consulting, education, research, execution & implementation
marketing-communication-advertising-selling-creativity
Ali Khooyeh
www.khooyeh.com

www.alikhooyeh.blogfa.com
09122991608
09372991608
khooyehali@yahoo.com
khoooyehali@gmail.com
www.marketingschool.blogfa.com

www.saleschool.persianblog.ir
www.advertisingschool.blogfa.com

www.marketingmanagement.mihanblog.com

 



 

----- Forwarded Message ----
From: ali Khoooyeh
Sent: Sat, April 9, 2011 4:57:11 PM
Subject: Fw: store management sale engineering


 










 

 

به نام او

که همه هستی از اوست

 

 

 

مدیریت فروشگاه

چیدمان و مهندسی فروش

راهکارهای علمی وعملی مدیریت فروش مهندسی فروش  فروشگاه مداری، مهندسی فروش، طراحی و چیدمان فروش پیشبرد فروش، فروش حضوری پخش توزیع و فروش مویرگی

برای تهیه کتاب به انتشارات دیدار دوران 66961641  و انتشارات آگاه مراجعه شود

 

تأليف و ترجمه:

علي خـويه  09122991608

www.khooyeh.com 

    www.alikhooyeh.blogfa.com

www.saleschool.blogfa.com

 

تهران

1389

 

  

پيشگفتار مولف

توانا بود هر که دانا بود

انسانها زیبایی را دوست دارند. زیبایی در ترکیب هوشمندانه ای با دانش ، اگاهی و خلاقیت  می تواند موفقیت چشمگیری را در کسب و کار ما به ارمغان بیاورد. وقتی چیدمان فروشگاه و مغازه ی ما چشمان مشتریان را نوازش دهد، آنها را بر سر ذوق بیاورد و مشتریان را با هر سلیقه ای به سمت کسب و کار ما جذب نماید مطمئنا ما به موفقیت بزرگی  در اولین گام دست یافته ایم. آگاهی از شیوه های مدیریت فروشگاه ، کسب اطلاعات پیرامون مهندسی فروش و آگاهی از شیوه های اصولی و متناسب برای چیدمان فروش و تکنیکهای فروشگاه مداری همگی می توانند موفقیت ما را در کسب و کارمان پیش بینی و تضمین کنند با توجه به اهمیت این موضوع ها و نیاز موجود برخود لازم دانستم که شروع به جمع آوری و ترجمه تالیف و تهیه مطالب پیرامون مباحث ذکر شده نمایم. پس ازچندین سال تلاش، آموزش و اجرای امور بازاریابی و فروش و بیش از یک سال تلاش مستمر برای تهیه مطالب کتاب پیش رو اینک این کتاب را به عنوان  خدمتی هر چند کوچک به جامعه خود تقدیم می نمایم.

کتاب حاضر می تواند مورد استفاده هر فرد  در هرکسب و کاری  قرار گیرد. از فروشنده بقالی و مکانیک محله ها گرفته تا فروشگاه های بزرگ زنجیره ای، شبکه ای، اینترنتی، خرده فروشان، عمده فروشان، نمایندگی های کوچک و بزرگ، موسسات، سازمانها، تولید کنندگان، بنگاه های اقتصادی و خدماتی می توانند از این کتاب استفاده نمایند. از جمله مخاطبان کتاب می توان به کاسبان، مغازه داران، فروشندگان، فروشگاهیان، مدیران،کارکنان  و دست اندکاران  بخش های صنعتی خدماتی بازرگانی تولیدی، دانشجویان، اساتید  و علاقمندان در زمینه های اقتصادی، تجاری، بازرگانی، بازاریابی، فروش، تبلیغات، روابط عمومی و... اشاره کرد.

فروشگاه مداری، مدیریت فروشگاه وچیدمان فروش در فضای مجازی نیز بسیار قابل ملاحظه و پر اهمیت می باشد لذا سعی شده است تا گاهی گریزی به این مسائل نیز داشته باشیم تا کاربردآن در کسب  و کارهای اینترنتی نیز بسیار محسوس باشد.

برخود لازم می دانم از خانم فهیمه احمدی کارشناس ارشد روانشناسی بالینی که با کمک ها و مشاوره های بی دریغ خود مرا یاری نموده و کتاب را بازخوانی و اصلاح نمودند و همچنین از دانشجویان خود به ویژه خانم الله وردی تشکر و قدردانی نمایم.

در پايان ازتمامي همكاران، علاقمندان و خوانندگان گرامي تقاضا مي شود انتقادات پيشنهادات گرامي خود را به آدرس الكترونيكي khooyehali@yahoo.com   ارسال نمايند و يا نظرات خود  در وب سايت www.khooyeh.com  یا وبلاگ www.alikhooyeh.blogfa.com مرقوم نمايند.

 

با تشکر و سپاس فراوان

- علي خويه[1]

 

 

مقدمه:

ذهن هر کاسبی به هر نحوی با مسائلی مختلفی درگیر است.  فروشگاه مداری، مدیریت فروشگاه، طراحی و چیدمان فروش به عنوان یک حرفه، یک هنر و یک صنعت در دنیا شناخته شده است و بسیار علمی و اجرایی به این مساله توجه می شود و حتی به طور حرفه ای متخصصانی از این امر به کار و فعالیت مشغول هستند بهینه سازی فضاهای داخلی به منظور انجام فعالیتهای روزمره یعنی زندگی و کار است.. نحوه چيدمان و تقسيم بندی فضا، جنسيت و رنگ پوشش سطوح ( كف، سقف و ديوارها ) ، نور پردازی، مبلـمان و مجموعه عوامل موثر ديگر تعيين كننده زيبايي و كار آمدی فضاهای داخلي هستند. امروزه تاثير معماری داخلی بر آرامش ( مجموعه هنجارهای عصبی ) ، راندمان ( در فضاهای اداری ) ، اثر بخشی ( در فضاهای تجاری ) بسيار بديهی و لازم به نظر ميرسد.

