مدیریت استراتژیک و مهندسی کانال ها توزیع و پخش - مدیریت نام و نشان تجاری آکادمی و کلینیک برند
تعاريف مختلف و گاه ناسازگاري از استراتژی توزیع و پخش و مديريت استراتژیک ارائه شده است. به تعبير يکي از متخصصان مديريت اين عبارات مانند« هنر» است که وقتي آنها را ميبينيم تشخيص دادن آنها آسان است اما وقتي در پي تعريف کردن و توضيح دادن آنيم خيلي مشکل به نظر ميرسد.
(1) هنر و علم تدوين، اجرا و ارزيابي استراتژي (ديويد، ترجمه پارسائيان و اعرابي، 1380: 24).
(2) طراحي و اجراي استراتژي براي دستيابي به هدفها (پيرس و رابينسون، 1994: 4-3).
(3) تحليل محيط داخلي و خارجي، تعيين مسير استراتژيك و خلق استراتژي براي رسيدن به هدفها و اجراي آن (هريسون و جان، ترجمه قاسمي، 1380: 18).
(4) تجزيه و تحليل استراتژيك، گزينش استراتژي و اجراي استراتژي (جانسون و شولز، 2002 :10).
(5) بررسي محيطي، تدوين استراتژي، اجراي استراتژي، ارزيابي و كنترل (هانگر و ويلن، ترجمه اعرابي و ايزدي، 1381: 15).
(6) پيشبيني نياز به تغيير يا اصلاح استراتژي فعلي، تمهيد و گزينش استراتژي مناسب، عملي ساختن يا اجراي استراتژي (رحمان سرشت، 1384: 32).
تعريف اول: هنر و علم تدوين، اجرا و ارزيابي تصميمات وظيفهاي چندگانه كه سازمان را قادر ميسازد به هدفهاي بلندمدت خود دست يابد. همانگونه كه از اين تعريف استنباط ميشود در مديريت استراتژیک توزیع و پخش براي كسب موفقيت سازماني بر چندين عامل تأكيد ميشود: هماهنگ كردن مديريت، بازاريابي، امور مالي (حسابداري)، توليد(عمليات)، تحقيق و توسعه و سيستمهاي اطلاعات رايانهاي.
تعريف دوم: مديريت عبارت است از فرايند تضمين دستيابي سازمان به فوايد ناشي از به كارگيري استراتژی توزیع و پخش ي مناسب.طبق اين بيان، يك استراتژی توزیع و پخش مناسب مطابق با نيازمنديهاي يك سازمان در زمان مشخص تعريف ميشود.فرايند مديريت استراتژیک توزیع و پخش شامل شش گام متوالي و مستمر است:
1- تجزيه و تحليل محيطي
2- پايه گذاري جهتگيري سازماني
3- هدفگذاري
4- تعيين و تدوين استراتژی توزیع و پخش
5- بسترسازي و اجراي استراتژی توزیع و پخش
6- كنترل استراتژی توزیع و پخش
يك مدير استراتژی توزیع و پخش بايد هم به برنامهريزي و هم به كنترل بپردازد، چرا كه تنها يك غيرمدير بدون برنامهريزي، سعي در كنترل فعاليتها ميكند. لذا فرايند مديريت استراتژیک توزیع و پخش به صورت زير تعريف ميشود: «مديريت استراتژیک توزیع و پخش عبارت است از هنر و علم فرمولبندي، اجرا و ارزيابي تصميمات چندبعدي-با تاكيد بر يكپارچهسازي عوامل مديريت ، بازاريابي، امور مالي، توليد يا خدمات، کانال های توزیع، لجستیک، تحقيق و توسعه وسيستمهاي اطلاعاتي و غيره- جهت رسيدن به اهداف سازماني.»
تعريف سوم: تصميمات و فعاليتهاي يکپارچه در جهت توسعه استراتژی توزیع و پخش ي مؤثر، اجرا و کنترل نتايج آنهاست. بنابراين مديريت استراتژیک توزیع و پخش فعاليتهاي مربوط به بررسي، ارزشيابي و انتخاب استراتژی توزیع و پخش ، اتخاذ هر گونه تدابير درون و بيرون سازماني براي اجراي اين استراتژی توزیع و پخش و در نهايت کنترل فعاليتهاي انجام شده را در برميگيرد.
نکته1-1: از يک ديدگاه، فرآيند مديريت استراتژیک توزیع و پخش تلاشي است براي تهيه نسخه دوم از آنچه در مغز يك انسان بسيار باهوش و نخبه ميگذرد، يعني كسي كه داراي درك مستقيم از امور است، همان شخصي كه از زير و بم شركت آگاه است و اين دانش فطري و نعمت خدادادي را با تجزيه و تحليلهاي علمي در هم ميآميزد.
