هدف برنامه ريزي توليد ادغامي ‏‎‎‏ (Aggregate Production Planning  )استفاده مطلوب از منابع انساني و تجهيزات است. كلمه ادغامي بدين معني است كه برنامه ريزي در يك سطحي ادغام گردد كه تمام محصولاتي كه از منابع و تجهيزات مشترك استفاده مي كنند به طور يكجا در نظر گرفته شوند .

   برنامه ريزي توليد ادغامي در واقع فرآيند برنامه ريزي و كنترل وجوه مختلف كل فعاليت هاي توليد به منظور برآوردن تقاضاي مشتريان كارخانه است. با فرض داشتن پيش بيني تقاضا ، ظرفيت ماشين آلات، سطح موجودي ها ، سطوح نيروي انساني و امكانات قرارداد هاي جنبي ، مديريت كارخانه بايد درمورد سرعت توليد در يك دوره برنامه ريزي ميان مدت نظير 3 تا 18 ماه تصميم گيري كند. مديريت به هيچ وجه تمام اين تصميم گيري را در اول دوره برنامه ريزي و يا به عبارت بهتر در زمان بودجه بندي كارخانه نمي نمايد ، بلكه در حقيقت مجبور است به طور پيوسته در مقابل تغييراتي كه در تقاضا ، سطح نيروي انساني و كارايي ماشين آلات و همچنين ساير عوامل غير قابل پيش بيني اتفاق مي افتد ، عكس العمل نشان دهد، لذا دراين برنامه ريزي ارائه يك راه حل قطعي و اجراي بي چون و چراي آن مسلما غير اقتصادي خواهد بود .

   در بسياري از كارخانجات اين عكس العمل لزومي ندارد كه آني باشد، زيرا اين كارخانجات عموما داراي موجودي ذخيره و يا قراردادهاي جبران كسري با پرداخت جريمه هستند و در نتيجه نوسانات احتمالي در تقاضا را جبران مي نمايد. اين تنها اقدام غير فعالي است كه يك مدير با اتكا به موجودي ذخيره مي تواند انتخاب كند. ساير اقداماتي كه مدير مي تواند اتخاذ كند به شرح زير است كه عموما منجر به برخوردهايي جهت اجراي آن خواهد شد :

1-      تعديل سطح نيروي انساني

2-      جلب رضايت مشتري

3-      بالا بردن سطح مصرف ظرفيت ماشين آلات

4-      پايين نگهداشتن سطح موجودي

5-      برقراري ارتباط حسنه در قراردادهاي جنبي

 مديريت بر روي تعدادي از متغيرها كه منجر به تعديل سطح نيروي انساني مي گردد احاطه دارد. تنظيم اوقات اضافه كاري و زمان بيكاري و همچنين تنظيم كار در هفته خود مي تواند سبب تغيير در سطح توليد جهت مقابله با تغييرات در تقاضا گردد. تغيير سطح موجودي و همچنين ميزان درخواست از طريق قرارداد جنبي ، پرداخت جريمه حساب شده براي كسري كالاي تقاضا شده مي‌تواند باعث اجتناب از تغيير در سطح نيروي انساني گردد.

Pos:

Point of sale or point of service (POS or PoS) can mean a retail shop, a checkout counter in a shop, or the location where a transaction occurs. More specifically, the point of sale often refers to the hardware and software used for checkouts – the equivalent of an electronic cash register. Point of sale systems are used in supermarkets, restaurants, hotels and stadiums as well as almost any type of retail establishment.

P.O.S يا پايانه فروش (Point Of Sale) دستگاهي است كه در مراكز فروش كالا و خدمات نصب مي شود تا در هنگام خريد و فروش كالا بجاي استفاده خريدار از وجه نقد مبلغ مورد توافق بصورت الكترونيك از حساب خريدار برداشت و به حساب فروشنده (پذيرنده كارت) واريز گردد.