مدیریت و کارکنان فروش و  فروشگاه در خصوص مواردی چون اهداف و انتظارات فروش فروشگاه، شیوه های انجام کار و ارتباطات نظام مند فعالیت ها با یکدیگر و انتظاراتی که از عملیات مختلف فروش وجود دارد ، بایستی ارتباط برقرار نمایند و مرتباً از منابع ارتباطی ، بازخورد دریافت نموده و نسبت به اصلاح روش ها اقدام نمایند به همین منظور در این کتاب سعی شده است تا به طور متوالی مباحثی کاربردی برای اصول و مدیریت فروشگاه از منظر درونی و بیرونی و طراحی و چیدمان فروش بحث شود و به طور تشریحی به آن پرداخته شود به علت اهمیت چیدمان وطراحی فروش و فروشگاه در فصل هایی ابتدایی سعی شده است تا وضعیت ظاهری فروشگاه بررسی ومطالبی ارایه شود به مرور در فصل های دیگر به مباحث باطنی و تکنیکی فروشگاه مداری و چیدمان فروش پرداخته شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فصل اول : مقدمه ای برچیدمان فروش و فروشگاه مداری

 

1-1)          چیدمان فروش و فروشگاه مداری چیست ؟

 

مدیریت فروشگاهي عبارت است از ميزان و فراواني فعاليتهايي كه در يك واحد فروشگاهي انجام مي گيرد  به طور مثال فروشگاهها ميتوانند فعاليت هاي خود را در خصوص استراتژي كالا ، استراتژي هاي انگيزشي و تشويقي ، استراتژي مالي ، استراتژي موقعيت و مكان فروشگاه ، استراتژي ارتباطالات مشتري و استراتژي  مارك تجاري تنظيم نمايند .

فروشگاه مداری با شاخص هايي همچون اهداف بازار فروشگاه ، تعيين چارچوب و برنامه هايي به منظور افزايش رضايتمندي و دستيابي به اهداف بازار و تنظيم برنامه هاي اساسي فروشگاه بر روي ايجاد مزيت هاي رقابتي بادوام و با ثبات تعيين مي گردد

براساس معنی مندرج در لغت نامه آکسفورد، طراحی و چیدمان فروشگاه عبارت است از: «هماهنگ سازی طراحی شده برای به جلوه درآوردن رنگ‌ها، اثاثیه و سایر اشیاء در یک اتاق یا محل کسب وکار فروشگاه به صورت هنرمندانه و اثربخش در راستای هدف سودآوری نهایی».

با این حساب همه ما هنگامی که خانه خود را تزئین و درباره بهترین چیدمان مبلمان منزل‌مان فکر می‌كنیم، نقش یک دکوراتور داخلی را بر عهده می‌گیریم. با این‌همه، طراحی و چیدمان فروشگاه و محل کسب و کار همانند سایر هنرها، دارای سبک و ریزه‌کاری‌های متفاوتی است که براساس سلیقه‌ها و نیازهای دوران، دستخوش تغییر می‌شوند.


 

1-2)          مدیریت امورفروشگاهی

مدیریت امور فروشگاهی ( به ویژه خرده فروشی ) وکلیه اموری است که ازجانب مدیریت فروشگاه برای ایجاد ارتباط بهتر وبیشتربا مشتری درمحل فروشگاه انجام می شود.

زمینه های مورد بحث درمدیریت فروشگاهی

- نحوه تامین کالا

- نحوه تامین مالی خریدها وپروژه ها

- نحوه انتخاب محل برای فروشگاه ها

- نحوه مشتری یابی

- نحوه ایجاد ارتباط ، حفظ وافزایش ارتباطات بامشتری

- چگونگی معرفی، جانمایی ، نمایش وعرضه کالا

- نحوه شناسایی وارزیابی رقبا

- نحوه ایجاد ارتباط وهمکاری بارقبا

- چگونگی خلق ، حفظ وحمایت از Brand

- چگونگی قیمت گذاری

- چگونگی تبلیغات واطلاع رسانی

- چگونگی ایجاد مزیت های رقابتی ( بادوام )

 

1-3)          تاریخچه چيدمان و دکوراسیون در زندگی و کسب و کار

آیا تاکنون از خود پرسیده‌اید که پیشینه این فن یا هنر به چه زمانی باز می‌گردد؟

مطمئناً علاقه انسان به تزئین و آرایش محل کسب و کار و  زندگی‌اش



[1] .کتاب های دیگری که از این مولف به چاپ رسیده است 1- سبک های تبلیغات (رسا) 2- تاکتیک ها و تکنیک های تبلیغات بازرگانی و بازاریابی (سیته) 3- مدیریت استراتژیک تبلیغات بازاریابی(رسا)4- مهندسی ذهن و ان ال پی در ارتباطات بازاریابی و تبلیغات (رسا) 5- تبلیغات تریزی راهکار حل خلاقانه مسائل بازاریابی ( رسا) 6- راز تجارت 7- بازاریابی املاک و مستغلات(دیدار دوران) و نیزبرخی از نرم افزارهای تولید شده توسط مولف شامل : راز تجارت،مهندسی فروش

 علي خـويه  09122991608

www.khooyeh.com 

    www.alikhooyeh.blogfa.com

www.saleschool.blogfa.com

 

پيشگفتار مولف

مقدمه:

فصل اول : مقدمه ای برچیدمان فروش و فروشگاه مداری

1-1 )چیدمان فروش و فروشگاه مداری چیست ؟

1-2 مدیریت امورفروشگاهی

1-3 تاریخچه چيدمان و دکوراسیون در زندگی و کسب و کار

1-4 بیست اصل مدیریت فروشگاه و چیدمان فروش

1-5 جايگاه طراحي و چيدمان فروشگاه در بازاريابي و كسب و كار:

1-6 مدیریت محصول و چيدمان كالا در فروشگاه مداری

1-6.1                    موضع و جایگاه محصول:

1-6.2                    استراتژیهای تعیین جایگاه محصول در فروشگاه

1-7 سطح فروش و چيدمان كالا :

فصل دوم : تجزیه تحلیل عناصر فروشگاه و محل کسب و کار و چیدمان فروش

2-1) معماري فروشگاه :

2-2) رنگ پردازي وروانشناسی رنگها :

2-2-1)رنگ بسته بندي كالا :

2-3) نور پردازي فروشگاه

2-3-1)سبک های اصلی نورپردازی

2-4) موسيقي فروشگاه و محل کار:

2-4-1) موسیقی درمانی در فروشگاه و محل کار

2-5) ايجاد فضاي معطر و دل انگيز

2-6)  تابلوهای راهنمادر فروشگاه و محل کسب و کار

2-7)  انتخاب رنگ ديوارها

2-8) انتخاب کفپوش

2-9) استفاده از طبيعت در محیط فروش

2-10) محیط، بهداشت و ایمنی فروشگاه و محل كار

امنیت – حفاظت – بهداشت – دسترسی

2-11) ارگونومی در چیدمان فروش و فروشگاه مداری محل کسب و کار

2-12)  موقعیت فروشگاه و محل کسب و کار

2-13)  نمای ورودی و محوطه ی اطراف فروشگاه

2-14) نقش تكنولوژي در طراحی و چیدمان فروش و فروشگاه مداری

2-15) فرم و فضا در طراحی و چیدمان فروش و محل کسب و کار

2-16) حجم،  بافت و شکل در طراحی و چیدمان فروش

2-17) وضعیت انبار

2-18) وضعیت سردخانه ها

2-19)  تبلیغات و اطلاع رسانی

2-20) ویژگی فروشندگان ، صندوق داران ، انتظامات و خدمه

2-21) گرافیک فروشگاهی و محل کسب و کار

2-21-1) کاربردهای گرافیک فروشگاهی و محل کسب و کار

2-21-2) تداوم در عناصر گرافیکی فروشگاه و محل کسب و کار

2-21-3) تاكيد در عناصر گرافیکی فروشگاه و محل کسب و کار

2-21-4) تعادل در عناصر گرافیکی فروشگاه و محل کسب و کار

2-21-5) تناسب: در عناصر گرافیکی فروشگاه و محل کسب و کار

2-21-6) ايجاد وحدت در فروشگاه و محل کسب و کار

2-21-7) تنوع در فروشگاه و محل کسب و کار

2-21-8) بافت فروشگاه و محل کسب و کار

2-21-9) نورفروشگاه و محل کسب و کار

2-22) چک لیست معاینه فنی طراحی و چیدمان فروش

2-23)چک لیست عوامل داخلی و خارجی فروشگاه

2-24) چک لیست فروشگاه مداری ومدیریت فروشگاه و محل کسب و کار

ده پرسش كليدي در رابطه با خلق ارزش در فروش حرفه ای و محل کسب و کار

2-25) بخش های چیدمان فروشگاه و محل کسب و کار

2-26) اصول چیدمان محصولات یخچالی در انبار دارویی داروخانه نگین

فصل سوم: مدیریت فروشگاه های بزرگ و محل کسب و کار

3-1) انواع فروشگاه‎‎‎ها

3-1-1)نکات مهم در استفاده از خدمات عمده فروشان

3-2) ویژگی های فروشگاه زنجیره ا

3-3)مزایای فروشگاه شبکه ای برای جامعه و مصرف کنندگان

3-4) فعالیت های اجرایی فروشگاه ها و فروشگاههای زنجیره ای

3-5) استراتژي فروشگاهي

3-6) عوامل رشد و توسعه فروشگاه ها به ویژه فروشگاه های  زنجیره ای

3-6-1)عوامل بیرونی تاثیر گذار در رشدوتوسعه فروشگاه ها و محل کسب و کار

3-6-2)عوامل درونی تاثیر گذار در رشد و توسعه  فروشگاه ها و محل کسب و کار

3-7) ايجاد مزيت رقابتی فروش و  فروشگاه و محل کسب و کار

3-7-1) وفاداري مشتري

3-7-1-1)موقعيت و جايگاه فروشگاه   و محل کسب و کار

3-7-1-2)سرويس و خدمات 

3-7-1-3) پايگاه داده هاي فروشگاه و محل کسب و کار

3-7-2)ارتباط باتامين كنندگان كالا

3-7-3)كاركنان و پرسنل متعهد و موثر

3-7-4)هزينه هاي عملياتي و اجرايي پايين 

3-8) استراتژي هاي رشد فروشگاه

3-8-1) نفوذ در بازار

3-8-2)   توسعه بازار

3-8-3)   توسعه چارچوب فعاليت فروشگاه

3-8-4)   تنوع

فصل چهارم: ارتباطات فروشگاهی و فروشگاه مداری و محل کسب و کار

4-1)استراتژي ارتباطات مشتري در بخش فروشگاهی

4-2)    نياز به ارتباط موثر در فروش و فروشگاه و محل کسب و کار

4-3)    انواع ارتباطات فروشگاهی و محل کسب و کار