تعريف چهارم: مجموعه تصميم ها و اقدامات مديريتي است که عملکرد بلند مدت يک شرکت را تعيين مي کند.
مديريت استراتژیک توزیع و پخش عبارت است از بررسي محيطي (هم محيط خارجي و هم محيط داخلي) تدوين استراتژی توزیع و پخش ، اجراي استراتژی توزیع و پخش ، ارزيابي و کنترل. بنابراين مديريت استراتژیک توزیع و پخش بر نظارت و ارزيابي بر فرصت ها و تهديدهاي خارجي در سايه توجه به نقاط قوت و ضعف يک شرکت تأکيد دارد.
تعريف پنجم: فرآيند مديريت استراتژیک توزیع و پخش براساس اين باور قرار دارد كه سازمانها ناگزيرند به طور دائم بر رويدادهاي داخلي و خارجي و روندها نظارت كنند تا بتوانند در زمان مناسب و برحسب ضرورت خود را با تغييرات وفق دهند. نرخ و ژرفاي تغييراتي كه بر سازمانها اثر ميگذارند بسيار زياد است. براي مثال، به پديدههايي چون ويندوز 98، بازرگاني با شبكه اينترنت، پزشكي ليزري، اسلحههاي ليزري، سالخوردهتر شدن جمعيت و جنون ناشي از ادغام شركتها توجه نماييد. سازمانها براي بقاي خود بايد بتوانند به شيوهاي زيركانه اين تغييرات را شناسايي كنند و خود را با آنها وفق دهند. هدف فرآيند مديريت استراتژیک توزیع و پخش اين است كه براي سازمانها اين امكان را به وجود آورد كه بتوانند در دورههاي بلندمدت به شيوهاي موفقيتآميز خود را با شرايط در حال تغيير وفق دهند.
نکته 2-1: نياز به سازش در برابر تغييرات باعث شده است كه شركتها، از نظر مديريت استراتژیک توزیع و پخش ، پرسشهاي زير را مطرح كنند. ما در آينده به چه كار يا فعاليتي مشغول خواهيم بود؟ آيا ما در رشته يا زمينه درستي كار ميكنيم؟ آيا ما بايد شكل سازمان و فعاليتهاي خود را تغيير دهيم؟ چه رقباي ديگري وارد اين صنعت خواهند شد؟ بايد چه استراتژی توزیع و پخش يي را به اجرا درآوريم؟ مشتريان ما چگونه تغيير ميكنند؟ آيا فنآوري جديدي ارائه ميشوند كه بتوانند ما را از صحنه فعاليت خارج كنند؟
1-1-3- نحوه تکامل مديريت استراتژیک توزیع و پخش چگونه است؟
مديريت استراتژیک توزیع و پخش طي چهار مرحله تکامل مي يابد:
تاکتیکهای برندسازی و مدیریت برند با توجه به مراحل عمر محصول
تاکتیکهای برندسازی و مدیریت برند مرحله ورود به بازار......
الف- تاکتیک برندسازی و مدیریت برند پیشگامی..................
ب- تاکتیک برندسازی و مدیریت برند پیروی........................
تاکتیکهای برندسازی و مدیریت و مهندسی برند مرحله رشد..................
تاکتیکهای برندسازی و مدیریت برند حفظ سهم بازار...........
1. تاکتیک برندسازی و مدیریت برند دفاع از موقعیت............
2. تاکتیک برندسازی و مدیریت برند تهاجمی.......................
3. تاکتیک برندسازی و مدیریت برند تمرکز..........................
تاکتیکهای برندسازی و مدیریت برند افزایش سهم بازار.........
1. تاکتیک برندسازی و مدیریت برند حمله مستقیم................
2. تاکتیک برندسازی و مدیریت برند محاصره.........................
3. تاکتیک برندسازی و مدیریت برند توسعه بازار...................
تاکتیکهای برندسازی و مدیریت برند مرحله بلوغ..................
الف- حفظ مزیت برندسازی و مدیریت برند رقابتی (برندسازی و مدیریت برند برای بقا)
1. تاکتیک برندسازی و مدیریت برند تمایز............................
2. تاکتیک برندسازی و مدیریت برند رهبری هزینه
3. تاکتیک برندسازی و مدیریت برند رضایت و وفاداری مشتری سابق
(روابط انسانی
ب- افزایش حجم برندسازی و مدیریت برند با توجه به میزان فروش
3. تاکتیک برندسازی و مدیریت برند نفود.............................
تاکتیک برندسازی و مدیریت برند رسوخ در بازارهای جهانی..
تاکتیکهای برندسازی و مدیریت برند مرحله ثبات و افول.......