POS يا پايانه هاي فروش       : از جمله سيستمهاي پرداخت الكترونيكي است و يكي از TPS  (TPS(transaction processing system)) به عنوان سيستمهاي تراكنشي مي باشد. اين فروش از طريق كارتهاي الكترونيكي صورت مي گيرد و در اين مسير هيچ وجه نقدي مبادله نمي شود. اين سيستم از جهت سهولت در پرداخت الكترونيكي مبادلات به خصوص در سطح خرده فروشي از اهميت شاياني برخوردار است . سيستم pos در اصطلاح خرده فروشي (نقطه فروشي ) است كه مشتري در حال حمل كالا به سمت صندوق رفته ،آماده خريد مي شود و اين سيستم متشكل است از يك مانيتور براي متصدي دستگاه ، يك مانيتور براي مشتري ، يك صندوق پول ، سيستم پذيرش كارت اعتباري ، پرينتر ، اسكنر ، باركد و يك كامپيوتر حاوي نرم افزار پوز . ( قابليتهاي ديگر متناسب با نياز فعاليت مي تواند به دستگاه اضافه يا كم شود.) به عنوان مثال دستگاه پوز در يك رستوران مي تواند سفارشات غذا را مستقيما به آشپزخانه انتقال دهد.اين سيستم در واقع نخستين استفاده تجاري از فناوري ، ارتباط با مشتري و فروشنده است. اين سيستم از قابليتهاي ارتباط همزمان كاركنان شبكه داخلي كامپيوتر ، قابليت ثبت همزمان داده ها و  همچنين كنترل از راه دور برخوردار است.اين سيستم   در واقع pos  سيستمي براي مديريت خرده فروشي كالا است . اين سيستم در واقع نرم افزار و سخت افزاري است كه در غالب يك پايانه الكترونيكي و معمولا در صندوق هاي پرداخت مورد استفاده قرار مي گيرد. پوز مي تواند هزينه مديريت يك واحد اقتصادي را به مقدار قابل توجهي كاهش داده و به ارتقاي خدمات پس از فروش و سهولت در كار كمك بسيار كند. و اين هدف اصلي در توليد پوز بوده است .انواع دستگاههاي كارت خوان :

1-     دستگاه كارت خوان فروشگاهي يا  pos

2-     دستگاه كارت خوان شعبهاي يا pin pad

دستگاههاي كارت خوان فروشگاهي قابليت بكارگيري تمامي كارت پولهاي الكترونيك نقدي و غير نقدي تمامي بانكهاي عضو شبكه ( مانند شتاب ) را دارا مي باشد. اما دستگاههاي كارت خوان شعبه اي در حال حاضر فقط قابليت بكارگيري كارت پول الكترونيكي نقدي همان بانك را دارند.

برای آشنایی می‌توانید به مراجع زیر مراجعه نمایید:

http://info-tmba.ir

http://farsmarket.ir

مهديه كربلائي _

 

آیا می‌دانید امکان خرید online و ثبت سفارش از طریق سیستم‌های نرم‌افزاری می‌تواند نشانگر چه قابلیتی در سیستم‌های تولید وعملیات تولید کننده محصول یا خدمت موردنظر شما باشد؟ آیا می‌دانید ایجاد پروفایل‌های شخصی که به طور روزمره در سیستم‌های ارتباط با مشتری شرکت‌های مختلف با آن برخورد می‌کنیم چه تحولی را در شناسایی فردی مشتری و ردیابی خواسته‌های او در انبوه مشتریان ایجاد کرده‌است؟ آیا می‌دانید زمان تسلیم شدن در مقابل ویژگی‌های غیر منعطف و غیر قابل تغییر محصولات با تولید انبوه برای دستیابی به مزیت قیمت پایین‌تر رو به پایان است؟

Mass Customization به معنای استفاده از سیستم‌های تولیدی انعطاف‌پذیر مجهز به کامپیوتر است که برای تولید محصولات و خدمات منطبق بر سفارش به‌کار می‌رود. این سیستم‌ها ویژگی قیمت تمام شده پایین هر واحد محصول در رویکرد تولید انبوه و انعطاف‌پذیری برای تولید سفارشی بر مبنای خواست مشتری را در کنارهم دارد.

Mass Customization افق پیش روی حوزه صنعت و خدمات برای رقابت است. در واقع ایجاد تحول عظیمی است در تنوع و سفارشی‌سازی بدون اینکه تغییر قابل ملاحظه‌ای در قیمت‌ تمام‌شده ایجاد گردد. به این معنی که خدمات و محصولات به‌طور انبوه تولید می‌شوند درحالی که فرآیند تولید ظرفیت و انعطاف‌پذیری آن را دارد که خواست و سفارش انبوه مشتریان را تک به تک لحاظ کند.