4-4)    وظايف اجرايي برنامه ارتباطات

4-5)    روشهاي برقراري ارتباط با مشتريان

4-6)فرآیند ارتباطات فروشگاهی

4-7)جنبه های عملی از ارتباطات مشتری

4-8)ارتباط موثر در فروشگاه

4-9)محدودیت های ارتباطات فروشگاهی

4-10)انتخاب پیام های ارتباطات

4-11)هزینه های ارتباطات

4-12)الزامات استراتژی ارتباطات مشتری

4-13)وظایف اجرایی برنامه ی ارتباطات

4-13)روش های برقراری ارتباط با مشتریان فروشگاه های بزرگ

4-15) نقاط قوت و ضعف روش های ارتباطات

فصل پنجم : مهندسی فروش، مبانی سازماندهی و ساختار فروشگاه ها و محل کسب و کار

5-1)مبانی سازماندهی و ساختار فروشگاه ها و محل کسب و کار

5-2)                       انواع نمودار فروشگاهي

5-3)                       واحد سازی و گروه بندی فروشگاه

5-4)                       مهندسی فروش

5-4-1) شاخه های مهندسی فروش و تجزیه تحلیل فروش

5-5)                       پیش بینی فروش

5-5)1.                  روشهای پیش بینی فروش

5-6)                       برنامه ریزی فروش و فروشگاه و محل کسب و کار

5-7)                       کارگاه کارگروهی مهندسی فروش و محل کسب و کار

5-7-1) چک لیست مهندسی فروش

5-8)                       بررسی موردی مهندسی فروش

5-9)                       هدفگذاری و مدیریت  هدف فروش

5-9-1) تفاوت بین مفاهیم هدف، ابزار و عملیات فروش و محل کسب و کار

5-9-2) ویژگی های هدف گذاری خوب

5-9-3) محاسن و مزاياي هدف گذاري فروش

5-9-4) فرایند هدفگذاری در سیستم فروش

5-7-5) سیستم ها و روش های هدفگذاری اجرایی

5-10)                   سفارش گیری از مشتری

5-11)                   تعیین بودجه فروش

5-12)                   مهندسی  فروش هدف دار

5-12-1) فروش هدف دار (فروش بر مبناي هدف)

5-12-2) سه مرحله اصلي فروش بر مبناي هدف

5-13)                   تکنیک ها و استراتژی های فروش

5-13-1) فروش انبوه {Mass Selling}

5-13-2) فروش مبتنی بر بخشهائی از بازار و مشتریان{Segment Selling}

5-13-3)فروش مبتني بر بخش هاي ويژه {Niche Selling}

5-13-4)فروش خرد {Micro Selling}

5-13-5)فروش محلی: {Local Selling}

5-13-6)فروش فردی: {Individual Selling}

5-13-7)فروش یکنواخت(یکنواخت)

5-13-8)فروش چندگانه

5-13-9)فروش متمرکز

5-14)                   هدف قرار دادن بازار و مشتریان {تعیین بازار و مشتریان هدف}{Target Market}

5-15)                   ارزیابی بخشهای بازار و مشتریان

5-16)                   استراتژیهای انتخاب بخشهائی از بازار و مشتریان

5-17)                   عوامل موثر در گزینش استراتژی انتخاب بازار و مشتریان

اداره و کنترل فروشگاه

5-10-1) جذب و انتخاب پرسنل فروشگاه و محل کسب و کار

5-10-2)تجزیه و تحلیل شغل

5-10-3)شرح شغل

5-10-4)تربیت و آموزش شاغلین فروشگاه و محل کسب و کار

5-10-5)ایجاد انگیزه و کنترل شاغلین فروشگاه

5-10-6)رفتارهای مدیریتی فروشگاهی و محل کسب و کار

5-10-7)تصمیم گیری های فروشگاهی و محل کسب و کار

5-10-8)سبک و شیوه ی مدیریت فروشگاه و محل کسب و کار

5-10-9)ارزیابی پرسنل فروشگاه :

5-10-11)مديريت پيکربندی فروشگاه

-          فروشندگان حرفه ای

-          كسري و مغايرت كالاها در فروشگاهها و محل کسب و کار

-          اصول مكان يابي فروش و  فروشگاه و محل کسب و کار

-           موقعيت فروشگاه و مشتري

-          موقعيت فروشگاه و محيط عمومي شهر

-          سطوح تجاري

-          شرايط اختصاصي محل فروشگاه

 5-13-5)  تحقيقات در محل و موقعيت فروشگاه

علي خـويه  09122991608

www.khooyeh.com 

    www.alikhooyeh.blogfa.com

www.saleschool.blogfa.com

فصل ششم:چاشنی های فروش و برنامه های ترفیع

6-1) ترفیع و ترویج در  فروش و فروشگاه:

6-2) اهداف سیستم ترفیع و چاشنی فروش

6-3) مدیریت کانال توزیع:

6-4) سیستم ترفیع در سطوح کانال:

6-5) عوامل و ابزارهای موثر در سبد ترویج

6-6)  پیشبرد فروش

6-7) فروش شخصی و بازاریابی مستقیم حضوری

6-9) روابط عمومی:

6-10) نمونه چاشنی فروش در یک شرکت پخش

6-11) سمپلینگ چیست ؟

6-12) سمپلینگ در ایران

6-13) کاربردهای سمپلینگ

6-14) مزایای سمپلینگ

6-15) هدف از سمپلینگ

6-16)  شاخه های سمپلینگ

6-17)  مرچندايزينگ

6-18)  هدف از مرچندایزینگ

6-19)  بودجه مرچندایزینگ

6-20) وظایف Merchandiser یا بازار پرداز

6-21) عوامل مورد نظر مشتریان دربازار پردازی

6-22) عملیات بازارپردازی

6-23) عوامل مورد نظر مشتری دربازارپردازی

فصل هفتم :خریداران و مشتریان فروشگاه ها

7-1)                       دسته‌بندي افراد در پذيرش و خرید فروشگاه های  جديد

7-2)                       درک رفتار خریداران، استفاده کنندگان مصرف کنندگان فروشگاه و فروشگاه

7-3)                       عوامل موثر بر رفتار خریداران فروشگاه و فروشگاه

7-3-1) عوامل فرهنگی تاثير گذار بر خريداران فروشگاه و فروشگاه:

7-3-2)عوامل اجتماعی تاثير گذار بر خريداران فروشگاه و محل کسب و کار

7-3-3)گروههای مرجع و تاثیر آنها بر خرید از فروشگاه و فروشگاه مداری

7-3-4)خانواده و نقش آن در خرید و تهیه اقلام از فروشگاه و محل کسب و کار

7-4)                       عوامل فردی تاثير گذار بر خريداران فروشگاه و محل کسب و کار

سبک زندگي و تاثیر آن بر خریداران فروشگاه

تلقيات و برداشت های خریداران فروشگا

شخصيت خریداران

7-5)                       عوامل روانشناختی تاثير گذار بر خريداران  فروشگاه و محل کسب و کار

7-6)                       انواع رفتارهای خرید در فروشگاه و محل کسب و کار

7-7)                       فرایند 6 مرحله ای انتخاب، خرید و تهیه جنس مشتری  از  فروشگاه و محل کسب و کار

فصل هشتم:  تکنیک های فروشگاه مداری و طراحی و چیدمان فروشگاه

8-1)                       پوکا یوکی

8-2)                       استراتژی ضد دزدان فروشگاهی

8-3)                         Just in Time

8-4)                          5s در مدیریت فروشگاه و چیدمان فروش

8-5)                       کايزن در مدیریت  فروش و فروشگاه مداری

8-6)                       موداهای فروش و فروشگاه مداری

8-7)                       فاكتورهاي استرس و نگرانی  در محيط‌ های فروش

8-8)                       مدیریت هزینه های فروشگاه

8-9)                       شش سیگما در مدیریت فروشگاه، طراحی و چیدمان فروشگاه و محل کسب و کار

8-10)                   فنگ شويي در فروشگاه مداری و چیدمان فروش و محل کسب و کار

پیوست 1) نگاهي كلي به امكانات نرم افزار فروش فروشگاهی و محل کسب و کار

پیوست 2) تجهیزات فروشگاهی

پیوست 3) مورد کاوی طراحي و چيدمان نمایشگاه كتاب

منابع:

معرفی نویسنده و آثار ایشان:

 علي خـويه  09122991608

www.khooyeh.com 

    www.alikhooyeh.blogfa.com

www.saleschool.blogfa.com

 

 

·       consulting, education, research, execution & implementation
marketing-communication-advertising-selling-creativity
Ali Khooyeh
www.khooyeh.com
www.alikhooyeh.blogfa.com
09122991608
09372991608
khooyehali@yahoo.com
khoooyehali@gmail.com

·         www.marketingschool.blogfa.com

·         www.saleschool.blogfa.com 

·         www.advertisingschool.blogfa.com

 

 

 

معرفی کتاب و مقالات فروشگاهی

مديريت فروشگاه و خرده فروشي ها با رويكرد استراتژيك

مديريت فروشگاه و خرده فروشي ها با رويكرد استراتژيك

مؤلف : محسن ميرزايي
ناشر : شركت چاپ و نشر بازرگاني

اين كتاب در خصوص فروشگاه ها و واحدهاي خرده فروشي و اصاصاً صنعت خرده فروشي بحث مي كند .در انقلابي كه در صنعت خرده فروشي و فروشگاهي دنيا از سال 1980 آغاز شده و هم اكنون نيز ادامه دارد و نيز در كشور ما نيز به دليل رشد مصرف ‏،‌هدايت توليد به سوي حمايت از مصرف كنندگان و ارتقاء جايگاه آنان و همچنين گذر از مرحله توليد انبوه ، به رقابتي شدن فروش كالا و خدمات ، و در نهايت به تغيير و دگرگوني بخش فروشگاهي و خرده فروشي ، منجر شده است ؛ در نتيجه ، چنين قدرت تجارتي در كشورهاي توسعه يافته از صنعت گر به خرده فروش انتقال يافته و در كشور ما نيز چنين رويكردي پيش بيني مي شود . علاوه بر آن ، تغييرات ساختارهاي اقتصادي ، اجتماعي و به ويژه فن آورانه ، چنين تحولي را سرعت قابل توجهي بخشيده ، و اين تغييرات ، برنامه ريزان ، توليد كنندگان و متخصصين را به اصطلاح ساختار شبكه توزيع ( شركتهاي پخش ، عمده فروشان و خرده فروشي ها ) ترغيب مي نمايد . با توجه به تنوع وسيع فروشگاه ها و خرده فروشي ها ، فروشگاه ها بايد بر اساس مزيتها ، نيازهاي مشتريان و فن آوري موجود ، استراتژي ها و برنامه هاي عملياتي خود را تدوين نمايند كه در اين راستا ، چگونگي ارتباط مناسب و روشهاي دريافت خواسته هاي مشتريان در فصول اول و دوم كتاب مورد بحث قرار گرفته است . علاوه بر آن ، و با توجه به اهميت دپارتمان مالي در صنعت فروشگاهي و خرده فروشي كه ساير برنامه هاي عملياتي فروشگاه را تحت تاثير قرار مي دهد ، و فروشگاه بر اساس روش سود و يا گردش سرمايه و كالا ، استراتژي اجرايي خود را تدوين مي نمايد ، در فصل سوم كتاب به آن پرداخته شده است . موقعيت فروشگاه يكي از مهمترين عوامل موثر در عملكرد فروشگاه است ؛ زيرا انتخاب يك مكان مناسب با كمك ساير عوامل مي تواند تاثير قابل توجهي بر رضايتمندي مشتريان و افزايش فروش داشته باشد . بدين ترتيب ، در فصل چهارم ، اصول مكان يابي فروشگاه و شاخص هاي ضروري در انتخاب مكان ، مورد بحث قرار مي گيرد . در فصول پنجم ، ششم و هشتم ، روشهاي اداره كردن فروشگاه بر مبناي ارزيابي پرسنل ، سبك و شيوه هاي مديريتي ، هزينه هاي فروشگاه ، چگونگي كنترل كسري كالاها و دزدبري فروشگاه و همچنين شاخص ها و معيارهاي فروشگاه مطلوب و ... كه در كاركرد فروشگاه بسيار موثر هشتند ، تشريح شده است ، در فصل هفتم به منظور مقايسه و الگو برداري از ساير فروشگاه هاي زنجيره اي ، استراتژي و برنامه هاي عملياتي فروشگاه هاي Carrefour از كشور فرانسه كه در رده دومين فروشگاه هاي بزرگ دنيا پس از Wal-mart مي باشد ، مورد بررسي قرار گرفته است .