فصل سی و یکم:
دیگر تاکتیکهای برندسازی و مدیریت برند مرتبط
تاکتیک برندسازی و مدیریت برند بد نه بدتر
تاکتیک برندسازی و مدیریت برند انتقال
تاکتیک برندسازی و مدیریت برند گزینش انتخابی
تکنیک قافله عقب نماندن و پیروزی حتمی
تاکتیک نفرت از مخالف
کلیتهای پر زرق و برق
تاکتیک ابهام گویی
تاکتیک برندسازی و مدیریت برند توجیه
تاکتیک استناد به قدرت
تاکتیک انحراف توجه
فصل سی و دوم:
خطاها و دام های برندسازی و مدیریت برند....................
دامهای پنهان در تصمیمگیری برندسازی و مدیریت برند....
دام برندسازی و مدیریت برند لنگرشدن...........................
دام برندسازی و مدیریت برند وضعیت موجود.................
دام برندسازی و مدیریت برند هزینههای غیرقابل جبران ....
دام برندسازی و مدیریت برند شواهد تأییدکننده
دامهای برآورد و پیشبینی
دام اطمینان بیش از حد
دام احتیاط بیشاز حد
دام واپس روی
از پیش آگاهبودن، از پیش آماده بودن است
http://brandmagazine.mihanblog.com/
http://www.brandschool.blogfa.com/
http://www.brandmanagement.mihanblog.com/
http://www.advertisingschool.mihanblog.com/
http://www.brandmanagement.blogsky.com/
فصل سی و چهارم:
تکنیک های مهندسی برند
تاکتیکهای ضد خطا در برندسازی و مدیریت و مهندسی برند...........
پوکایوکه در برندسازی و مدیریت برند.............................
تکنیکهای کنترل و تولید بدون نقص در برندسازی و مدیریت برند
بخش هشتم:
تاکتیکهای مدیریتی و مهندسی.......................................
فصل سی و پنجم:
تفکر ناب در برندسازی و مدیریت برند (برندسازی و مدیریت برند ناب)
اصل اول - تعیین ارزش برندسازی و مدیریت و مهندسی برند...........
اصل دوم - شناسایی جریان ارزش برندسازی و مدیریت و مهندسی برند
اصل سوم - ایجاد حرکت بدون وقفه
اصل چهارم - ایجاد سیستم کششی
اصل پنجم - تعقیب کمال
فصل سی و ششم:
تکنیک و مدل شش سیگما در برندسازی و مدیریت برند...
هزینههای پایین برندسازی و مدیریت برند
ویژگیهای شش سیگما دربرندسازی و مدیریت برند
فصل سی و هفتم:
استراتژی مهندسی مجدد در برندسازی و مدیریت برند
تفاوت طراحی مجدد و مهندسی مجدد در چیست
فصل سی و هشتم:
تکنیک مهندسی معکوس در برندسازی و مدیریت برند
فصل سی و نهم: http://brandmagazine.mihanblog.com/
http://www.brandschool.blogfa.com/
http://www.brandmanagement.mihanblog.com/
http://www.advertisingschool.mihanblog.com/
http://www.brandmanagement.blogsky.com/
تاکتیک یا تکنیک الگوبرداری در برندسازی و مدیریت برند
فصل چهلم:
تاکتیک مهندسی ارزش در برندسازی و مدیریت برند
فصل چهل و یکم:
سیستم هوش مصنوعی در برندسازی و مدیریت و مهندسی برند
سیستمهای خبره برندسازی و مدیریت و مهندسی برند
رباتها
پردازش زبانهای طبیعی در برندسازی و مدیریت برند
بخش نهم:
تاکتیکهای آینده پژوهی در برندسازی و مدیریت برند
دستهبندی روش ها و تکنیکهای آینده پژوهی
دسته اول: پیشبینی الگوهای نوظهور
دسته دوم: برون یابی
دسته سوم: تحلیل های چرخه ای درروند پیش بینی برندسازی و مدیریت برند
دسته چهارم: تحلیل هدف برندسازی و مدیریت و مهندسی برند
دسته پنجم: همگرایی شهودی
بخش دهم:
تاکتیکها و تکنیکهای پستمدرن
پاره آجر برندسازی و مدیریت برند
ساختارشکنی و برندسازی و مدیریت برند ساختارشکن.....
پست مدرنیسم و برندسازی و مدیریت و مهندسی برند پست مدرنی..
تکنیکهای برندسازی و مدیریت برند پست مدرنیسم........
http://brandmagazine.mihanblog.com/
http://www.brandschool.blogfa.com/
http://www.brandmanagement.mihanblog.com/
http://www.advertisingschool.mihanblog.com/
دست نوشته ها و دل نوشته های