برای پیاده‌سازی Mass Customization در خطوط تولیدی به نرم‌افزارهایی نیاز است که تنظیمات ساختاری محصول را انجام دهند. وجود سیستم نرم‌افزاری این امکان را ایجاد می‌کند که با اضافه کردن و یا تغییر اجزاء تشکیل‌دهنده محصول، با توجه به سفارش ثبت شده توسط هر مشتری، آن را مطابق سفارش تولید نمایند.

برای مثال شرکت DELL از پرفروش‌ترین عرضه کنندگان نوت‌بوک در سراسر دنیاست. در سیستم دریافت سفارش؛ هر مشتری می‌تواند نوت‌بوکی با مشخصات مورد نظر خود را سفارش دهد و در زمان تعیین شده آن را باقیمتی معادل قیمت متداول بازار دریافت نماید.
روش‌های گوناگونی برای ایجاد و حفظ این خصیصه در فرآیند تولید و عرضه محصول یا خدمت به طور انبوه وجود دارد که برای آشنایی می‌توانید به مراجع زیر مراجعه نمایید:

http://www.madeforone.com/us/concepts/MCDefinition.html

http://www.build-to-order-consulting.com/mc.htm

http://mass-customization.blogs.com

مقدمه :
ارتباط بین تکنولوژی و تجارت به سال های خیلی دور باز می گردد . در واقع رونق تجارت از یک پیشرفت تکنیکی آغاز شد . حدود 2000 سال قبل از میلاد ، فنیقیان تکنیک ساخت کشتی را به کار بردند تا نخستین گروهی باشند که از دریای مدیترانه گذشته و به سرزمین های دور ، دست می یابند . با این پیشرفت برای اولین بار در تاریخ جهان مرزهای جغرافیایی برای انجام تجارت گسسته و تجارت با مردمی از اقوام دیگر آغاز شد . «تجارت الکترونیک» مفهوم جدیدی نیست ولی در سال های اخیر رشد فزاینده و غیر قابل پیش بینی داشته که عامل اصلی آن «اینترنت » است . اینترنت یا ابر بزرگراه اطلاعاتی ، شبکه ارتباطی بین صدها میلیون کامپیوتر در سراسر جهان است که سابقه ای بسیار کم دارد . اولین بار پس از جنگ جهانی دوم ، وزارت دفاع آمریکا بر این فکر شد که اگر جنگ هسته ای در آینده اتفاق بیفتد ، اولین مراکز مورد تهاجم ، مراکز مخابراتی و ارتباطی خواهد بود . بنابراین دانشمندان سیستمی را پایه ریزی کردند که پایگاههای نظامی و مراکز مهم را از طریق یک شبکه ارتباطی به هم متصل کرد تا اگر یکی از این خطوط ارتباطی در هنگام جنگ آنها قطع شد سیستم به صورت شبکه به هم متصل بوده و از راه دیگر این ارتباط میسر شود  با این طرز تفکر اولین بار در سال 1969 میلادی 4 کامپیوتر و درسال 1983میلادی 562 کامپوتر به هم متصل شد .
همان طور که اشاره شد یکی از گروههایی که به پیشرفت اینترنت کمک کرد گروه تجار بود که مفهومی را به نام تجارت الکترونیک به وجود آورد . در سال های اخیر این حقیقت برای تمام شرکت ها مسلم شده که تجارت الکترونیکی ، منافع ملی بسیاری را برای آنها به همراه خواهد داشت.

در یک تعریف ساده ، تجارت الکترونیکی را می توان انجام هرگونه امور تجاری و بازرگانی به صورت online و از طریق شبکه جهانی اینترنت بیان کرد . این تکنیک در سال های اخیر در بستر inntement رشد فزاینده ای داشته است . این امر می تواند شامل خرید و فروش عمده یا خرده کالاهایی فیزیکی و غیر فیزیکی (نظیر اتومبیل و یا نرم افزارهای کامپیوتری) ، ارائه سرویسهای مختلف به مشتریان (نظیر مشاوره های پزشکی یا حقوقی) و دیگر موارد تجاری (هم چون تبادل کالا به کالاو راه اندازی مناقضات و مزایدات) باشند .