اصول طراحي و چيدمان فروشگاهي با تمركز بر نوع شناسي خرده فروشي

اصول طراحي و چيدمان فروشگاهي با تمركز بر نوع شناسي خرده فروشي

مؤلف : وحيد نثائي
ناشر : انتشارات ترمه

برخي از اهداف اصلي طراحي و چيدمان فروشگاه ها ، اين است كه از فضا بطور كارآمد استفاده شود ، ارتباط و تعامل بين فروشنده ها و مشتريان ، تسهيل گردد ، مدت زمان خدمت دهي به مشتري كاهش يابد ، هزينه هاي كنترل به حداقل برسد ، ميزان سرقت و دزدبري از فروشگاه ها كاسته شود ، حركت هاي اضافي و سراسيمگي مشتريان و نيروهاي فروش از بين رفته و جريان ورود و خروج و جايگزيني محصولات يا افراد روانتر گردد . در بخش اول اين كتاب ، تلاش شده است تا به بحث بازار ، مشتري و فروش و بعضي از مفاهيم مهم آن اشاره شده و به بررسي شبكه توزيع و برخي از اركان مهم سيستم خرده فروشي به عنوان يك كانال مهم نظام توزيع و درنهايت استراتژي هاي مهم فروش ، مديريت فروشگاهي و انواع فروشگاه هاي خرده فروشي پرداخته شود . در اين بخش از كتاب خواهيم ديد كه كشور باستاني و با تمدن ايران ، از چندين دهه قبل ، اصول نوين طراحي و چيدمان امروزي را به شكل سنتي اما علمي ، در بازارها و اجزاي تشكيل دهنده آن مورد استفاده قرار داده است . شاخص ترين جلوه طراحي و چيدمان بازار در ايران باستان موقعيت يابي مناسب مكاني ، معماري زيبا و چشم نواز داخلي و تقسيم بندي حساب شده اجزاي بازار همچون بازارچه ، ميدان گاه ، دالان و راهرو ، نورگير و ... است . دربخش دوم اين كتاب به طور كامل ، موضوع چيدمان و طراحي فروشگاهي و تشريح عوامل مهم آميخته خرده فروشي و تاثير آنها در افزايش رضايتمندي مشتري و اثربخشي فروش مورد بررسي قرار مي گيرد .

بررسی و ارزیابی استفاده از خط نماد در بهبود كارايي شبكه هاي توزيع كالا

بررسی و ارزیابی استفاده از خط نماد در بهبود كارايي شبكه هاي توزيع كالا

مؤلف : دكتر عبد الرضا ركن الدين افتخاري – محمد رضا صادقي فروشاني
ناشر: موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی

نارساییهای سیستم توزیع باعث بروز مشکلات اقتصادی برای عامه مردم شده است.خصوصأ که حسن جریان توزیع بعضی از کالاها، از جمله کالاهایی که سهم بیشتری در سبد مصرفی و هزینه خانوارها دارند می تواند به انظباط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی منجر گردد و کارایی و بهره وری کل را در جامعه ارتقاء دهد.ضرورت بهینه سازی سیستم توزیع و ارتقاء کارایی شبکه توزیع در کشور،صاحبنظران و سیاستگزاران اقتصادی کشور را به اتخاذ اقدامات و راهکارهای مختلفی در جهت ساماندهی توزیع،منجمله « ایجاد نظام شماره گذاری کالا و خدمات» وا داشته است و طبیعی است اتخاذ هر سیاست و راهکارهایی می بایستی پس از حمایت و هدایت، ارزشیابی گردد.لذا به دلیل نقش ویژه ای که خط نماد در بهبود کارایی شبکه های توزیع دارد از یک طرف، و آثار سویی که عدم کارایی شبکه های توزیع بر قیمت کالاها، اتلاف منابع،کاهش قدرت خرید،آشفتگی در مکانیزم بازار و بالاخره بروز نوسانات در بهای کالا، خدمات و نارسایی در سیستم اقتصادی کشور می گذارد از طرف دیگر، موجب گردید که موسسه مطالعات و پژو هشهای بازرگانی، انجام پژوهش در حوزه چنین طرحی را در راستای اقدامات خود در مسیر نوین سازی بازرگانی کشور و ارتقای کارایی سیستم توزیع، در دستور کار خود قرار دهد.


