيم بيشتر بر پژوهش در حيطه دانش مهندسي بازار تاكيد كرده و پيشرو باشيم.

........

متدولوژی مهندسي بازار

متدلو‍ژي مهندسي بازار را با توجه به منابع مهندسي و تحقيقات بازار مي توان در سه مرحله بررسي نمود اين مراحل شامل موارد زير مي باشد.

§   بازشناسی : اين مرحله از مهندسي بازار شامل دريافت و توصيف نيازمنديها، قوت ها، ضعف ها فرصت ها و تهديد هاي بازار و عوامل درگير در بازار مانند قيمت، محصول، كانالهاي توزيع، تبليغات و ...مي باشد. براي بررسي ، ارزيابي و كاربرد اين سيستمها ، دانش و مهارتهاي علوم رياضي ، علوم فيزيكي و علوم اجتماعي به همراه فنون و تكنيكهاي طراحي مهندسي مورد نياز است

§   بازنمايي : مرحله بيان و تشريح موارد فوق مي باشد. متدلوژي مهندسي بازار همانند پلي است كه ارتباط بين اهداف مديريت و عملكرد عملياتي عوامل بازاريابي را بازنمايي مي كند.

بازآفريني:  اين متدولوژي، دارای تکنيک و دستورالعمل هايي برای مجموعه عوامل بازاريابي مي باشد. در اين متدلو‍ژي،  اصول و تكنيكهاي بهبود ، طراحي و نصب سيستمهايي شامل انسان ، مواد ، اطلاعات ، انرژي و تجهيزات براي فراهم آوردن امكان توليد كالاها و ارائه خدمات بشكل كارا و مطلوب ميباشد . .. مهندسان بازار همانند مهندسان صنايع  درگير افزايش بهره‌وري در مديريت منابع انساني ، روشها و تكنولوژي هستند ، مهندسي بازار ..............

برگرفته از کتاب مهندسی بازار - دکتر احمد روستا و مهندس علی خویه