 یکی از انواع روشهای تجارت الکترونیکی روش تجارت Consumer ti Consumer – c2c می باشد:

انجام مزایده و مناقصه کالاها از طریق اینترنت ، در این گروه از تجارت الکترونیکی می گنجد نمونه ای از این نوع تجارت الکترونیکی که در حال حاضر به سرعت در حال رشد است را می توان در سایت ebay مشاهده کرد .

 

برای مشاهده مقاله کامل به آدرس زیر مراجعه کنید:  http://article.mjsoft.ir/Default.aspx?ID=114

 

برای مدیریت زنجیره تامین تعاریف متعددی ارائه شده است. به عنوان مثال  Chopra مدیریت زنجیره تامین را به صورت زیر تعریف می کند :

زنجيره تامين دريردارنده تمام بخشهايي است که به صورت مستقيم يا  غير مستقيم براي برآورده کردن خواسته هاي مشتري فعاليت مي کنند.

این تعریف در بر دارنده چند نکته است:

- زنجیره تامین در بر گیرنده چند جز مختلف است که ماهیت عملیاتی آنها لزوما ماهیت حقوقی ندارد ( ممکن است مالک چند جز از عملیات زنجیره تامین یکی باشد)

- یک زنجیره تامین حول خواسته مشتری شکل می گیرد. در حقیقت چیزی که زنجیره تامین را به وجود می آورد (و به تبع آن استراتژی و ساختار آن را شکل می دهد و نوع فعالیتها و نحوه انجام آنها را مشخص می کند) آن خواسته ای از مشتری است که انتخاب می شود تا زنجیره تامین به آن پاسخ دهد.

- درست است که خواسته های مشتری برای تک تک اعضای زنجیره تامین اهمیت دارد اما نمی توان گفت که همه آنها فقط به خواسته مشتري جواب مي دهند. بسياري از اعضاي زنجيره ها در چند زنجيره تامين مشتركند و فعاليتهايي را انجام مي دهند كه به خواسته مشتري يك زنجيره تامين خاص مستقيما ارتباط ندارد. به عنوان مثال خدمات حمل و نقل يا بيمه. اگر چه بدون اين اجزا ارتباطات بين اعضاي زنجيره برقرار نمي شود، اما براي من به عنوان يك مصرف كننده ، اهميتي ندارد كه تلويزيون مرا كدام شركت كشتيراني حمل كرده است. مهم آن است كه ويژگيهاي فني و كيفي خاصي را داشته باشد.

- همان گونه كه د ركلاس هم ديديم،  مشتري خواسته هاي مختلفي دارد. بر مبناي اين خواسته ها مي توان بازار را بخش بندي كرد. معمولا هر زنجيره تامين قرار است كه به خواسته هاي بخش خاصي از بازار پاسخ دهد . اين مساله را مي توان در طراحي ساختار زنجيره تامين و نحوه قرار دادن و تنظيم پيشرانهاي زنجيره مشاهده كرد.

در جلسات آينده در مورد پيش رانها به تفصيل بيشتري صحبت خواهيم كرد.


در مقدمه مقاله ای که به نقل از مجله تدبير در سایت آفتاب هم قرار گرفته است و به ارتباط فن آوري اطلاعات و زنجيره تامين مي پردازد ذكر شده است:

"مديريت زنجيره تامين نتيجه تكاملي مديريت انبارداري است. در دهه 60 كارشناسان با مطالعه بر روي رابطه داخلي بين انبارداري و حمل و نقل و يكپارچه سازي آنها قادر به كاهش موجودي خود شدند كه حاصل اين مطالعات مديريت توزيع نام گرفت. در مسير تكامل با اضافه شدن مباحث مديريت ساخت، تداركات و سفارشها به مديريت توزيع مفهوم لجستيك پديد آمد و وضعيت كنوني يعني زنجيره تامين نتيجه به هم پيوستن حلقه هاي عملياتي مختلف است كه در ابتداي آن عــرضه كنندگان و در انتهاي آن مشتريان قرار دارند."