منابع اسرار تجارت بین الملل خویه

-books in this category


Alliance Capitalism: The Social Organization of Japanese BusinessAlliance Capitalism: The Social Organization of Japanese Business
by Michael L. Gerlach - University of California Press , 1997
This book attempts to explain the remarkable economic success of Japan in the postwar period - a success it is crucial for us to understand in a time marked by controversial trade imbalances and concerns over competitive industrial performance.
(5209 views)

China: Linking Markets for GrowthChina: Linking Markets for Growth
by Ross Garnaut, Ligang Song - Anu E Press , 2007
China’s prosperity is at the core of the emerging Platinum Age of global economic growth. This volume gathers together leading scholars on China’s economic success and its effect on the world economy into the next few decades.
(5083 views)

Corporate Governance and International BusinessCorporate Governance and International Business
by David Crowther, Shahla Seifi - BookBoon , 2011
Corporate governance has gained tremendous importance in recent years, due to the developments brought about through through the emergence of global norms for corporate governance. Good governance reduces risk and facilitates its management.
(940 views)

Global Business Strategy: A Systems ApproachGlobal Business Strategy: A Systems Approach
by Asterios G. Kefalas - South-Western Pub , 2008
This is a textbook on international business strategy. It provides a quick refresher on international economics, trade, and finance, and builds a good theoretical base before addressing the basic functions, or tasks, of global management.
(10784 views)

High-Tech Europe: The Politics of International CooperationHigh-Tech Europe: The Politics of International Cooperation
by Wayne Sandholtz - University of California Press , 1992
A study of cooperative efforts in the high-tech industries of Europe. Sandholtz examines why collaboration came late to these countries, how protective walls came down, how countries work together in economically sensitive areas.
(5714 views)

International Trade Theory and PolicyInternational Trade Theory and Policy
by Steven M. Suranovic - internationalecon.com , 2007
It is important to understand the reasons why economists use the tools that they do and be forthright about their limitations. This text was designed to make information about international economics accessible for all who are interested.
(7794 views)

International Trade: Theory and EvidenceInternational Trade: Theory and Evidence
by James Markusen et al. - McGraw-Hill/Irwin , 1994
A comprehensive, balanced text, the perfect book for International Trade courses at the undergraduate level. It can also be used as a background text for beginning graduate courses. Intermediate Microeconomics is a pre-requisite for this text.
(8953 views)

The China Boom And Its DiscontentsThe China Boom And Its Discontents
by Ross Garnaut, Ligang Song - Asia Pacific Press , 2005
China is shaping the global economy as never before. This book discusses the financial and social challenges that have emerged in the wake of rapid economic growth. Recent research highlights the unfinished progress of reforms in China.
(2943 views)

U.S. Trade Strategy: Free Versus FairU.S. Trade Strategy: Free Versus Fair
by Daniel W. Drezner - Council on Foreign Relations Press , 2006
Trade is an issue that lies at the intersection of two big concerns facing the Americans: the economy and foreign policy. Trade policy affects more issues than ever before, the decisions Washington makes have a great impact on the US and the world.
(3132 views)

Cover may not depict edition offered for sale

Search Results

International Business: Global Edition: The Challenges of Globalization

by John J. Wild, Kenneth L. Wild, Jerry C.Y. Han

About this title: For introductory International Business courses with the need for a brief, accessible text. This title is a Pearson Global Edition. The Editorial team at Pearson has worked closely with educators around the world to include content which is especially relevant to students outside the United States. A comprehensive yet concise framework with unrivaled clarity. International Business: The Challenges of Globalization presents international business in a comprehensive yet concise framework with unrivaled clarity. Recent, real ... read more

Note: This is a general synopsis. Each listing is described below.

 

Global Business Strategy: A Systems Approach
by Asterios G. Kefalas

Publisher: South-Western Pub 2008
ISBN/ASIN: 0538072326
ISBN-13: 9780538072328
Number of pages: 558

Description:
This is a textbook on international business strategy. It provides a quick refresher on international economics, trade, and finance, and builds a good theoretical base before addressing the basic functions, or tasks, of global management. The concept that ties the text together is the systems approach. This approach looks at an MNC as an open system that is in continual interaction with its external environment.

Home page url

 Download or read it online here:

Download link

 (17MB, PDF)

مديريت فروشگاه هاي زنجيره اي با نگرش خرد گرا

مديريت فروشگاه هاي زنجيره اي با نگرش خرد گرا

مؤلف : مهندس اصغر غفاري – مسلم يزداني
ناشر : نشر معيار

در دنياي واقعي اقتصاد ، انبوهي از داده ها وجود دارند كه به ظاهر بي معنا هستند ، بخصوص در موضوع مورد بحث ما ، كه مديريت فروشگاهي است . به منظور كشف و ايجاد نظم در اين انبوه متغيرها و داده ها به جهت معنا دار كردنشان ، نياز به گسترش نظريه هايي از اقتصاد است تا بتوان كردار انسانها را توضيح داد و بر اساس رفتارهاي معنادار شده ، تصميمي اتخاذ نمود . اگر مديريت فروشگاه هاي زنجيره اي را به طور مجرد از دنياي واقعي به تحليل مي كشانديم ، كار بسيار آساني بود ، اما در اين كتاب سعي شده است از مشخصه هاي اصلي مسئله دنياي واقعي غافل نبوده و به نحوي تئوري را به همراه نگاه عملي به بحث بكشانيم . شيوه تحليل در بيان مفهوم مديريت فروشگاه هاي زنجيره اي ، با نگرش خرد گرا ، اين امكان فكري را مهيا مي سازد تا از رفتارهاي فردي مصرف كنندگان و نوع نگرش فردگرايانه ، به تحليلي از نظام مديريت توزيع كشانده شويم كه در آن نظام ، تئوري ها بستر ساز تصميمات عملياتي باشند .