چقدر با اين نظريه موافقيد؟

آيا مديريت انبار بوجود آورنده مديريت زنجيره تامين بوده است؟ فكر مي كنيد جريان فعلي مباحث زنجيره تامين را از كجا و با چه موضوعاتي مي توان شناسايي كرد؟

 

منبع :مديريت زنجيره تامين و پشتيباني تكنولوژي اطلاعات- عليرضا پويا- شماره ۱۴۵ - نشريه تدبير- خرداد ۸۳


امروزه مديريت زنجيره تامين به عنوان يكى از مبانى زير ساختى كسب و كار  و ارائه محصول به مشتریان در دنيا مطرح است. هدف این مقاله مرورى بر مباحث مديريت زنجيره تامين است و در آن پس از بيان مفاهيم آن، ارتباط آن با تجارت الكترونيك و به طور كلى نقش آن در فناورى اطلاعات مورد بررسى قرار گرفته است. اين مقاله سعى دارد تا با روشن كردن مفاهيم اصلى مديريت زنجيره تامين جايگاه آن را در توسعه فناورى اطلاعات به ويژه تجارت الكترونيك تبيين كند.

به نقل از سایت آی تی ایران


لینکهای مربوط به انجام بازی در اینترنت را در پستهای قبلی معرفی کردیم. در این پست می خواهیم فهرستی از دلایل احتمالی نوسانات شدید در موجودی را تهیه کنیم.
همان گونه که دیدید، سفارشات مشتری نهایی نسبتا ثابت است و فقط یک افزایش پله ای دارد. اما موجودیهای سایر مراحل زنجیره ، کمبودهای 30، 40، 50 وحتی بیشتر را از یک سو و موجودیهای 50، 70و حتی بیشتر از سوی دیگر را شامل می شود.
اگر نگاهی به سفارشات بیندازیم، متوجه می شویم که سفارشهای مشتری به ارقامی از رده 10 و حتی بیشتر (سفارشات 10-12 تایی در ابتدای کار، و سفارشات 40-50 تایی بعدی) تبدیل شده است.
به راستی چرا؟ چه عاملی باعث شد که شما سفارشات مشتری را از خلال مراحل زنجیره نبینید؟
تاخیر در دریافت محموله های سفارش داده شده؟
جریمه های مربوط به کمبود؟
مراحل طولانی و وقت گیر سفارش دهی؟؟
تاکید بر ارتباط مراحل زنجیره ها فقط از طریق سفارشات؟؟
شیوه غلط سفارش دهی؟
عدم ارتباط زنجیره های مختلف با یکدیگر؟؟

همان گونه که در کلاس نیز مورد اشاره قرار گرفت، این اثر در زنجیره های تامین واقعی و بدون فرضهای ساده انگارانه ما در کلاس، به کرات رخ می دهند و "اثر شلاقی" نام گرفته اند.
در جلسه آینده بر روی این اثر و دلایل بوجود آورنده آن بیشتر صحبت می کنیم....

بازي beer game كه در ايران با نام بازي نوشابه شناخته شده است، توسط دانشگاه MIT براي نمايش اهميت تفكر سيستمي و زمينه سازي System Dynamics استفاده مي شود. (بازي نوشابه در دانشگاه MIT) اين بازي در اين دوره به بيان مفهوم عدم قطعيت و دشواريهاي مقابله با آن در زنجيره تامين مي پردازد.

اين بازي را به صورت آنلاين مي توانيد در سايتهاي زير بازي كنيد:

http://www.masystem.com/beergame

http://www.beergame.lim.ethz.ch/

http://beergame.mit.edu/

 

در ضمن آقاي مولايي نيز سايتي را كه اين بازي ( و چند بازي آنلاين ديگر را ) مي توان در آن بازي كرد معرفي كرده اند:

 

http://forio.com/resources/the-near-beer-game


از جمله اقدامات استراتژیک برای مبارزه با عدم قطعیت یکپارچه سازی در زنجیره تامین می باشد. پیامد یکپارچه سازی آن است که تمام نقش آفرینان زنجیره تامین از طریق آن اثرات هر گونه حرکت و یا تغییری که در یک یا چند حلقه زنجیره ایجاد می شود را حس می کنند. در صورتی که میزان آگاهی اعضاء از تغییرات زنجیره یکسان باشد همه خود را در جهت تغییرات تطبیق داده و عکس العمل بموقع نشان خواهند داد. به نظر شما چگونه می توان با استفاده از یکپارچه سازی بر عدم قطعیت تقاضا تا حد قابل قبولی غلبه کرد؟؟