مديريت فروشگاه چيدمان و مهندسي فروش (روش‌ها و راهكارهاي علمي و عملي مديريت فروش)

مديريت فروشگاه چيدمان و مهندسي فروش (روش‌ها و راهكارهاي علمي و عملي مديريت فروش)

مؤلف : علي خويه
ناشر : انتشارات ديدار

فروشگاه مداري ، مديريت فروشگاه ، مهندسي فروش ، مديريت مراكز پخش و توزيع ، طراحي و چيدمان فروش به عنوان حرفه ، هنر و صنعت در دنيا شناخته شده است و بسيار علمي و اجرايي به اين مسئله توجه مي شود و حتي به طور حرفه اي متخصصاني در اين رابطه به كار و فعاليت مشغولند . نحوه مهندسي فروش ، چيدمان و تقسيم بندي فضا ، جنسيت و رنگ پوشش سطوح ( كف ، سقف و ديوارها ) ، نورپردازي ، مبلمان و عوامل مؤثر ديگر ، تعيين كننده زيبايي و كارآمدي فضاهاي داخلي هستند . امروزه تاثير معماري داخلي بر آرامش (‌مجموعه هنجارهاي عصبي ) ، راندمان ( در فضاهاي اداري ) ، اثربخشي (‌در فضاهاي تجاري ) بسيار بديهي و لازم به نظر مي رسد . مديريت عوامل دروني و بيروني فروش ، فروشندگان و فروشگاه در خصوص مواردي همچون اهداف و انتظارات فروش ، شيوه هاي انجام كار ، ارتباطات نظام مند فعاليتها با يكديگر و انتظاراتي كه از عمليات مختلف فروش وجود دارد ، بايستي نظام مند و عملي بوده و مرتباً از منابع ارتباطي ، بازخورد دريافت كرده و نسبت به اصلاح روشها اقدام نمايند . در اين كتاب سعي شده تا بطور متوالي مباحثي كاربردي براي اصول مديريت و مهندسي فروش و فروشگاه ها از منظر دروني و بيروني ، طراحي و چيدمان فروش ، پخش و توزيع كالاها و خدمات بحث شود و بطور تشريحي و اجرايي به آن پرداخته گردد . به علت اهميت چيدمان و طراحي فروش و فروشگاه ، در فصلهاي ابتدايي سعي بر اين است تا وضعيت ظاهري فروشگاه بررسي و مطالبي ارائه شود و در فصلهاي ديگر به مباحث باطني و تكنيكي فروش ، فروشگاه مداري و مهندسي عوامل فروش پرداخته شود . در اين كتاب سعي شده است تا با گردآوري و ترجمه مطالب علمي و عملي به مباحث مقدماتي و حرفه اي مهندسي و مديريت فروش ، پخش ، توزيع ، چيدمان و پيشبرد فروش پرداخته شود .


روش های نوین در فروشگاه های زنجیره ای، فروشگاه های بزرگ، خرده فروشی

مؤلف : سيف غفاري
ناشر : انتشارات البرز

چاشنی های فروش

چاشنی های فروش از دیدگاه بازاریابی

مؤلف : دکتر محمود محمدیان – حسین منتی
ناشر :

مبحث چاشنی های فروش (Sales Promotion)، به ویژه در سال های اخیر، در بین صاحبان صنایع کشورمان اهمیت ویژه ای یافته است. اما متاسفانه تا کنون هیچ کتاب مستقلی در این زمینه به چاپ نرسیده است. خوشبختانه کتاب حاضر که به قلم دکتر محمود محمدیان و حسین متنی به رشته تحریر در آمده است. اولین کتابی است که صرفأ و به طور مستقل به این موضوع پرداخته است.. جولیان کومینز، یکی از متخصصان سرشناس در حوزه چاشنی های فروش، در پیشگفتار کتاب خود که به همین نام به چاپ رسیده است عنوان می کند: با وجود اهمیت بسیار زیاد چاشنی های فروش در نظام ارتباطات یکپارچه بازاریابی شرکتها و نیز استفاده از این ابزار از سوی اغلب شرکتها در سراسر دنیا، هنوز ادبیات مکتوب این حوزه رشد در خور توجهی نداشته است، و متاسفانه درباره آن کتاب های زیادی نوشته نشده است. وی ضمن ابراز تعجب از این موضوع دلایلی را نیز ذکر میکند. به نظر می رسد این موضوع در کشور ما نیز کاملأ صادق است. با وجود آنکه شرکتهای ایرانی، بویژه در سالهای اخیر، توجه عجیبی به مقوله چاشنی های فروش کرده اند، لیکن هنوز هیچ کتاب مستقلی در این حوزه به چاپ نرسیده است. به همین دلیل است که بهره گیری نادرست از این ابزار بازاریابی در بین شرکتها رواج یافته است، بدون آنکه خودشان به آثار سوء روش های نادرست بهره گیری از این ابزار در بلند مدت آگاه باشند. این موضوع مولفان را بر آن داشت تا کتاب مستقلی درباره چاشنی های فروش به رشته تحریر درآورندتا انشاا... شرکتها با ابعد مثبت و منفی این ابزار بیشتر آشنا گردند و درک بهتری از این موضع کسب نمایند